روند حیوان‌گزیدگی درحال افزایش است / تزریق شبانه‌روزی واکسن هاری در استان اصفهان

مدیر بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: بیشتر حیوان‌گزیدگی‌ها از سوی سگ‌ها است که به صاحبان خود یا دیگران آسیب وارد می‌کنند، روند حیوان‌گزیدگی در کل کشور و استان اصفهان رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا فدایی امروز _پنجشنبه هفدهم فروردین‌ماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص کنترل بیماری‌های واگیر، اظهار کرد: به‌طور معمول در ایام تعطیل شیوع بیماری‌های واگیردار بیشتر می‌شود و برنامه‌ریزی ویژه‌ای در این زمینه برای ایام نوروز داشتیم.

وی با اشاره به آمار مربوط به طغیان، افزود: منظور از طغیان، اپیدمی است که از یک منبع غذایی مشترک بیشتر از دو نفر، دچار بیماری می‌شوند و در ایام نوروز یک مورد طغیان در استان اصفهان داشتیم.

مدیر بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه داد: این یک مورد طغیان، از طریق یک فروشگاه ساندویچ‌فروشی بود که پنج نفر دچار مسمومیت شدند و در ادامه این افراد درمان شدند و مواد غذایی فاسد نیز توقیف و معدوم شد.

وی در خصوص حیوان‌گزیدگی‌ها، اضافه کرد: بیشتر حیوان‌گزیدگی‌ها از سوی سگ‌ها است که به صاحبان خود یا دیگران آسیب وارد می‌کنند، روند حیوان‌گزیدگی در کل کشور و استان اصفهان رو به افزایش است.

فدایی تصریح کرد: اگر با چهار سال پیش مقایسه‌ای داشته باشیم، آمار حیوان‌گزیدگی حداقل دو برابر شده است، در بهداشت موظف هستیم که وقتی فردی دچار حیوان‌گزیدگی شد، به او واکسن تزریق کنیم.

وی ادامه داد: افرادی که دچار حیوان‌گزیدگی شدند، در هر ساعت از شبانه‌روز به مرکز ابن‌سینا مراجعه کنند، همکاران ما موظف هستند در لحظه واکسن هاری تزریق کنند، چرا که اگر آن حیوان هاری داشته باشد و آن را به انسان منتقل کند و فرد درگیر هاری شود، به‌طور قطع فوت می‌کند.

مدیر بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه در ایام نوروز در استان اصفهان ابتلاء به هاری انسانی مشاهده نشد، گفت: امسال مراجعات حیوان‌گزیدگی بیشتر از سال گذشته بود. سالانه بیش از ۲۰ هزار مورد گزش داریم که هیچکدام به دلیل تزریق واکسن منجر به هاری انسانی نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در هر شهرستان یک مرکز تزریق واکسن هاری وجود دارد، اگر کسی دچار چنین حادثه‌ای شد، خودش قضاوت نکند که حیوان هار بوده است یا خیر، در هر صورتی برای تزریق واکسن به مرکز بهداشت مراجعه کند و هرچه زودتر این تزریق انجام گیرد تا خطر ابتلاء کمتر می‌شود.

کد خبر 652764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.