تمام زوج‌های نابارور می‌توانند در کشور درمان شوند

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی گفت: در حال حاضر با استفاده از روش‌های جدید درمان ناباروری، تمام زوج‌های نابارور می‌توانند امکان فرزنددار شدن را در کشور داشته باشند. بسیاری بر این عقیده‌اند که در حال حاضر چیزی به اسم زوج نابارور در دنیا وجود ندارد.

پیمان صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره ناباروری مردان اظهار کرد: اگر زوجی طی یک سال، بارور نشوند در تعریف ناباروری قرار می‌گیرند.

وی افزود: در حال حاضر با استفاده از روش‌های جدید درمان ناباروری، تمام زوج‌های نابارور می‌توانند امکان فرزنددار شدن را در کشور داشته باشند. بسیاری بر این عقیده‌اند که در حال حاضر چیزی به اسم زوج نابارور در دنیا وجود ندارد، زیرا همه افرادی که باروری طبیعی نداشته‌اند، می‌توانند به نوعی برای کارهای درمانی مراجعه کنند و نتیجه بگیرند.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد، شیوع ناباروری در ایران بین ۱۳ تا ۱۸ درصد است که با متوسط آمارهای جهانی مطابقت دارد، تصریح کرد: معنی این آمار آن است که از هر ۱۰۰ زوج جوانی که ازدواج می‌کنند، حدود ۱۵ زوج، از ناباروری رنج می‌برند. در واقع می‌توان گفت در کشور که سالانه حدود یک میلیون ازدواج ثبت می‌شود، به‌طور تقریبی ۱۵۰ هزار زوج، به آمار زوجین نابارور اضافه می‌شوند؛ این آمار و ارقام بیانگر آن است که در ایران حدود سه میلیون زوج نابارور وجود دارد.

وی در خصوص ناباروری زنان، خاطرنشان کرد: در زنان، ناباروری با اختلالات تخمک‌گذاری، رحم، لوله‌های رحمی و اختلالات هورمونی همراه است؛ درواقع اشکال یا ایراد در هر یک از این ارگان‌ها، می‌تواند باعث ناباروری زنان شود. زنانی که اختلالات هورمونی، عادت ماهانه نامنظم و پرمویی دارند، در ریسک بالاتری برای ناباروری قرار دارند.

صالحی با بیان اینکه در مردان، عوامل بی‌شماری می‌تواند امکان ابتلا به ناباروری را ایجاد کند یا افزایش دهد، افزود: بسیاری از بیماری‌ها می‌تواند باعث ناباروری در مردان شود.

وی درباره بیماری‌ها و عوامل ناباروری در مردان گفت: از علت‌های ناباروری مردان می‌توان به جراحی‌هایی که روی بیضه انجام می‌شود و بیماری واریکوسل به عنوان شایع‌ترین عامل ناباروری قابل درمان در مردان اشاره کرد.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان افزود: اختلالات هورمونی به صورت اختلال در هورمون‌های هیپوفیز یا هورمون‌های جنسی، رشد نامناسب بیضه‌ها، اختلالات ژنتیکی، بعضی عفونت‌های مزمن، بعضی از مشاغل مانند افرادی که در معرض موادی همچون حشره‌کش‌ها قرار دارند یا افرادی که همیشه در معرض حرارت و گرما هستند، کشیدن سیگار، مصرف تریاک، الکل، کوکائین، ماری‌جوآنا و سایر مواد مخدر و مصرف بعضی داروها از دیگر عوامل ناباروری مردان است.

وی با اشاره به اینکه شایع‌ترین بیماری قابل درمان عامل ناباروری در آقایان واریکوسل است، گفت: این بیماری واریس عروق بیضه است، ماندن طولانی‌مدت خون در بیضه‌ها باعث می‌شود درجه حرارت بالا رود و اختلالات هورمونی به همراه داشته باشد. این عوارض باعث می‌شود اسپرم‌سازی به درستی صورت نگیرد و اختلال در اسپرم‌سازی، فرد را مستعد ناباروری می‌کند، واریکوسل باید به‌موقع تشخیص داده شود و اقدامات درمانی مناسب صورت گیرد.

کد خبر 652340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.