اولویت اصلی شهرداری رفع معضل ترافیک است / تخصیص اعتبار احداث کمربندی شمالی جنوبی شهر

شهرداری ورامین درصدد است در ادامه فعالیت‌های یک سال گذشته، با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی به اصلی‌ترین مطالبه شهروندان در حوزه حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهر پاسخ دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کلان‌شهر تهران و امکانات منحصربه‌فرد آن همچون یک آهنربای بزرگ جمعیت زیادی را از سراسر کشور به سمت خود و نواحی پیرامونی جذب می‌کند؛ این شرایط زمینه را برای ایجاد و گسترش شهرها و شهرک‌های پیرامون تهران فراهم کرده است.

طی سال‌های اخیر و با توجه به افزایش قیمت مسکن و هزینه‌های زندگی، بسیاری از مهاجران شهرهای نزدیک تهران از جمله ورامین را برای سکونت انتخاب کرده‌اند، همین امر سبب شده است تا این شهرها به دلیل رشد ناگهانی جمعیت و نبود برنامه منطبق با مشکلات زیادی مواجه شوند.

شهر ورامین مرکز شهرستان ورامین در ۵۶ کیلومتری کلان‌شهر تهران واقع شده است. با گذشت بیش از یک سال از انتخاب مدیریت شهری جدید ورامین و با توجه به بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده مشخص شده است که اصلی‌ترین مطالبه شهروندان ورامین نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و حل مشکل ترافیک شهری است.

شهرداری در نظر دارد با تکمیل و احداث احداث کمربندی جنوبی و شمالی، اجرای پروژه‌های عمرانی از قبیل اجرای آسفالت و جدول‌گذاری معابر اصلی و فرعی، افزایش سرانه فضای سبز و احداث بوستان‌های محله سطح رفاه شهروندان را افزایش و نیازهای جمعیت ساکن در این شهر پاسخ دهد.

به منظور تبیین و تشریح مهم‌ترین اقدامات انجام شده گفت‌وگویی را با علیرضا مؤمنی، شهردار ورامین انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

شهرداری به منظور پیشبرد طرح‌های شهری چه اقداماتی انجام داده است؟

افزایش بودجه و استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از تدابیری بود که شهرداری سال گذشته به منظور تسریع در اجرای پروژه‌ها مدنظر قرار داد.

بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری ورامین بیش از ۲.۵ برابر سال ۱۴۰۰ بود، بیشتر از ۳۰۰ میلیارد تومان کار عمرانی در سطح شهر ورامین اجرا شده است که تعدادی از این پروژه‌ها در دهه فجر به بهره‌برداری رسید و تعداد دیگری از طرح‌ها از جمله سالن ورزشی، زمین چمن مصنوعی و ایستگاه شماره چهار آتش‌نشانی ورامین در آینده‌ای نزدیک به اتمام خواهد رسید.

شهرداری درصدد است در سال جاری احداث دو هکتار پارک را به سرانجام برساند و با اقدامات عمرانی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی از معضل ترافیک تا حد زیادی بکاهد.

شهرداری چه تدابیری برای حل معضل ترافیک شهر در نظر گرفته است؟

عملیات دو کیلومتر از کمربندی جنوبی شهر و فاز سوم کمربندی خلیج فارس را در دست اجرا داریم و سال جاری برنامه‌هایی جهت رفع معضل ترافیک شهری و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی از خرید اتوبوس تا توسعه معابر تدوین کرده‌ایم.

به منظور اجرای پروژه کمربندی شمالی و جنوبی شهر به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های شهری در راستای هدایت ترافیک به خارج از شهر ورامین، تفاهم‌نامه‌ای را با قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) منعقد کرده‌ایم تا عملیات اجرایی این پروژه ابتدای سال ۱۴۰۲ آغاز شود.

اقدامات شهرداری در راستای کاهش تراکم در هسته مرکزی شهر چیست؟

با وجود مهاجرت معکوسی که در حال حاضر از تهران به سمت ورامین در حال انجام است، این شهر در حوزه خدمات‌دهی به صورت سنتی مدیریت می‌شود و مجتمع خدماتی و تجاری در شهر نداشتیم.

