چین و آمریکا آمادگی رویارویی نظامی را ندارند / مانور زورآزمایی دو کشور در تایوان

یک کارشناس روابط بین‌الملل فعل و انفعالات بین آمریکا و چین را در حد زورآزمایی دانست و گفت: دو طرف قدرت خود را به رخ هم می‌کشند و خطوط قرمز خود را به یکدیگر نشان می‌دهند اما اکثر کارشناسان معتقدند که این تقابل به رویارویی نظامی منجر نخواهد شد.

علی امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره ورود ناوشکن موشکی آمریکا به آب‌های دریای چین جنوبی اظهار کرد: این اقدام را می‌توان ن وعی زورآزمایی تلقی کرد، زیرا قصد آمریکا اخطار به چین برای ممنوعیت عبور از خطوط قرمز ترسیمی است، از سوی دیگر چینی‌ها با مانوری در اطراف تایوان، حمله به تایوان را شبیه‌سازی می‌کنند و مفهوم این رفتار زورآزمایی دو طرف است.

وی تشدید درگیری بین دو طرف را بعید دانست و افزود: چین به دنبال تسلط بر تایوان و ضمیمه کردن این کشور به خاک خود است اما قصد ندارد که برای رسیدن به این هدف هزینه سنگینی همچون حمله نظامی پرداخت کند زیرا این درگیری منجر به دوقطبی شدن جهان و صف‌آرایی کشورها به عنوان موافق و مخالفان چین خواهد شد.

این کارشناس روابط بین‌الملل حفظ وجهه چین به عنوان یک کشور صلح‌طلب را برای رشد و ارتقای آن ضروری معرفی کرد و یادآور شد: حمله به تایوان و درگیری نظامی با آمریکا می‌تواند فعالیت‌های عادی اقتصادی چین را در عرصه سیاست اقتصاد بین‌الملل به چالش بکشد و رشد اقتصادی چین را کاهش دهد، به همین دلیل شواهد و قرائن نشان‌دهنده آن است که اقدام نظامی در این زمینه هزینه‌های اقتصادی و سیاسی سنگینی برای چین به دنبال دارد.

وی درباره اهداف آمریکا از حضور نظامی در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی گفت: در آمریکا گروه‌های مختلفی وجود دارند که برخی از آنها بر لزوم جلوگیری از افزایش قدرت چین تاکید می‌کنند اما با توجه به اینکه امکان رقابت دو کشور در زمینه اقتصادی وجود ندارد، آمریکا با استفاده از امتیاز قدرت نظامی خود تلاش می‌کند با زورآزمایی نظامی بر رعایت خطوط قرمز آمریکا تاکید شود.

امیدی یکی از خطوط قرمز آمریکا را ممنوعیت حمله به تایوان و دیگر متحدان آن دانست و تصریح کرد: آمریکا از انفعال در این زمینه دوری می‌کند به همین دلیل این حرکت در ابتدا از آمریکا و زمانی آغاز شد که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با رئیس منطقه تایوان ملاقات کرد و چین در واکنش به این حرکت یک مانور نظامی با شبیه‌سازی تسخیر تایوان انجام داد که با واکنش دوباره آمریکا برای عبور ناوشکن این کشور از دریای چین جنوبی روبه‌رو شد.

وی این فعل و انفعالات را در حد زورآزمایی دانست و خاطرنشان کرد: اکنون دو طرف قدرت خود را به رخ هم می‌کشند و خطوط قرمز خود را به یکدیگر نشان می‌دهند اما اکثر کارشناسان معتقدند که این تقابل به رویارویی نظامی منجر نخواهد شد زیرا چین و آمریکا آمادگی آن را ندارند و موضوع در حد یک مانور زورآزمایی باقی می‌ماند.

این کارشناس روابط بین‌الملل درباره تأثیر اقدامات اخیر چین در عرصه بین‌الملل گفت: موضوع مهم در شرایط کنونی جنگ اوکراین است، آمریکا به خوبی آگاه است که بدون پشتیبانی چین، روسیه نمی‌توانست تا این اندازه مانور نظامی انجام دهد که این نشان‌دهنده افزایش اهمیت چین در سیاست بین‌الملل است.

وی تقابل نظامی دو قدرت اتمی را برای خود آنها، منطقه و هم‌پیمانانشان ویرانگر دانست و ادامه داد: در مباحث استراتژیک هسته‌ای یکی از تئوری‌ها این است که قدرت‌های هسته‌ای تلاش می‌کنند که وارد تقابل نظامی با یکدیگر نشوند، مگر اینکه اتفاقی خارج از کنترل رخ دهد.

کد خبر 653712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.