مهار تورم با همه توان

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، شانزدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تحول جهانی به ضرر جبهه دشمن است» نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عصر دیروز در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، با تأکید بر ضرورت تمرکز همت و اراده همه مسئولان و دستگاه‌ها در همه طول سال برای «مهار تورم و رشد تولید»، به بیان الزامات تحقق شعار سال و چند توصیه مهم اقتصادی دیگر پرداختند و گفتند: اگر به این الزامات عمل شود، نتایج آن در کاهش تورم و احساس آسایش نسبی مردم در آخر سال دیده خواهد شد.

رهبر انقلاب در این دیدار همچنین نکات مهمی درباره توطئه‌های ظاهراً اجتماعی اما در واقع سیاسی-امنیتی دشمنان، موضوع حجاب، انتخابات اسفند ماه و تحولات جهانی بیان کردند.

رهبر انقلاب شعار امسال را شعاری مهم و حساس خواندند و افزودند: انتخاب شعار اقتصادی به معنای بی‌اعتنایی به مسائل اجتماعی و فرهنگی نیست چرا که مشکلات اقتصادی از جمله تورمِ بالا، باعث گسترش فقر و در مقابل، افزایش تبعیض و ثروت‌های حرام می‌شود و ایجاد فساد، بر فرهنگ و افکار و رفتار مردم هم اثر منفی می‌گذارد.

ایشان رشد تولید را در کنار مهار تورم مهم دانستند و گفتند: گاهی تورم در کشور کنترل شده اما رکود آورده است که البته بر اساس استدلال قوی کارشناسان، مهار تورم در کنار رشد تولید امکان‌پذیر است و امیدواریم کارهای خوب، با جدیت و استمرار، همراه و شعار سال محقق شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اولویت داشتن حقیقی و عملیاتی شعار سال برای همه مسئولان و دستگاه‌ها را کاملاً ضروری برشمردند و گفتند: باید در همه سال، توجه و همت و اراده همه مسئولان و مدیران بر این نقطه کانونی و اساسی متمرکز باشد نه اینکه چند صباحی حرف بزنیم، مطلب بنویسیم و سربرگ و تقویم بزنیم بعد همه چیز فراموش شود و شعار سال به انزوا و حاشیه برود.

ایشان در تبیین معنای حقیقی اولویت دادن به شعار سال در دولت، مجلس، قوه‌قضاییه و همه دستگاه‌ها گفتند: استفاده از همه ظرفیت‌ها و امکانات سخت‌افزاری از جمله منابع طبیعی و خدادادی و زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های نرم‌افزاری مانند نیروی انسانی خلاّق، جوانان پرانگیزه، نخبگان و صاحبان فکرهای نو، برای تحقق شعار سال ضروری است.

استفاده از امکانات رسانه‌ای، تجربیات مفید، عناصر مجرّب و حتی ارتباطات خارجی برای گسترش تعاملات اقتصادی با دیگر کشورها، نکات دیگری بود که رهبر انقلاب در تشریح معنای واقعی اولویت داشتن شعار سال بیان کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پرهیز از حاشیه‌سازی و مانع‌تراشی برای شعار سال از جمله نگاه‌های سیاسی و جناحی و یا مصوبات تورم‌زا را شروط دیگری دانستند که اولویت شعار سال را معنا و مفهوم حقیقی می‌بخشد.

ایشان در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان تأکید کردند: اگر ابعاد این اولویت در عمل محقق شود، افراد خبره، تحقق شعار سال را در شاخص‌های اقتصادی درک خواهند کرد و مردم هم در زندگی خود تا حدی آسایش را احساس می‌کنند. بخش دیگر سخنان رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام به الزامات عملیاتی شدن شعار سال اختصاص داشت.

«همکاری حقیقی و گسترده سه قوه» از جمله تصویب قوانین مورد نیاز بخش‌های اجرایی و «پیگیری‌های جدی و مستمر تصمیمات تا رسیدن به نتیجه»، دو الزام مهمی بود که رهبری به آن اشاره کردند.

ایشان با اشاره به تذکرات مستمر خود به مسئولان در جلسات خصوصی درباره پیگیری کردن تصمیمات، وجود انبوه طرح‌های نیمه‌تمام را ناشی از کم‌توجهی به مقوله «پیگیری» دانستند و در بیان نمونه‌ای عینی گفتند: چند شرکت بزرگ دولتی که سود خوبی دارند، به رئیس جمهور قول داده بودند برای خدمت به مردم، طرح‌های عمرانی در مناطق مختلف کشور اجرا کنند اما اکنون مشخص شده که اقدامات قانع‌کننده‌ای انجام نداده‌اند.

