لزوم استفاده از ظرفیت‌های روستایی برای تقویت مهاجرت معکوس

نماینده شوراهای اسلامی شهرستان خانمیرزا در شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های روستاها مانند دامپروری، کشاورزی و گلخانه‌ها مهاجرت معکوس را تقویت کرد و به‌دنبال آن جمعیت روستایی را به زادگاه خود بازگرداند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدیعقوب باقری امروز _سه‌شنبه پانزدهم فروردین‌ماه_ در نشست با سرپرست دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به دیدگاه حاکم بر روستاها اظهار کرد: تا زمانی‌که این دیدگاه قدیمی باشد شاهد پیشرفت و توسعه روستاها و استان نخواهیم بود.

وی با اشاره به مشکل نبود توازن جمعیت شهر و روستا پس از انقلاب افزود: جمعیت روستایی استان چهارمحال‌وبختیاری اوایل انقلاب حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بود، در حالی که امروز این جمعیت به حدود ۲۶ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است‌.

نماینده شوراهای اسلامی شهرستان خانمیرزا در شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری تصریح کرد: علاوه بر مهاجرت، نبودن شغل در روستاها، دلیل اصلی کاهش جمعیت روستایی نسبت به اوایل انقلاب و تبدیل شدن روستاها به شهرها بود.

وی با بیان اینکه توسعه شهرها بدون توجیه و زیرساخت بوده است‌، ادامه داد: در گذشته حدود ۳۰۰ شهر در کشور وجود داشت اما در حال حاضر تعداد شهرهای ایران به ۱۸۰۰ رسیده است.

باقری با اشاره به در نظر گرفتن روستاها به‌عنوان یک منبع عظیم برای تولید در کشور خاطر نشان کرد: می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های روستاها مانند دامپروری، کشاورزی و گلخانه‌ها مهاجرت معکوس را تقویت کرد و به‌دنبال آن جمعیت روستایی که به حاشیه شهرها رفته است و در نتیجه در معرض خطرها و آسیب‌های اجتماعی خواهد بود را به زادگاه خود بازگرداند و به فعالیت قبل خود مشغول کرد.

نماینده شوراهای اسلامی شهرستان خانمیرزا در شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری اضافه کرد: در راستای استفاده از ظرفیت‌های دامپروری و کشاورزی در روستاها، کارگاه‌های تولیدی، کشاورزی و دامپروری رونق خواهد گرفت و محصولات ارزان‌تر به‌دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: تهیه طرح مهاجرت معکوس روستاییان در دستور کار است، چراکه با تدوین و تصویب این مهم در سطح ملی، اشتغال ۱۰۰ هزار روستایی در سطح کشور به‌صورت سالانه فراهم می‌شود.

باقری با اشاره به چگونگی واریز عوارض خارج از محدوده روستاها به حساب شوراهای اسلامی بخش و دهیاری گفت: دهیاری‌ها منبع درآمدی ندارند و همین منبع درآمد به‌درستی به حساب آنان واریز نمی‌شود که باید بررسی و راهکاری برای رفع این مشکل دریافت شود.

نماینده شوراهای اسلامی شهرستان خانمیرزا در شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری پیشنهاد استفاده از اعضای شورای اسلامی این استان به‌عنوان مشاور مدیران و مسئولان ارشد شهرستان‌ها را مطرح کرد و ادامه داد: اختصاص اعتبار لازم برای جاده گوشکی به پل قره، جاده مواصلاتی آلونی‌_ده‌صحرا_جوانمردی و سه‌راهی ارمند تا بوگر از ضروریات است و باید در برنامه‌ریزی‌ها مد نظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اختصاص قیر رایگان به روستاها باید پیگیری شود و واریز اعتبارات برای دهیاری‌های شهرستان به‌صورت ویژه برای زیرسازی آسفالت روستاها در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 652306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.