هنوز هم بازارچه‌های قدیمی و راسته تجاری در هسته مرکزی شهر به شهروندان خدمات می‌دهد و تراکم جمعیتی و تمام خدمات در یک منطقه متمرکز شده است؛ لذا تلاش داریم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم تا برنامه‌ریزی دقیقی به منظور کاهش تراکم در هسته مرکزی شهر داشته باشیم.

سال ۱۴۰۱ توافقاتی انجام دادیم تا واحدهای تجاری و خدماتی در حاشیه شهر احداث شود تا بتوانیم مرکزیت کنونی را به نقاط دیگر گسترش و مراکز ارائه دهنده خدمات را به تمام محلات شهر انتقال دهیم. اجرای این طرح تا حد زیادی از حجم ترافیک مرکز شهر می‌کاهد.

اولویت اصلی شهرداری ورامین چیست؟

اصلی‌ترین اولویت شهر در سال گذشته با توجه به مطالبات شهروندان و مطالعاتی که مدیریت شهری و شورای ششم انجام داد، رفع ترافیک شهری بود.

سال جاری، بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل بودجه عمرانی شهر برای بازگشایی معابر، اصلاح هندسی و احداث کمربند شمالی جنوبی شهر در نظر گرفته شده و اقدامات و برنامه‌ریزی لازم برای اجرای آن انجام شده است.

بودجه سال جاری شهرداری به منظور تحقق چه اهدافی پیش‌بینی شده است؟

بودجه سال جاری بر مبنای رقم یک هزار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی و ۷۰ درصد آن در بخش عمرانی تعریف شده است؛ مهم‌ترین حوزه مورد توجه پس از ترافیک، موضوع سرانه‌های عمومی است؛ در نظر داریم در این دوره سرانه فضای سبز شهری را برای هر نفر به دو مترمربع افزایش دهیم.

اقدامات شهرداری در راستای توسعه سرانه‌های شهری چیست؟

به منظور افزایش سرانه‌های شهری در حوزه‌های مختلف در حال تفکیک املاک سطح شهر و پیگیری آن هستیم.

سال جاری موفق به تفکیک ۱۰۰ هکتار اراضی سطح شهر شده‌ایم و حدود ۶۰ هکتار سرانه محقق شده است؛ تلاش داریم تا سرانه‌های ورزشی، فرهنگی و خدماتی که برای شهر نیاز است را در قالب طرح جامع و تفصیلی لحاظ کنیم و بتوانیم با ارائه خدمات بیشتر رضایت شهروندان را جلب کنیم.

مهم‌ترین اقدامات شهرداری در حوزه حمل‌ونقل طی یک سال گذشته چه بوده است؟

با توجه به کمک‌های دولتی به شهرداری ورامین در حال حاضر وضعیت نوسازی تاکسی‌ها مطلوب است، اما به منظور نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با توجه به اینکه شهرداری ۱۳ سال از طرف دولت کمکی دریافت نکرد، مدیریت شهری نتوانست در این حوزه اقدامی انجام دهد.

با نگاه مثبت دولت سیزدهم در حال خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس هستیم تا ضمن رفاه شهروندان بخشی از مشکل ترافیکی شهر رفع شود.

دیدگاه مدیریت شهری در راستای اصلاح کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها چیست؟

هر اقدامی که خلاف ضوابط و مقررات باشد نیاز به مرجع رسیدگی دارد؛ به منظور جلوگیری از تخلفات ساختمانی ضوابط، مقررات و آئین‌نامه‌ها تدوین شده است، بسیاری از شهرها مشکلاتی در زمینه ساخت‌وسازهای غیرمجاز دارند که به دلیل تفکیک‌های غیرمجازی است که در گذشته انجام شده است، در حال حاضر قابلیت اصلاح ندارد و منجر به ملک‌های مشاعی و قولنامه‌ای در سطح شهرها شده است.

طبق قانون نمی‌توانیم پروانه ساختمانی صادر کنیم، از طرفی تقاضا برای احداث املاک وجود دارد، این املاک مالک دارد و مالکیت‌ها به صورت مشاعی است؛ لذا ضرورت دارد این موارد در فرآیند اصلاح کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 652859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.