توسعه روابط با لیبی در گرو تشکیل دولت فراگیر / ظرفیت‌ کشورهای مسلمان شمال آفریقا

سفیر سابق ایران در لیبی ارتقای کاردانی لیبی در ایران به سفارت را مشروط به برگزاری انتخابات، ‌شکل‌گیری پارلمان و تشکیل یک دولت مستقر و فراگیر در این کشور دانست و گفت: اکنون در لیبی یک پارلمان و رئیس‌جمهور فراگیر و مبتنی بر آرای عموم مردم وجود ندارد.

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره تحولات لیبی اظهار کرد: جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب تلاش کرد که با کشور لیبی روابط خوبی داشته باشد زیرا مردم این کشور مسلمان هستند و نسبت به مسائل جهان اسلام به‌ویژه فلسطین حساسیت بیشتری دارند.

وی کشور لیبی را یکی از مخالفان صهیونیست و حامی مردم فلسطین دانست و افزود: مواضع ملت لیبی نسبت به جهان اسلام باعث نزدیکی بیشتر بین دو کشور شد اما از دوران قذافی و با توجه به چرخش این رژیم به سمت غرب برای تثبیت موقعیت خود، روابط ایران با دولت لیبی به حداقل رسید.

سفیر سابق ایران در لیبی سقوط قذافی را سرآغاز تلاش مردم این کشور برای روی کار آوردن دولت جدید در لیبی اعلام کرد و گفت: جمهوری اسلامی همواره تلاش کرده است که با همه گروه‌های سیاسی این کشور در شرق و غرب ارتباط برقرار کند، حتی هنگامی که دو دولت در لیبی تشکیل شد، سیاست ایران این بود که خواست مردم لیبی را اصلی‌ترین محور و جهت‌گیری خود برای آینده این کشور اعلام کند.

جنگ‌افروزی اروپایی‌ها در شمال آفریقا

وی با اشاره به تلاش برخی کشورها برای جنگ‌افروزی در منطقه شمال آفریقا خاطرنشان کرد: با توجه به منابع نفتی لیبی و نزدیکی این کشور به بازارهای مصرف اروپایی، کشورهای غربی، مخالف روی کار آمدن دولت مقتدر در لیبی هستند که بتواند از منافع آنها دفاع کند، به همین دلیل خواستار ادامه اختلافات هستند تا نفت لیبی را به تاراج ببرند و با ارزان‌ترین قیمت به آن دسترسی داشته باشند.

قنادباشی نفوذ داعش از طریق اختلافات داخلی را موجب توقف روابط سیاسی ایران با لیبی اعلام کرد و گفت: این مشکلات باعث شد سفارت ما نتواند به حیات خود در این کشور ادامه دهد اما پس از روی کار آمدن دولت انتقالی که حاصل تفاهم و توافق گروه‌های سیاسی و دولت بود، سعی کردیم دوباره روابط خود را با این کشور برقرار کنیم.

وی با اشاره به توافق صورت گرفته برای تشکیل دولت جدید در لیبی ادامه داد: با وجود این توافق هنوز دو دولت به شکل کمرنگ‌تری به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما دو طرف خواستار برگزاری انتخابات قریب‌الوقوع در لیبی هستند که مهم‌ترین راه تشکیل حکومت و تحقق خواسته‌های مردم به‌شمار می‌آید.

سفیر سابق ایران در لیبی بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی در لیبی را برای برقراری روابط میان دو ملت ضروری دانست و تاکید کرد: این روابط میان دو کشور عضو اوپک و همسو نسبت به مسائل جهان اسلام به‌ویژه فلسطین لازم است و دارای دستاوردهای مثبتی خواهد بود.

وی درباره تعامل دولت وحدت ملی لیبی با جمهوری اسلامی گفت: دولت این کشور نسبت به ما خوشبین است، همانگونه که به‌تازگی وزیر خارجه این دولت با سفیر غیرمقیم ایران در لیبی دیدار کرد و دیدگاه‌های مثبتی درباره روابط دو کشور مطرح شد زیرا موضع ایران در اختلافات سیاسی لیبی همواره دفاع از خواسته اکثریت مردم بوده است.

لزوم تشکیل دولت مستقل و فراگیر در لیبی

قنادباشی با اشاره به اینکه دولت وحدت ملی در لیبی محور سیاسی این کشور نیست، یادآور شد: دولت دیگری در شرق لیبی قرار دارد که دولت کنونی را قانونی نمی‌داند، بنابراین رفتار ما به معنای تأیید آن نیست زیرا دولت جدی لیبی به‌شمار نمی‌آیند و نزدیک به یک سال است که داخل این کشور مورد انتقاد قرار دارد.

وی درباره احتمال تبدیل کاردانی لیبی در ایران به سفارت تصریح کرد: ارتقای کاردانی مشروط به برگزاری انتخابات، شکل‌گیری پارلمان و تشکیل یک دولت مستقر و فراگیر در لیبی خواهد بود زیرا اکنون این کشور دارای یک پارلمان و رئیس‌جمهور فراگیر و مبتنی بر آرای عموم مردم نیست.

سفیر سابق ایران در لیبی دولت کنونی لیبی را منتخب شورای نمایندگان دانست و گفت: اعضای این شورا با تشکیل نشست در کشورهای اروپایی، دولت کنونی را انتخاب کردند، بنابراین کاردار این دولت نه تنها در ایران بلکه سراسر دنیا، در صورتی می‌تواند به سفیر ارتقا یابد که یک دولت مقتدر و قانونی در لیبی سر کار بیاید.

وی یادآور شد: نزدیک به ۱۰ سال است که در این کشور دولت مستقل، مقتدر و سراسری وجود ندارد به همین دلیل دستگاه دیپلماسی لیبی فعالیت‌های خود را به حداقل کاهش داده و سطح روابط آن با کشورها کاهش یافته است.

قنادباشی درباره اهمیت توسعه روابط با کشورهای شمال آفریقا نیز اظهار کرد: راهبرد ما در شمال آفریقا مبنی بر وحدت و اقتدار کشورهای اسلامی، نبود مداخله خارجی در منطقه، استقلال و اقتدار دولت‌ها مبتنی بر آرای مردم و مخالفت با سیاست‌های استعماری است، موضوعی که همه گروه‌های مردمی مورد قبول و مشروع در شمال آفریقا همچنین احزاب و دولت‌های منطقه با آن موافق هستند و حضور ایران به عنوان کشور مخالف استعمار و حامی فلسطین می‌تواند عامل ایجاد انگیزه و الهام‌بخش باشد.

کد خبر 652484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.