«ثبات در سیاست‌ها و تصمیمات اقتصادی»، سومین الزامی بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آن را زمینه‌ساز تحقق شعار سال خواندند و تغییرات پی‌درپی این‌گونه سیاست‌ها را بسیار مضر و باعث بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برشمردند. «مشارکت دادن مردم»، الزام دیگر تحقق شعار سال بود که رهبر انقلاب آن را بسیار مهم و تعیین‌کننده دانستند.

مهار تورم با همه توان

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تأثیر همگرایی منطقه‌ای در تقویت جبهه مقاومت» نوشت: یکی از عوامل مهم در رویکرد سیاست خارجی کشور، سیاست‌ها و اقدام‌های متقابل با همسایگان است. کشورها در نظام بین‌الملل و نیز در سطح منطقه‌ای به واسطه اهداف، توانمندی‌ها و برداشت‌های خود از مسائل در وضعیت همکاری یا تعارض یا ترکیبی از این دو قرار دارند.

همگرایی و واگرایی تابعی از تلقی دولت‌ها در ارتباط با منافع ملی، جمعی یا فردی است، بر این اساس بازیگری که تن به شرکت در فرایند همگرایی یا واگرایی با سایر بازیگران می‌دهد، به این می‌اندیشد که این امر تا چه اندازه منافع او را تأمین و تهدیدات احتمالی را از او دور می‌سازد.

همگرایی منطقه‌ای یک فرصت تاریخی برای جریان مقاومت محسوب می‌شود که فلسفه وجودی، ماهیت و اهداف و مقاصد راهبردی خود را برای بازیگران منطقه‌ای و افکار عمومی آن‌ها تبیین نماید.

نقش مهم و تأثیرگذاری خود را در تقویت، تحکیم و ارتقای موقعیت و اقتدار کشورهای اسلامی و بازیگران ضد صهیونیستی و آمریکا در افکار اصحاب سیاست، رسانه و افکار عمومی نهادینه سازد.

در صورت تحقق این مهم راهبرد همگرایی منطقه‌ای می‌تواند در تقویت محور جبهه مقاومت در ابعاد گوناگون نقش کلیدی داشته باشد.

اتخاذ راهبرد نگاه به شرق با اولویت همگرایی منطقه‌ای از سوی دولت سیزدهم به عنوان یک اقدام هوشمندانه می‌تواند زمینه‌ساز فرصت‌های سیاسی، فرهنگی و تاریخی در مقابل جریان مقاومت باشد.

در همین چارچوب بازسازی روابط با بازیگران منطقه‌ای از غرب آسیا تا قفقاز در اولویت سیاست خارجی است که توافق با عربستان از شاخص‌ترین اقدامات دیپلماسی همگرایانه، ظرفیت بالایی پیش روی جریان مقاومت قرار خواهد داد تا اعتماد بازیگران و افکار عمومی را به عنوان یک بازیگر سازنده مشفق جلب نماید.

اتخاذ منطق راهبردی منطقه‌گرایی و توجه به همسایگان به عنوان گزینه ثابت دیپلماسی دولت در این دوره می‌تواند به عامل تولید ثبات و اعتماد میان جریان مقاومت با بازیگران جدید متحد ایران تبدیل شود بنابراین، بازسازی روابط ایران با بازیگران منطقه‌ای و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشترک همگرایانه، بالطبع آثار و نتایج مثبتی برای جریان مقاومت به عنوان متحدان راهبردی ایران در پی دارد.

نگاه فراگیر رویکرد همگرایی منطقه‌ای تمامی ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی را در بر می‌گیرد از این رو هر بعد از این همگرایی زمینه همگرایی و تفاهم در زمینه‌های دیگر را فراهم خواهد کرد و شرایط را برای اتحادهای دوجانبه و چندجانبه در مدیریت منطقه فراهم می‌آورد و رویکرد متحدان ایران را نیز متأثر می‌کند.

با توجه به اینکه حمایت از مسئله فلسطین از طریق جریان‌های مقاومت در لبنان و فلسطین و منطقه‌ای از محورهای ثابت راهبرد همگرایانه ایران است و رویکرد مقاومت با حفظ ماهیت عربی در چارچوب تلاش برای آزادی فلسطین پایه‌ریزی شده است، راهبرد همگرایی می‌تواند به رفع سو تفاهم‌ها و ترسیم تعریف شفاف از ماهیت و کارکرد این جریان در میان بازیگران عربی و ملت‌های منطقه منجر شود.

