۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۴
جنگ یمن در ایستگاه آخر

رهبران عربستان پس از سال‌ها تنش منطقه‌ای که به قیمت هدررفت بسیاری از ظرفیت‌های منطقه‌ای تمام شد درصدد تعدیل رفتارهای سیاسی خود برآمده‌اند، ‌این تغییر رفتار به کاهش هژمونی آمریکا، خروج تدریجی عربستان از چتر حمایتی ایالات متحده و انزوای سیاسی رژیم صهیونیستی در منطقه منجر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره «یمن و عربستان در مسیر صلح پایدار» در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «ورود یک هیئت بلندپایه سعودی به صنعا پایتخت یمن برای آغاز مذاکره صلح با طرف‌های یمنی از وجود یک اراده جدی نزد مقامات دو کشور برای پایان دادن به جنگ هشت ساله عربستان علیه مردم یمن حکایت دارد.

پیش از ورود هیئت سعودی، یک هیئت عمانی برای تهیه مقدمات گفت‌وگوهای سعودی یمنی وارد صنعا شد و با محمد عبدالسلام، رئیس هیئت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن دیدار کرد.

در این دیدار جدول کاری مذاکرات که شامل برقراری آتش‌بس دائمی، بازگشایی کامل گذرگاه‌ها و فرودگاه‌های یمن و پرداخت حقوق کارکنان دولت نجات ملی است، مورد توافق قرار گرفت.

به نظر می‌رسد پس از توافقنامه ایران و عربستان در پکن، شرایط منطقه برای تقویت مناسبات ایران و کشورهای عضو محور مقاومت با کشورهای عرب منطقه فراهم شده است.

دعوت ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه برای شرکت در نشست آتی سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در ریاض فصل جدیدی در همگرایی منطقه‌ای تلقی می‌شود.

عضویت سوریه در اتحادیه عرب از سال ۲۰۱۱ و همزمان با آغاز بحران نفس‌گیر این کشور به درخواست عربستان و برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به حالت تعلیق در آمد.

حضور رئیس‌جمهور سوریه در نشست آتی سران کشورهای عربی در ریاض به مفهوم پذیرش دوباره نقش سوریه در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود.

از سوی دیگر به دلیل جایگاه عربستان در دو حوزه جهان اسلام و جهان عرب پیش‌بینی می‌شود برخی از کشورهای عرب منطقه مانند مصر، اردن و بحرین نیز در آینده نزدیک سطح مناسبات خود با تهران را ارتقا بخشند.

مجموعه این رخدادها نشان می‌دهد که رهبران عربستان پس از سال‌ها تنش منطقه‌ای که به قیمت هدررفت بسیاری از ظرفیت‌های منطقه‌ای تمام شد درصدد تعدیل رفتارهای سیاسی خود برآمده‌اند.

این تغییر رفتار به کاهش هژمونی آمریکا، خروج تدریجی عربستان از چتر حمایتی ایالات متحده و انزوای سیاسی رژیم صهیونیستی در منطقه منجر خواهد شد.

عربستان سعودی و امارات متحده پس از توافقنامه اخیر پکن نسبت به عادی‌سازی رابطه خود با رژیم صهیونیستی تجدید نظر کردند، به‌گونه‌ای که عربستان از پذیرش یک هیئت اسرائیلی برای دیدار از ریاض خودداری کرد در حالی که امارات قرارداد خرید سامانه دفاع هوایی از رژیم صهیونیستی را لغو کرد.

از این‌رو آمریکا و اسرائیل به شدت نسبت به از سرگیری مناسبات تهران و ریاض حساس شده‌اند زیرا مناسبات ایران و عربستان به حل بسیاری از بحران‌های منطقه‌ای کمک خواهد کرد.

کد خبر 653370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.