اقدامی برای مانوس‌شدن هر چه بیشتر نوجوان‌ها با نهج‌البلاغه

حجت‌الاسلام علی رهبراسلامی، استاد حوزه و دانشگاه که از وی در بیست‌وهشتمین آیین تکریم از خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران تجلیل شد، گفت: کتاب «بر شانه‌های اقیانوس» که در این دوره از نمایشگاه قرآن رونمایی شد، مجموعه پنج‌جلدی از ترجمه و شرح ادبی نهج‌البلاغه بوده که توسط من صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام علی رهبراسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هم‌زمان با برگزاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در تهران، از کتاب «بر شانه‌های اقیانوس» رونمایی شد.

وی ادامه داد: این کتاب مجموعه پنج‌جلدی از ترجمه و شرح ادبی نهج‌البلاغه بوده که توسط بنده صورت گرفته است که در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و در بخش تجلیل از خادمان قرآن کریم از نگارنده در رشته تحقیق و پژوهش‌های قرآنی به خاطر این اقدام تجلیل به عمل آمد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: سه جلد اول مجموعه پنج‌جلدی «بر شانه‌های اقیانوس» سه جلد مختص خطبه‌های حضرت و ترجمه و شرح آن‌ها است و در جلد چهارم شرح نامه‌های امیرالمؤمنین و در جلد پنجم که دربرگیرنده حکمت‌های امام علی (ع) است، ترجمه و به‌تازگی به چاپ رسیده است.

وی علت تجلیل در بخش خادمان قرآنی را پژوهش و تحقیق و تدوین طی سالیان متمادی در حوزه قرآنی دانست و تصریح کرد: بنده در مقاطع راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه تدریس داشته‌ام، پس زبان، بیان و دغدغه‌های جوانان و نوجوانان و واژه‌هایی که می‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد را می‌دانم و از آن اطلاع دارم، در این کتاب نیز از این واژه‌ها کمک گرفته‌شده و این پل ارتباطی، وجه تمایز کارهای تحقیقاتی و پژوهشی بنده و یکی از علل تجلیل در این نمایشگاه است.

حجت‌الاسلام رهبراسلامی خاطرنشان کرد: جوانانی که کمی با مطالعه انس دارند، می‌توانند این کتاب را که تاکنون مورد استقبال دانشگاهیان و حوزویان واقع‌شده، مطالعه کنند.

وی ادامه داد: مربیانی که با نوجوانان در ارتباط هستند باید این کتاب را مطالعه کنند و برای آن‌ها شرح دهند تا بتوانند با نهج‌البلاغه مأنوس شوند.

اقدامی برای مانوس‌شدن هر چه بیشتر نوجوانان با نهج البلاغه

این خادم قرآن کریم گفت: در کشور جزو اولین نفراتی هستم که در سال ۹۴ در تلگرام و سپس در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بله، ایتا و اینستاگرام و آپارات مباحث منظم شبهات و پاسخگویی و تفسیر را با عنوان کشتی طوفان‌ها برگزار کردم، بنابراین داشتن زبان به‌روز برای مخاطب و دانستن چگونگی برقراری ارتباط با آن‌ها و ایجاد انس و الفت بین آن‌ها و قرآن کریم و نهج‌البلاغه از دیگر وجوه تمایز آثار من بوده و علل تجلیل در بخش خادمان قرآن کریم است.

وی با اشاره به سایر فعالیت‌هایش، اضافه کرد: نرم‌افزار طاقچه سه جلد از کتاب‌های بنده را به‌صورت الکترونیکی شامل جلد اول و دوم بر شانه‌های اقیانوس و کتاب تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود را منتشر کرده است.

حجت‌الاسلام علی رهبراسلامی تصریح کرد: در انتهای صفحات کتاب بر شانه‌های اقیانوس نیز پیام‌های خیلی مختصر آمده، ضمن اینکه این کتاب دورنگ است و با واژه‌هایی که در آن استفاده‌شده جوانان می‌توانند خیلی بهتر با نهج‌البلاغه مأنوس شوند.

وی افزود: بنده دارای ۲۳ کتاب هستم که دو کتاب آن در آستانه چاپ است و این کتاب‌ها در زمینه‌های علوم قرآنی، نهج‌البلاغه، اخلاق، عرفان، شرح ادعیه، فضای مجازی، تمثیلات و شعر آئینی است.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: برخی از کتب منتشرشده من شامل قطره‌ای از فرات عاشورا، همسایه آفتاب، اخلاق اسلامی، سیر و سلوک یا عرفان علوی، تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه، بی تو هیچکس، سفری به ژرفای دریا، تمام زندگی، بیم موج، چهل‌ویک چراغ، هفتاد مشعل، پرتوها، از سکوی شعبان، حدیث زیست و آسیب یابی راه و رهرو (در دو جلد) است.

وی اظهار کرد: این در حالی است که نگارش بیش از ۱۰۰ مورد مقالات و تهیه و تولید مصاحبه‌های گوناگون را نیز طی سال‌ها فعالیت در حوزه پژوهش قرآنی در کارنامه دارم.

حجت‌الاسلام علی رهبر اسلامی افزود: دارنده رتبه برتر رسانه، مبلغ نمونه کشوری، رتبه‌های متعددی چون کسب رتبه استاد نمونه، مدیر نمونه و پژوهشگر نمونه نیز از عناوینی است که طی این سال‌ها به دست آورده‌ام.

وی گفت: از دیگر فعالیت‌هایم می‌توان به تدریس از سال ۶۰ در حوزه و دبیرستان‌ها و از سال هفتاد در دانشگاه‌ها و فعالیتم در صداوسیمای سراسری و شبکه اصفهان اشاره کرد.

این پژوهشگر قرآنی افزود: کسب رتبه‌های کشوری مانند انتخاب در دو نوبت به‌عنوان استاد نمونه و مدیر نمونه و دو نوبت کارشناس برتر رسانه و مبلغ برتر کشوری نیز از دیگر عناوینی است که طی این سال‌ها به دست آورده‌ام.

وی تصریح کرد: از دیگر فعالیت‌های من می‌توان به عضویت هیئت‌امنای سه مؤسسه نهج‌البلاغه در شهر اصفهان و عضویت هیئت‌امنای دو دانشگاه غیرانتفاعی و نمایندگی وزیر آموزش عالی در دانشگاه صنعتی و سردبیری مجله بین‌المللی کوثر باسابقه بیش از ۱۵ سال و مدیرمسئول مجله مبانی نظری اسلام در دانشگاه صنعتی اشاره کرد.

کد خبر 653591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.