تصحیح الکترونیکی برگه‌های امتحانی به کجا رسید؟

سال گذشته تصحیح الکترونیکی برگه‌های امتحانی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و تا حدودی این طرح به مرحله اجرا درآمد، درحال‌حاضر نیز مسئولان این وزارتخانه تدابیری برای تصحیح الکترونیکی امتحانات سال جاری در نظر گرفته‌اند تا این مهم، گامی به سوی عدالت آموزشی باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش تهران، درباره چگونگی برگزاری آزمون‌های سال تحصیلی ١۴٠٣-١۴٠٢ اظهار کرد: در آموزش و پرورش شهر تهران با وجود همدلی و همکاری میان تمام ارکان تصمیم‌ساز و مجری، همواره تمهیدات لازم برای برگزاری مطلوب امتحانات انجام شده که امیدواریم درخصوص امتحانات سال تحصیلی ١۴٠٣-١۴٠٢ نیز با مدیریت، برنامه‌ریزی، دقت و نظارت لازم، امتحانات به شایستگی برگزار شود.

حمیدرضا کلاهی، رئیس اداره سنجش آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اقدامات انجام شده درباره آئین‌نامه اجرایی و موارد مربوط به امتحانات و آزمون‌ها، افزود: در راستای برگزاری با کیفیت و بدون نقص امتحانات، چهار کارگروه تخصصی آئین نامه‌ها و ساماندهی آزمون‌ها، حفاظت و حراست از آزمون‌ها، کارگروه پشتیبانی، همچنین کارگروه نظارت با ریاست معاونت‌های مربوطه تشکیل شده تا هر کارگروه در حوزه مربوط به خود اقدامات و تمهیدات خود را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تصحیح الکترونیک برگه‌های امتحانی، اقلام موردنیاز برای برگزاری امتحانات خردادماه مانند اسکنر و رایانه برای حوزه‌های تصحیح تمهید و تکمیل شده است.

براساس این گزارش جدول زمانی برگزاری امتحانات و آزمون‌ها، زمان ثبت‌نام، ایجاد سوابق تحصیلی و ترمیم نمره، شرح وظایف تمام ارکان اجرایی، تأمین تجهیزات مورد نیاز برگزاری آزمون، گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

اجرای طرح تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانات نهایی در اصفهان

این طرح برای امتحانات نیمه اول سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ نیز اجرایی شده است که سیدعلی میرحیدری، رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان درباره تصحیح الکترونیکی برگه‌های امتحانی دانش‌آموزان و اجرای این طرح، اظهار کرد: تصحیح الکترونیک حرکت به‌سوی عدالت آموزشی است تا به صحیح‌ترین شکل ممکن امتحانات نهایی تصحیح شود، همچنین لازم است بدانیم فرایند تصحیح اوراق امتحانی به‌صورت اسکن برگه‌ها و تصحیح سوال به سوال انجام می‌گیرد.

وی افزود: پاسخ‌نامه‌ها در تصحیح الکترونیک به‌صورت شخصی‌سازی شده در اختیار هر کدام از داوطلبان قرار می‌گیرد و پس از آزمون این پاسخ‌نامه‌ها به‌صورت محرمانه در سامانه بارگذاری و سپس به صورت الکترونیک تصحیح می‌شود.

رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، با اشاره به جزئیات تصحیح الکترونیکی برگه‌های امتحانی دانش‌آموزان، ادامه داد: در تصحیح الکترونیکی برگه‌های امتحانی دانش‌آموزان دو مصحح برگه‌های امتحانی را بررسی می‌کنند، که نظر هر دو مصحح مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در طرح تصحیح الکترونیکی برگه‌های امتحانی دانش‌آموزان در صورت لزوم مصحح سوم نیز برگه امتحانی دانش‌آموزان را تصحیح می‌کند تا اختلافی وجود نداشته باشد، تصریح کرد: مصحح دوم بدون مشاهده نظر مصحح اول، هر سوال را به صورت جداگانه تصحیح می‌کند و مصححان نمرات را جمع نمی‌زنند و تنها سؤال‌ها را تصحیح می‌کنند، در انتها سامانه نمرات را جمع می‌زند و در صورت اختلاف بین نمرات داده شده مصحح سوم نیز سوالاتی را که نمرات آن متفاوت است، بررسی می‌کند تا با نظر وی برای سومین‌بار هم سوالات را بررسی کند.

میرحیدری، درباره اجرای تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانات نهایی دی‌ماه برای نخستین‌بار در یکی از حوزه‌های استان به‌صورت آزمایشی، خاطرنشان کرد: در صورت رضایت مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش، تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانات نهایی در امتحانات خردادماه در سطح استان به صورت فراگیر اجرایی می‌شود.

تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانات نهایی از دی‌ماه ۱۴۰۱

محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره روند اجرایی تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانات نهایی که در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد، اظهار کرد: تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانات نهایی را مدتی‌است که شروع کرده‌ایم.

وی افزود: برنامه‌ای که برای تصحیح الکترونیکی داریم این‌گونه است که برگه‌ها اسکن می‌شود و به صورت سوال به سوال در اختیار مصححان قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه مصحح دوم، نظر مصحح اول را نمی‌بیند و مصححان نمرات را جمع نمی‌زنند و تنها سوال‌ها را تصحیح می‌کنند و سامانه جمع می‌زند، گفت: اگر اختلافی وجود داشته باشد به مصحح سوم ارجاع می‌شود، ممکن است برگه دانش‌آموزی در جنوب کشور را معلمی در شمال تصحیح کند و توزیع سوالات هم کشوری خواهد بود.

وی ادامه داد: این کار را در امتحانات خرداد و شهریورماه سال گذشته برای دانش‌آموزان مدارس خارج از کشور آغاز کردیم و تصحیح تمام اوراق در داخل انجام شد و برایند کار رضایت‌بخش بود.

زارعی با اشاره به اینکه در فازهای بعدی قصد داریم تصحیح اوراق امتحانی را به طور کامل، هوشمند و مکانیزه کنیم که البته مستلزم صرف بودجه و زمان زیادی است، اضافه کرد: شرط حذف کاغذ و برگزاری آزمون هوشمند نیز این است که ابزار آزمون‌دهی، شخصی‌سازی و تولید شود که موضوع در دست بررسی و مطالعه قرار دارد، این کار هزینه‌های بسیاری دارد و مراحل آزمایشی آن باید سپری شود.

وی ادامه داد: اما تصحیح الکترونیک را به طور آزمایشی و در دو مرحله انجام داده‌ایم و بنا داریم مدارس تمام کشور را در امتحانات دی ماه امسال، زیر بار ببریم که البته آن هم آزمایشی خواهد بود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه از هر استانی یک حوزه یا یک منطقه انتخاب و مجری طرح خواهند بود گفت: اگر نتیجه بگیریم و زیرساخت‌ها فراهم باشد در خرداد جاری تصحیح الکترونیکی را در گستره کشوری اجرا می‌کنیم.

وی افزود: سربرگ سوالات در حوزه اجرا و تصحیح برداشته و کدی درج می‌شود. موضوع سوءگیری معلمان و مصححان در مناطق نیز پیش از این مطرح و راهکار ما این بود که برخی مناطق را جابه‌جا کردیم و حوزه تصحیح یک منطقه را به منطقه دیگر بردیم.

کد خبر 653657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.