اکوپارک‌ها لازمه شهرهای صنعتی امروز است

یک کارشناس شهرسازی گفت: اکوپارک‌ها انتشار آلودگی صنعتی را با بهبود کارایی مصرف انرژی و تراکم‌زدایی فعالیت‌های صنعتی کاهش می‌دهد و برای دستیابی جوامع شهری امروزی به توسعه پایدار ضرورت دارد.

زینب حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از انواع پارک‌های اکولوژیکی که در دنیا بسیار مورد توجه است، به نام اکوپارک شناخته می‌شود و رویکرد مشارکتی بیشتر دولت و جامعه در توسعه اکوپارک‌ها به‌طور قطع نتایج بهتری را برای کشورها و جامعه جهانی در پی خواهد داشت.

وی افزود: طراحان فضاهای شهری، فضاهای آلوده یا رها شده‌ای که برای محیط‌زیست و انسان‌ها خطرآفرین است را به پارک تبدیل می‌کنند، این نوع پارک‌ها در راستای ارتقای توسعه پایدار از اهمیت بسزایی برخوردار است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: اکوپارک‌ها در کشور چین مورد استقبال طراحان قرار گرفته که یکی از نمونه‌های معروف این حوزه اکوپارک ملی این کشور است.

حسینی تصریح کرد: دولت مرکزی چین از قرن بیست‌ویکم رهبری چندین پروژه ساخت‌وساز اکوپارک ملی را برعهده گرفته است که برای حفاظت از محیط‌زیست الزامی است، این پارک‌ها با در نظر گرفتن سیاست‌های ملی، سیاست پارک‌های نمایشی، سیاست تحول بازیافت و سیاست‌های کم‌کربن احداث می‌شود.

وی تاکید کرد: این پارک‌ها انتشار آلودگی صنعتی را با بهبود کارایی تصفیه آلودگی، بهبود کارایی مصرف انرژی و تراکم‌زدایی فعالیت‌های صنعتی را کاهش می‌دهد، از سوی دیگر ایجاد اکوپارک‌های صنعتی در چین توانسته است رشد اقتصادی شهر را از طریق ارتقای ساختاری، رقابت دولتی و تراکم اقتصادی ارتقا دهد.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: با توجه به دیدگاه محققان و نمونه‌های اجرا شده پارک‌های اکولوژی در جهان، سه مؤلفه اصلی شامل مؤلفه زیست‌محیطی، اجتماعی-اقتصادی، کالبدی-عملکردی و سایر شاخص‌های لازم استخراج شد که در قالب یک چارچوب ترسیم شده است.

حسینی گفت: اندیشه اکولوژیکی در مفاهیمی همچون توسعه پایدار، شهر اکولوژیکی و پارک‌های اکولوژیکی متجلی می‌شود. نماد توسعه شهر پایدار اکولوژیکی، احداث پارک‌های شهری منطبق با شاخص‌های اکولوژیک است، پارک اکولوژیکی یا اکوپارک محوطه جهت‌دار محیطی است که با در نظر گرفتن محیط، سیستم پیشرفت‌ها را برای ایجاد محیطی پایدار به وجود می‌آورد.

وی افزود: موضوع اصلی اکوپارک‌ها افزایش سیستم‌های پایدار و خودگردان از مواد دورریختنی قابل بازیافت است، پارک‌های اکولوژیکی به عنوان پارک‌های تفریحی و تحقیقاتی با هدف ارتقای آگاهی‌های زیست‌محیطی احداث می‌شود.

این کارشناس شهرسازی اظهار کرد: ارائه ضوابط و معیارهای برنامه‌ریزی، طراحی اکولوژیکی پارک‌های شهری و تطبیق این معیارها در طراحی پارک‌های جدید و موجود، ضروری است.

کد خبر 653129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.