رشد ۴۶ درصدی فروش بخش اقتصادی بنیاد مستضعفان در ۱۴۰۱

معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان با تشریح عملکرد بخش اقتصادی این بنیاد در سال گذشته، جزئیاتی از میزان فروش، تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان در سال ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از بنیاد مستضعفان، «سید محمد اتابک» با تشریح جزئیاتی از عملکرد بنیاد مستضعفان در سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: برنامه فعالیت بنیاد مستضعفان با هدف «توانمندسازی محرومان و آبادانی مناطق کم‌برخوردار و محروم کشور» بر اساس تقویت تولید ملی و توسعه صادرات غیرنفتی و با رویکرد عدم رقابت با بخش خصوصی تدوین شده و بنیاد مستضعفان در سال گذشته که به سال «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده بود، موفق شد علاوه بر تحقق اهداف اقتصادی تعیین شده برای ۱۴۰۱، نتایج قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با سال‌های قبل رقم بزند.

سهم بالای صنایع معدنی، غذایی، کشاورزی و دامپروری در فروش گروه بنیاد

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ و در بخش اقتصادی، بنیاد مستضعفان بالغ بر ۱۳۸ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش داشت که این میزان نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۶ درصد رشد داشته و ۲۷ درصد نیز از برنامه تعیین شده پیشی گرفت.

معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان با اشاره به سهم هریک از رشته فعالیت‌های اقتصادی بنیاد در میزان فروش کل ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته بیشترین سهم فروش با ۲۷ درصد از سهم کل، در صنایع معدنی رقم خورد و پس از صنایع معدنی، صنایع «غذایی، کشاورزی و دامپروری»، «انرژی و روانکارها»، «مالی و سرمایه‌گذاری، بیمه و بانک» و «صنایع ساختمانی» به ترتیب با سهمی معادل ۲۵ درصد، ۲۴ درصد، ۱۴ درصد و شش درصد از کل فروش، بیشترین سهم را در فروش گروه بنیاد داشتند.

اتابک ادامه داد: این درحالی است که در بخش فروش بیشترین رشد سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل آن مربوط به بخش «غذایی، کشاورزی و دامپروری» است که ۸۳ درصد رشد فروش را محقق کرد و پس از آن، بیشترین رشد فروش در بخش «سیاحتی، گردشگری و حمل و نقل» با ۶۶ درصد رشد نسبت به ۱۴۰۰ رقم خورد.

۶.۳ درصد رشد مقداری تولید در گروه بنیاد؛ صادرات ۴۵ محصول و خدمت به ۵۹ کشور دنیا

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ رشد تولید در گروه بنیاد بیش از ۶.۳ درصد بوده است افزود: سال گذشته اعمال محدودیت‌ها در تأمین انرژی و قطع برق و گاز منجر به از دست رفتن تولید به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان شد اما با این وجود، بنیاد با هدف تحقق شعار سال توانست ۶.۳ درصد بر میزان تولیدات خود بیافرازید و درصورت عدم اعمال محدودیت‌های مذکور، رشد مقداری تولید در بخش اقتصادی بنیاد مستضعفان به ۱۳.۵ درصد می‌رسید.

معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان اضافه کرد: اعمال محدودیت تأمین انرژی برای کارخانجات و صنایع گروه بنیاد درحالی رخ داد که نیروگاه‌های بنیاد مستضعفان در سال گذشته هفت درصد از برق کشور را تولید کردند و میزان مصرف برق صنایع بنیاد حدود یک پنجم این میزان بود.

اتابک با تاکید بر تمرکز بنیاد مستضعفان برای تحقق اصول ابلاغی اقتصاد مقاومتی و محوریت قرار دادن صادرات و برونگرایی اقتصاد، گفت: بنیاد مستضعفان در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۸۸۹ میلیون دلار صادرات شامل ۴۵ نوع محصول و خدمت را به حدود ۵۹ کشور دنیا از جمله همسایگان کشور و همچنین چین و هند و سایر کشورها داشته که با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و همچنین ابلاغ برخی از بخشنامه‌ها و قوانین محدودکننده داخلی، حفظ سطح صادرات نسبت به سال گذشته یکی از شاخص‌ترین موفقیت‌های ما در این بخش بود.

وی اضافه کرد: از طرفی همانگونه که اشاره شد، در صورتی که میزان تولید از دست رفته ناشی از اعمال محدودیت‌ها در تأمین انرژی برق و سوخت، محقق می‌شد، صادرات گروه بنیاد در سال ۱۴۰۱ قطعاً از مرز یک میلیارد دلار عبور می‌کرد.

به گفته معاون اقتصادی بنیاد، ۱۸ درصد از فروش بخش اقتصادی بنیاد در سال ۱۴۰۱ از محل صادرات محصولات و خدمات حاصل شده است.

جزئیات تولیدات و خدمات اقتصادی بنیاد مستضعفان در سال ۱۴۰۱

اتابک با ارائه جزئیاتی از میزان تولیدات اقتصادی بنیاد در بخش‌های مختلف طی سال گذشته گفت: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴.۳ میلیون تن انواع محصولات زنجیره فولاد، ۱۵.۲ میلیون تن سیمان و کلینکر، ۱۵.۱ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک، ۵۹۲ میلیون لیتر انواع روانکار، ۱۹.۴ میلیون مگاوات ساعت برق، ۸۴ هزار تن انواع دوده صنعتی و تایر، ۶۴۴ هزار تن شیر گاو، ۵۷ هزار رأس انواع دام گوشتی، ۳۰۸ هزار تن محصولات باغی و زراعی و گلخانه‌ای، ۹۸۶ میلیون لیتر انواع نوشیدنی، ۱۸۷ هزار تن فراورده‌های لبنی و پروتئینی و ۱۱۳ هزار تن شیشه (بطر و جار) تولید شد و بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان خدمات پیمانکاری انجام شد.

کد خبر 653539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.