۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
چالش‌ زردرنگ‌های اراک

حمل‌ونقل پایدار نقش مؤثری در توسعه و رشد شهرها دارد و دست یافتن به آن در گرو ایجاد مؤثرترین و آسوده‌ترین راه‌ها برای جابه‌جایی مردم با وسایل نقلیه کم‌مصرف، با مقبول‌ترین هزینه و کمترین ترافیک و اثرات سوء زیست‌محیطی است و شهرداری‌ها باید در این زمینه تا حد توان تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه حمل‌ونقل یکی از اساسی‌ترین شاخصه‌های تأثیرگذار برای رسیدن به شهرهای زیست‌پذیر است؛ مسئله بسیار مهم و حیاتی در توجه به حمل‌ونقل پایدار را می‌توان در بحث‌های نوین رقابت‌پذیری شهر جست‌وجو کرد.

یکپارچگی و چندبعدی بودن مفهوم حمل‌ونقل پایدار، در اختیار داشتن مجموعه‌ای از شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی در زمینه ارزیابی حمل‌ونقل پایدار را ضروری می‌کند اما با توجه به بررسی‌های صورت گرفته تاکنون شاخص‌های هماهنگ و مناسبی در این خصوص توسط برنامه‌ریزان شهری ارائه نشده است.

در حال حاضر از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران کلان‌شهرهایی همچون اراک، مدیریت شایسته حوزه حمل‌ونقل است؛ در همین ارتباط، زمینه ایجاد و توسعه حمل‌ونقل پایدار در این شهر می‌تواند موجب مؤثرترین ابزار هدایت توسعه شهر، شکل‌دهی به محیط و ارتقای کیفیت زندگی شهری شود.

حمل‌ونقل شهری در اراک تا سال گذشته شرایط مطلوبی نداشت که این وضعیت با خرید اتوبوس‌های جدید کمی بهبود یافت اما آنچه همیشه از نظر دور مانده، توجه به وضعیت تاکسی‌ها در این کلان‌شهر است.

در شهر اراک با بیش از ۵۸۰ هزار نفر جمعیت، تنها ۱۱۰۰ دستگاه تاکسی در ۴۰ خط فعالیت دارد که این آمار حاکی از کمبود تعداد تاکسی‌ها در بعضی از خطوط است که باعث شده است مردم برای تردد به مسافربرهای شخصی روی بیاورند و موضوع دیگر نرخ‌گذاری کرایه تاکسی‌ها در شهر است.

عملکرد شورای اسلامی شهر در قیمت‌گذاری و شهرداری و دیگر نهادها در نظارت بر اجرای قانون در این امر بی‌تأثیر نیست و در صورتی که این نهادها به درستی وظیفه خود را انجام دهند از بی‌قانونی در شهر و عادی‌شدن آن جلوگیری می‌شود؛ سال گذشته شورای اسلامی شهر اراک در اقدامی عجیب نرخ‌هایی را برای کرایه مسیر اعلام کرد که نه‌تنها نسبت به قیمت معمولی که مردم می‌پرداختند، افزایش نیافته بود بلکه گاهی کاهش نیز داشت و همین موضوع باعث تشدید بی‌قانونی‌ها شد و رانندگان در طول سال دو بار نسبت به افزایش خودسرانه کرایه دست زدند اما به نظر می‌رسد پارلمان شهری امسال با تجربه‌ای که از سال گذشته کسب کرده است، قیمت‌های مصوب را با توجه به نرخ واقعی معمول در جامعه در نظر گرفته است و حال باید دید شهرداری در حوزه نظارت بر عملکرد رانندگان چگونه عمل می‌کند.

افزایش ۴۱ درصدی کرایه تاکسی‌ها در سال جاری / برای رفع مشکلات رانندگان تاکسی تلاش می‌کنیم

علیرضا کریمی، شهردار اراک با بیان اینکه نرخ کرایه تاکسی‌های این شهر در سال جدید نسبت به سال قبل، به‌طور میانگین ۴۱ درصد افزایش یافته و حداقل قیمت مسیرها ۵۰ هزار ریال و حداکثر آن ۸۰ هزار ریال است، اظهار می‌کند: نرخ‌نامه‌های جدید در نقاط پرتردد از جمله میدان شهدا، میدان شورا، ابتدای خیابان محسنی و خیابان قائم‌مقام اراک برای آگاهی عموم شهروندان نصب شده است و بازرسی از عملکرد رانندگان تاکسی نیز به‌صورت مستمر انجام می‌شود.

