شهر گردشگری مناسبتی، چگونه شهری است؟

یک کارشناس شهرسازی گفت: شهر گردشگری مناسبتی، شهری است ارگانیک، شهری که پایه‌اش با انسانیت و اجتماع انسان‌هایی که نسبت به حقوق یکدیگر دل‌مشغولی دارند، عجین شده است.

زینب حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: گردشگری همراه با ویژگی‌های شهرسازی و معماری آن در صنعت گردشگری، بازشناسی امکانات و موانع توسعه گردشگری در این حوزه نقش حیاتی دارد.

وی افزود: امروزه در شهرهای بزرگ اقداماتی جهت ارائه نمای زیبایی از شهر به منظور رونق گردشگری مناسبتی مورد توجه است، این اقدامات در درجه اول برای جلب توجه و تأمین نیازهای ساکنان شهرها انجام می‌شود و در درجه دوم زمینه‌ساز توسعه گردشگری شهری، علایق روز افزون افراد نسبت به میراث فرهنگی، ملی، بناهای تاریخی و سبک‌های معماری در ادوار تاریخی است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: اهمیت گردشگری در بازسازی مجدد مناسبات میان محیط انسان‌ساخت و محیط طبیعی و ارائه رویکردهای جدید برای حفاظت از عناصر جغرافیا، شهرسازی، معماری و گردشگری است؛ مطالعه شهرسازی و معماری شهرها در ادوار تاریخی، به تحلیل نقش جغرافیا در شکل‌دهی شهرسازی و معماری شهرها و شناسایی عناصر مؤثر شهرسازی و معماری در گردشگری کمک می‌کند.

حسینی تاکید کرد: هرچه میزان امکانات، خدمات، تسهیلات گردشگری و جاذبه‌های شهری بیشتر باشد، ساختار فضایی شهر به گردشگری تمایل پیدا می‌کند، یک شهر با اتکا به اصول شهرسازی و نظام برنامه‌ریزی شهری اصیل، معاصرسازی شده و استفاده منطقی از خصوصیات شهرسازی که با شرایط مکانی و فضایی شهر ایرانی انطباق دارد، از لحاظ عملکرد غنی و پرمعنا است.

وی اضافه کرد: این شهر در فرآیند توسعه شهری، به عنوان یک الگوی کاربردی و نمونه‌ای اصیل از شهرسازی ایرانی، توسعه گردشگری شهری و به دست آوردن شهر پایدار اهمیت زیادی دارد؛ این شهر ظرفیت خوبی برای رونق گردشگری دارد و شناخت نسبت به رابطه میان ویژگی‌های کالبدی به منظور استفاده از مزایای این شهر در راستای گسترش گردشگری شهری لازم است.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: شهر گردشگری مناسبتی، شهری است ارگانیک، شهری که پایه‌اش با انسانیت و اجتماع انسان‌هایی که نسبت به حقوق یکدیگر دل‌مشغولی دارند، عجین شده است. شهر انسان‌محور در مقابل شهر خودرومحور، شهر کالامحور و شهر پول‌محور قرار می‌گیرد، در این معنا، محور بودن رویکرد برنامه‌ریزان شهری، شهرسازان و مهم‌تر از آن‌ها، تصمیم‌گیران و مجریان شهر انسان‌ها هستند، به این معنا که نیازهای زیستی، معنوی و روانی او مهم‌ترین وجه اصول مدیریت شهری است، چنین شهری می‌تواند رابط اصلی و پیوند دهنده فضاهای پویای شهری و گردشگران باشد.

حسینی گفت: شهر یزد به دلیل دارا بودن پتانسیل‌های بسیار، می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای توسعه گردشگری، طراحی شهرهای انسان‌گرا و افزایش مطلوبیت زندگی شهری باشد، باید با بهره‌گیری از اصول شهرسازی جهت ایجاد شهر انسان‌محور و روابط میان عوامل مؤثر بر ایجاد چنین شهری، مقصدی مناسب برای جذب هرچه بیشتر گردشگران فراهم کنیم.

وی افزود: جهت ایجاد شهری با ویژگی‌های گردشگری مناسبتی، سه عامل آموزش‌های شهروندی، حس اُلفت با محیط و کاهش آلودگی زیست‌محیطی (خاک, آب, هوا) نسبت به سایر عوامل از اهمیت بیشتری برخوردار است.

این کارشناس شهرسازی اظهار کرد: بر پایه وجود ارتباط دوطرفه توسعه پایدار و گردشگری پایدار، برای آنکه گردشگری بتواند به توسعه پایدار شهر کمک کند باید اثرات آن در شهر شناسایی و مورد توجه خاص قرار گرفته شود.

کد خبر 652264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.