شهرداری‌ها برای جذب گردشگر باید چه اقداماتی انجام دهند؟

دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: ستاد ویژه گردشگری در شهرداری‌ها باید تبدیل به سازمان گردشگری شهری شود. تجربه کشورهای موفق در این زمینه نشان می‌دهد که سازمان گردشگری شهری، یکی از ردیف‌های بودجه برای تأمین مالی سیستم هزینه‌های شهری یا به عبارتی درآمدهای پایدار شهری شده است.

سیدمحسن طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در زمینه تأثیر شهرداری‌ها در جذب گردشگر برای ایجاد توسعه و درآمد پایدار اظهار کرد: ستاد ویژه گردشگری در شهرداری‌ها باید تبدیل به سازمان گردشگری شهری شود. تجربه کشورهای موفق در این زمینه نشان می‌دهد که سازمان گردشگری شهری یکی از ردیف‌های بودجه برای تأمین مالی سیستم هزینه‌های شهری یا به عبارتی درآمدهای پایدار شهری شده است. یعنی شهرداری‌ها باید صاحب برنامه عملیاتی باشند به این شکل که هر پروژه گردشگری حتی یک پارک تفریحی، در زمان ساخت قاعدتاً باید پیوست گردشگری جامع داشته باشد و در آن باید منابع درآمدی ناشی از ایجاد پارک گردشگری با مؤلفه‌های لازم تعریف شود.

وی افزود: موضوع بعدی در سند جامع گردشگری شهری این است که ضرورت دارد شهرداری‌ها، صاحب این سازمان تخصصی شوند و سازمان گردشگری شهری تمام فعالیت‌های گردشگری شهروندان، همچنین فعالیت‌های تفریحی و رفاهی کارکنان خودش را در درون خود به گونه‌ای سامان‌دهی کند که با کمترین هزینه، فضای توسعه گردشگری با استانداردهای لازم فراهم شود و درآمدهای جدید کسب کند.

دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ادامه داد: یکی از اتفاقات مهم در سازمان گردشگری به‌وجودآمدن یک شبکه نظام‌مند به نام سازمان یادگیرنده است. یعنی کارکنان شهرداری نیز با فرصت‌های گردشگری شهر در قالب یک اطلس گردشگری شهری آشنا می‌شوند و به اتفاق شهروندان می‌توانند هم افزایی کنند و فرصت‌های گردشگری را به مردم معرفی و از ابعاد مختلف ظرفیت توسعه گردشگری داخلی و خارجی برخوردار شوند.

طباطبایی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی استفاده از روش‌های دانش‌بنیان در سیستم گردشگری خصوصاً نرم‌افزار جامع برای معرفی فرصت‌های گردشگری است که ما را به سمت درآمدهای پایدار گردشگری مجازی در شهرها می‌برد. درواقع در این رویکرد، لزومی به حضور گردشگر به‌طور حضوری و مستقیم نیست بلکه می‌توان از طریق نرم‌افزارها ایجاد فرصت گردشگری و درآمد پایدار کرد. به صورتی که افراد به صورت مجازی امکان ورود به شهرها و استفاده از انواع خدمات آن و حتی خرید کالا داشته باشند.

کد خبر 653394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.