لازمه مدیریت ترافیک توزیع بهینه کاربری‌ها است

یک کارشناس شهرسازی گفت: در بحث کنترل ترافیک، توجه اصولی به مکان‌یابی، ترکیب و توزیع بهینه کاربری‌ها، منطقه‌بندی، تراکم و سرانه‌های شهری، الگوی توسعه، سازمان فضایی شهر، تقویت گذرهای پیاده و دوچرخه باید مورد توجه باشد.

نرجس عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: نگاهی به فرآیند تهیه و اجرای طرح‌های ترافیک و حمل‌ونقل شهری کشور، بخشی‌گرایی و تاکید ویژه روی جنبه‌های فنی و تکنولوژیکی این طرح‌ها را نشان می‌دهد.

وی افزود: تلاش شده است با ارائه تسهیلات و تجهیزات جدید، مسائل و مشکلاتی همچون راه‌بندان‌ها، تصادفات، تخلفات ترافیکی، کمبود پارکینگ، زمان‌های طولانی انتظار، کمبود شبکه ارتباطی، آلودگی هوا، صدا و نظایر آن کاهش یابد، به شرطی که روش‌ها و ابزارهای برنامه‌ریزی شهری در راستای کنترل ترافیک و ساماندهی حمل‌ونقل شهری باشد.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه انطباق ابزارهای شهرسازی با واقعیت‌های ترافیک و حمل‌ونقل شهری لازمه توسعه پایدار است، خاطرنشان کرد: در بحث کنترل ترافیک توجه اصولی به مکان‌یابی، ترکیب و توزیع بهینه کاربری‌ها، منطقه‌بندی، تراکم و سرانه‌های شهری، الگوی توسعه، سازمان فضایی شهر، تقویت گذرهای پیاده و دوچرخه مورد توجه است.

عباسی ادامه داد: سرعت غیرمجاز رانندگان یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در تعداد و شدت تصادفات است، ورودی شهرها و جوامع کوچک محلی از جمله نقاطی است که سرعت‌های زیاد در آنها همواره مشکل‌ساز بوده است؛ بنابراین کنترل و مدیریت سرعت در این نقاط سبب افزایش ایمنی در جامعه خواهد شد.

وی تصریح کرد: در میان انواع روش‌های مدیریت سرعت، آرام‌سازی ترافیک یکی از روش‌های کاربردی است که به صورت گسترده در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، آرام‌سازی ترافیک مجموعه راهکارهایی است که سبب کاهش اثرات منفی وسایل نقلیه موتوری، تغییر رفتار رانندگان و بهبود وضعیت کاربران غیرموتوری می‌شود و به دو روش فیزیکی و ادراکی قابل انجام است.

این کارشناس شهرسازی اضافه کرد: روش‌های ادراکی آرام‌سازی ترافیک شامل اقداماتی است که با تأثیر بر درک رانندگان، رفتار آنها را کنترل می‌کند و تابلوها و علائم سطح راه از جمله اقدامات ادراکی آرام‌سازی ترافیک است.

عباسی افزود: لازم است با طراحی تابلوهای مناسب و مطابق با آئین‌نامه‌های معتبر، تأثیر تابلوها بر کاهش سرعت وسایل نقلیه در ورودی شهرها مورد بررسی قرار گیرد، به همین منظور مطالعاتی قبل و بعد از نصب تابلوها روی میانگین سرعت وسایل نقلیه عبوری در ورودی شهرها انجام شده است.

وی گفت: نتایج نشان می‌دهد هرچند میانگین سرعت خودروها پس از نصب تابلوها نسبت به قبل از نصب کاهش داشته است، اما هنوز هم وسایل نقلیه با سرعتی بیش از سرعت مجاز حرکت می‌کنند که به نقش کمرنگ تابلوها در کاهش سرعت هنگام رانندگی و رعایت مقررات اشاره دارد.

کد خبر 653093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.