بورس چگونه می‌تواند نرخ ارز را کنترل کند؟

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: تعیین نرخ شناور و نزدیک به بازار آزاد برای سامانه نیما، مشوق صادرات است و به دنبال آن شاهد ارزآوری و سرمایه‌گذاری بیشتر خواهیم بود، به طوری که افرادی که برای خرید طلا و ارز به منظور فرار از تورم اقدام می‌کردند نیز به سمت بورس می‌آیند.

شهرام معینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: زمانی که با کمبود منابع ارزی مواجه هستیم و همزمان نرخ تورم بالایی داریم، جهت کلی نرخ ارز رو به بالاست. در این شرایط می‌توان رویکرد پوپولیستی در پیش گرفت و تلاش بیهوده برای کنترل نرخ ارز انجام داد، به طوری که نرخ پایینی برای ارز تعیین شود و شرکت‌های بورسی وادار به عرضه ارز خود با این نرخ در سامانه نیما شوند که این اقدام منجر به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد می‌شود.

وی افزود: کل درآمد ارزی کشور در سامانه نیما و بازار آزاد عرضه می‌شود که بخش بزرگی از آن، مربوط به بازار نیما بوده و در بازار آزاد میزان عرضه ارز بسیار کمتر از تقاضاست.

این اقتصاددان گفت: اگر نرخ نیما به نرخ بازار آزاد نزدیک‌تر باشد و به موازات نرخ دلار در بازار آزاد تغییر کند، عرضه ارز در سامانه نیما انجام می‌شود که فاصله چندانی با بازار ارز ندارد، بنابراین تقاضای شدیدی برای ارز نیمایی ایجاد نمی‌شود و ارز بیشتری به بازار آزاد عرضه می‌شود.

معینی اضافه کرد: همه این اتفاقات به جلوگیری از افزایش غیرمنطقی نرخ ارز در بازار آزاد کمک می‌کند، علاوه بر این شرکت‌های بورسی به ویژه صادراتی‌ها، سودآوری بیشتری خواهند داشت. همچنین تعیین نرخ شناور و نزدیک به بازار آزاد برای سامانه نیما مشوق صادرات است و به دنبال آن شاهد ارزآوری و سرمایه‌گذاری بیشتر خواهیم بود، به طوری که افرادی که برای خرید طلا و ارز به منظور فرار از تورم اقدام می‌کردند نیز به سمت بورس می‌آیند و همین موضوع نیز منجر به حرکت تعادلی ارز می‌شود.

کد خبر 653078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.