ارائه تصویر شفاف از اهداف و کارکرد جریان مقاومت در ائتلاف‌های آینده می‌تواند به تقویت و هم افزایی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل مقاومتی در منطقه بینجامد و در آینده شکل‌گیری نظام بین‌الملل مؤثر باشد.

اگرچه بخشی از زوایای سیاست ایران و جریان مقاومت برای افکار عمومی منطقه کاملاً شفاف است، اما به دلیل ایران هراسی و مقاومت هراسی و ارائه تصویر تحریف شده از آن‌ها در میان اذهان حکام منطقه و افکار عمومی در شرایط فعلی نوعی رقابت متأثر از بدبینی و بی‌اعتمادی در میان بازیگران منطقه‌ای رسوب کرده است که باعث واکنش‌های منفی نسبت به مقاومت در میان آن‌ها شده است.

مهار تورم با همه توان

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر ««نهی از منکر» آری «نفرت‌پراکنی» هرگز» نوشت: منطق اسلام با تکلیف‌گرایی بدون توجه به نتیجه هم‌خوانی ندارد برای شناخت «معروف» و «منکر»، هیئت‌های مذهبی باید قرآنی شوند.

امر به معروف و نهی از منکر، فریضه‌ای ثابت و غیرقابل تغییر در آموزه‌های اسلامی است؛ فریضه‌ای که باید آن را، اساس و قوامِ حیاتِ جامعه اسلامی بدانیم با این حال، در انجام این فریضه بزرگ الهی، گاه اعمال سلیقه‌ها و برخی رفتارهای نامتعارف، اسباب نقد و حتی هتک حرمت نسبت به اصل و اساس آن را فراهم می‌کند.

واقعه‌ای که به «ماست‌پاشی» معروف شد و برای رسانه‌های معاند خوراک تبلیغاتی گسترده‌ای فراهم کرد، نمونه‌ای از این اعمال سلیقه‌های نامتعارف و نابجا بود؛ اعمال سلیقه‌ای که فرجام ناخوشایندی در پی داشت.

وقوع این رویداد، ضرورت بازخوانی مبانی امر به معروف و نهی از منکر در اسلام و توجه به نکات مهم و اساسی مربوط به آن را برای همه مؤمنان به شرع انور، نشان داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت، عضو شورای عالی حوزه علمیه مشهد و استاد برجسته اخلاق درباره اهمیت امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر در تعالیم اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد در اهمیت این فریضه، همین بس که همه نیکی‌ها، حتی جهاد در راه خدا، مقابل امر به معروف و نهی از منکر، مانند یک مشت آب است در برابر یک دریای موّاج. به این دلیل که امر به معروف و نهی از منکر زیربنای پیاده شدن دین در جامعه است.

وی این فریضه را تضمین کننده مصالح عمومی جامعه دانست و افزود: ربطی به جناح و گروه هم ندارد، مصالح همه را در بر می‌گیرد. امام علی (ع) در این‌باره می‌فرماید: مصلحت همه جامعه در گرو اجرای این فریضه است و اگر انجام نشود، اراذل و اوباش بر مردم مسلط می‌شوند؛ یعنی از تبعات سنگین و سخت انجام نشدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر، تسلط اوباش و اراذل بر جامعه است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه مشهد خاطرنشان کرد: آن‌چه به عنوان نکات یا چالش‌هایی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر مطرح می‌کنیم، به معنای ترویج بی‌تفاوتی در این قضیه نیست؛ هدف ما این است که آمر به معروف و ناهی از منکر، لوازم را بداند و بعد، در این شرایط بغرنج و خاص، به درستی و آگاهانه عمل کند و اسباب خسارت و آسیب به دین و نظام نشود.

وی نخستین چالش در این زمینه را تغییر ارزش‌ها معرفی کرد و افزود: یکی از بزرگ‌ترین موانع پیش روی انجام صحیح فریضه امر به معروف و نهی از منکر، تغییر ارزش‌هاست؛ منظور این است که مفهوم معروف‌ها و منکرها در ذهنیت عموم مردم تغییر کند. معروف اصلی همان است که از سوی خداوند تعیین و توسط رسول خدا (ص) ابلاغ شده است؛ منتها در این بین، گاهی این مفهوم در ذهنیت مردم تغییر می‌کند، بالا و پایین می‌شود و با اصل خودش فاصله می‌گیرد که خطرناک است و باید آن را یکی از موانع اصلی امر به معروف و نهی از منکر بدانیم.

مهار تورم با همه توان

کد خبر 652335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.