وی تصریح می‌کند: شهروندان اراکی در صورت مشاهده هرگونه تخلف از جمله دریافت کرایه بیش از مبلغ تعیین شده در نرخ‌نامه، می‌توانند به کیوسک بازرسی ابتدای خیابان محسنی مراجعه کنند یا با شماره ۳۴۱۳۰۵۰۰ تماس بگیرند.

شهردار اراک ادامه می‌دهد: عمر ۴۸۲ تاکسی فعال در این کلان‌شهر بین سه تا پنج سال، ۳۶۴ تاکسی بین ۶ تا ۱۰ سال و ۱۵۳۸ تاکسی بیش از ۱۰ سال است، همچنین ۱۱۲ تاکسی با قابلیت کاربراتوری از رده خارج شده است.

چالش‌ زردرنگ‌های اراک

وی خاطرنشان می‌کند: برای رفع مشکلات رانندگان تاکسی در حال انجام اقداماتی برای نوسازی تاکسی‌های شهری هستیم و در این راستا با تعدادی بانک عامل گفت‌وگو کرده‌ایم تا شرایط ارائه تسهیلات برای نوسازی تاکسی‌ها فراهم شود، این امر در حال پیگیری است اما هنوز تثبیت نشده است.

کرایه‌ها باید برای رانندگان توجیه‌پذیر باشد

پیمان عین‌القضاتی، رئیس شورای اسلامی شهر اراک اظهار می‌کند: امسال کرایه تاکسی‌ها با توجه به نرخ‌های واقعی افزایش یافته است اما باید نظارت و بازرسی‌ها را افزایش دهیم تا از نرخ مشخص شده تخطی صورت نگیرد.

وی می‌افزاید: نرخ‌گذاری باید با واقعیت‌های موجود جامعه همخوانی داشته باشد و در این زمینه از یک‌سو باید رفاه شهروندان را در نظر گرفت و از سوی دیگر کرایه‌ها را به گونه‌ای در نظر گرفت که هزینه و درآمد برای رانندگان توجیه‌پذیر باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک تصریح می‌کند: در بخش اتوبوسرانی با در نظر گرفتن یارانه‌های ویژه توانستیم کرایه را تنها ۲۵ درصد افزایش دهیم اما در حوزه تاکسیرانی از آنجا که رانندگان خود نیز کارفرما به شمار می‌روند، تلاش کردیم تعادل منطقی در بخش نرخ‌گذاری ایجاد کنیم، لذا پیشنهاد شهرداری را در این زمینه با دقت بررسی کردیم و امیدواریم بازار ثبات کافی داشته باشد و شاهد تخلف و افزایش کرایه به صورت غیرقانونی از طرف رانندگان نباشیم.

وی تاکید می‌کند: دستگاه‌های نظارتی موظف هستند بر رعایت قیمت‌های در نظر گرفته شده، نظارت کافی داشته باشند.

شهروندان تخلفات رانندگان تاکسی را گزارش دهند

وحید میرنظامی، رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه قانون، قیمت‌گذاری و تعیین نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس را بر عهده شورای اسلامی شهر گذاشته است، می‌گوید: نظارت بر اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر اراک در این زمینه در اختیار شورا نیست و ما تنها با دریافت گزارش از شهرداری و ابلاغ آن به مراجع نظارتی همچون تعزیرات و فرمانداری می‌توانیم به این موضوع بپردازیم.

وی با بیان اینکه ناظران شهرداری با حضور در ایستگاه‌ها تنها می‌توانند به تذکر و گزارش تخلفات به منابع قضائی بپردازند و ابزار حقوقی و قانونی برای برخورد در اختیار شهرداری نیست، ادامه می‌دهد: مردم می‌توانند چنانچه با تخلفی در این زمینه روبه‌رو شدند آن را از طریق سامانه ۱۳۷ به شهرداری گزارش دهند تا پرونده مربوطه برای بررسی‌های بیشتر به تعزیرات و فرمانداری ارسال شود.

کد خبر 653393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.