مهمترین رویدادهای تاریخی ایران و جهان + وقایع و اتفاقات کشور ۲۰ فروردین

مرور مهم‌ترین رویدادها و مناسبت‌های تاریخی ایران و جهان را در مدرسه تاریخ ایمنا مرور کنید.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز _‌یکشنبه بیستم فروردین‌ماه _ ۲۰ روز از سال گذشته و ۳۴۵ روز باقی‌مانده است؛ این روز مصادف با رویدادها و مناسبت‌های زیر است.

شب قدر

روز ملی فناوری هسته‌ای

روز هنر انقلاب اسلامی

۱۳۶۰ خورشیدی- آزادسازی قصر شیرین از تصرف نیروهای ارتش عراق

۱۳۵۹ خورشیدی ‐ قطع روابط سیاسی ایران و ایالات متحده آمریکا

۱۳۵۶ خورشیدی- نشست چهارروزه و جهانی تکنولوژی اتمی با شرکت پانصد مقام و کارشناس از سراسر جهان در محل تخت جمشید آغاز به کار کرد.

۱۳۵۳ خورشیدی- حسن شرافت، مدیر عامل سابق و سهامدار عمده بانک بیمه بازرگانان به دنبال انحلال بانک مذکور بازداشت شد یک هیئت تصفیه از طرف بانک مرکزی به حساب مشتریان بانک رسیدگی خواهد کرد.

۱۳۵۴ خورشیدی - ساختمان شهرک اکباتان در غرب تهران آغاز شد. قرار بود چهل هزار آپارتمان در آنجا احداث شود.

۱۳۵۶ خورشیدی - کارتر ویلیام سولیوان را به عنوان سفیر آمریکا در ایران تعیین کرد.

۱۳۵۲ خورشیدی- ایران و جمهوری خلق چین اولین موافقتنامه بازرگانی را در پکن امضا کردند. در این قرارداد برای اولین بار (ریال) مبنای محاسبات بازرگانی بین دو کشور قرار گرفت از این پس ایران به جمهوری خلق چین، اتوبوس، کامیون، وانت، کود شیمیایی، ماشین‌های کشاورزی، روغن نباتی و پودر رخت‌شویی صادر و در عوض کاغذ لوازم‌التحریر، چای و مواد غذایی دریافت می‌کند.

۱۳۵۱ خورشیدی - هنرسرای عالی، دانشگاه علم و صنعت شد.

۱۳۲۸ خورشیدی - نماینده ایران در سازمان ملل متفق با ورود دولت اسرائیل به سازمان مزبور مخالفت کرد.

۱۳۳۸ خورشیدی - سیل در شهریار چندین قریه را ویران کرد و خسارات زیادی وارد آورد.

۱۳۲۱ خورشیدی - ایران با دولت ژاپن قطع رابطه کرد. نجم وزیر مختار ایران از توکیو احضار شد. به وزیر مختار ژاپن در تهران اخطار گردید با اعضا سفارت ایران را ترک کنند.

۱۳۲۷ خورشیدی - شهر زاهدان دچار سیل شد و بیش از ۱۵۰ خانه ویران شد.

۱۳۳۹ خورشیدی - لئوپلد سوم پادشاه سابق بلژیک و همسرش وارد تهران شدند.

۱۳۲۱ خورشیدی - پزشک احمدی که پس از وقایع شهریور ۱۳۲۰ فرار کرده بود در عراق دستگیر و به تهران مسترد و محاکمه شد. شهرت داشت که وی زندانیان سیاسی مخالف رضا شاه را در زندان قصر با تزریق «آمپول هوا» کشته بود. یکی از این مقتولان، جعفرقلی خان سردار اسعد (بختیاری) بود که مدتی هم وزیر جنگ کابینه شده بود.

۱۳۷۱ خورشیدی - آغاز جنگ در بوسنی و هرزگوین با وقوع تحولات در بلوک شرق، زمزمه‌های استقلال طلبی این کشورها آغاز شد مجلس ملی بوسنی و هرزگوین سوم آبان ۱۳۷۰ استقلال این کشور را اعلام کرد و طی همه پرسی در تاریخ یازدهم اسفند ۱۳۷۰ مسلمانان بوسنی با بیش از ۹۹ درصد آرا، رأی به استقلال دادند.

۱۳۸۲ خورشیدی - تصرف بغداد توسط اشغال‌گران امریکایی و انگلیسی در جریان حمله به عراق و سقوط "صدام حسین" دیکتاتور سفاک عراق در پی سقوط بغداد

۱۳۲۷ خورشیدی - کشتار فلسطینی‌های روستای "دیریاسین" توسط صهیونیست‌ها

کد خبر 653369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.