آینده‌نگاری؛ فناوری‌ نوینی در حوزه شهرسازی معاصر

یک کارشناس شهرسازی گفت: تغییر و تحول در شهرها متناسب با زمان و فناوری می‌تواند نقش ارزش‌های انسانی را در آن تقویت یا تضعیف کند؛ لذا شناخت نسبت به دگردیسی و ارزش‌های انسانی در شهر اهمیت می‌یابد و تاکنون تلاش‌هایی برای گونه‌شناسی سیر تحولات و پیش‌بینی آینده شهر براساس آن انجام شده است.

زینب حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رسانه‌ها در جوامع امروزی نقش غیرقابل انکاری دارند و می‌توانند تأثیرات مثبتی را در سطوح محلی داشته باشند، رسانه‌ها این توانایی را به افراد جامعه می‌دهند که تجربه ذهنی در حوزه معماری و شهرسازی را بدون حضور کالبدی به دست بیاورند.

وی افزود: از سوی دیگر، ایده‌های یک معمار یا شهرساز بنا به دلایلی ممکن است نتواند رنگ واقعیت به خود بگیرد و برای تحقق آن تنها از قابلیت‌های جهان مجازی استفاده شود.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: بعضی از شیوه‌های طراحی بر اساس فناوری پیشرفته و رویکرد به آینده بنا نهاده شده و این سبک‌ها ایده‌ای برای طراحی یک شهر است.

حسینی تصریح کرد: از آنجا که جامعه شهری سیستمی پویا، پیچیده و با قطعیت نداشتن‌های زیاد است، نمی‌توان انتظار داشت با رویکردی صرفاً عقلایی بر پایه فرآیندهای خطی برای آن برنامه‌ریزی کرد؛ لذا لازم است با تحلیل سیستمی و با تاکید بر ضرورت شناسایی عوامل مؤثر بر راهبرد سیستمی، در پی استخراج ساختارهای شکل‌دهنده سیستم‌ها برای برنامه‌ریزی توسعه در سطح محله‌ای گام برداشت.

وی تاکید کرد: شهرها در حال تحول است و تغییرات در شهرها متناسب با زمان و فناوری می‌تواند نقش ارزش‌های انسانی را در آن تقویت یا تضعیف کند؛ لذا شناخت نسبت به دگردیسی و ارزش‌های اسلامی و انسانی در شهر اهمیت می‌یابد؛ تاکنون تلاش‌هایی برای گونه‌شناسی سیر تحولات و پیش‌بینی آینده شهر براساس آن انجام شده است.

این کارشناس شهرسازی اضافه کرد: در این مطالعات به سنجش هویت اسلامی و ارزش‌های انسانی در این ادوار توجه نشده است، در حالی که میزان تحقق ارزش‌های انسانی و اصول شهر اسلامی در سیر دگردیسی شهرها از بافت سنتی به مدرن باید مورد بررسی قرار گیرد.

حسینی گفت: استفاده از روش استدلالی پس از بررسی ویژگی ادوار دگردیسی شهرها و شاخص‌های ارزش انسانی در تعاریف شهری و نظر صاحب‌نظران و بسیاری از دیگر نظریه‌پردازان در ارتباط با میزان تحقق هر یک از اصول و ارزش‌های انسانی و شهر اسلامی در ادوار دگردیسی، مورد توجه است.

وی افزود: شهرسازی انسان‌گرا در واقع شکل‌دهی فضای شهری مبتنی بر خواسته‌های انسانی است، رویکرد انسانی به طراحی شهری، تلاش برای دستیابی به محیطی بهتر بر مبنای بنیادی‌ترین رفتارهای درونی انسان که همان انگیزه‌ها و نیازهای او است را افزایش داد و مسیر را هموار کرد.

این کارشناس شهرسازی اظهار کرد: آینده‌پژوهی در مقام یک دانش، هنر، پذیرش نبود قطعیت و ثبات در آینده و محتمل دانستن وقوع حالت‌های گوناگون در آینده و آینده‌نگاری جزو فناوری‌های نوین در حوزه شهرسازی معاصر هست.

کد خبر 652530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.