اجرای طرح بیمه رایگان مادران غیرشاغل روستایی + جزئیات

تصویب‌نامه هیئت وزیران درباره «آیین‌نامه اجرایی حمایت بیمه‌ای از مادران غیرشاغل خانه‌دار دارای سه فرزند و بیشتر ساکن مناطق روستایی و عشایری» برای اجرا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان ثبت احوال و معاونت رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیت‌الله برقراری مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه مخاطب ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر است، اظهار کرد: براساس ماده ۲۱ قانون مذکور، دولت مکلف است در راستای اجرای بند «ب» ماده (۱۰۳) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حداکثر شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، با تقویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نسبت به بیمه مادران خانه‌دار دارای سه فرزند و بیشتر اقدام کند.

وی افزود: در ادامه این قانون آمده است که درباره مادران غیرشاغل دارای سه فرزند و بیشترِ ساکن مناطق روستایی و عشایری، صددرصد حق بیمه توسط دولت پرداخت می‌شود و با تولد فرزند چهارم و پنجم، به‌ازای هر فرزند دو سال به سوابق بیمه‌ای بیمه‌گذار افزوده خواهد شد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به تصویب و ابلاغ آئین‌نامه اجرایی ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در روز ششم فروردین‌ماه سال جاری، گفت: بر این اساس مادران خانه‌دار غیرشاغل روستایی و عشایری که سه فرزند و بیشتر دارند، می‌توانند تحت پوشش رایگان بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار بگیرند.

وی درباره میزان حق بیمه مشمولان که قرار است به صورت رایگان تحت پوشش درآمده و دولت به عنوان کارفرما آن را تقبل کند، تصریح کرد: حق بیمه را دولت پرداخت می‌کند که سالانه به‌ازای هر نفر در سال ۱۴۰۲، دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان می‌شود.

برقراری افزود: مادرانی که سه فرزند و بیشتر دارند، مشمول این بیمه‌اند و اگر در حین بیمه‌پردازی فرزند چهارم و پنجم متولد شود، به ازای هر فرزند دو سال به سنوات بیمه‌پردازی مادر افزوده می‌شود.

مشمولان دارای شرایط به کارگزاری‌ها مراجعه کنند

وی درباره نحوه مراجعه و عضویت در این صندوق، گفت: مشمولان حائز شرایط می‌توانند به کارگزاران و مدیریت استان‌ها مراجعه کنند؛ ۱۵۰۰ کارگزاری در مناطق مختلف کشور وجود دارد که روستاییان و عشایر می‌توانند به این کارگزاری‌ها مراجعه کرده، ثبت‌نام کنند و از بیمه اجتماعی رایگان صندوق برخوردار شوند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به شرایط سنی بیمه رایگان، اظهار کرد: به موجب آئین‌نامه اجرایی صندوق که با حمایت جدی دولت تصویب و ابلاغ شده است، سن ورود و عضویت در صندوق از ۱۸ تا ۵۰ سالگی در نظر گرفته شده و تمام روستاییان و عشایر می‌توانند برحسب شرایط خود عضو شده و از خدمات ما برخوردار شوند. برای مادران دارای سه فرزند و بیشتر نیز همین گونه است.

دستور معاون اول رئیس جمهور برای اجرای طرح

همچنین محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز تصویب‌نامه هیئت وزیران درباره «آئین‌نامه اجرایی حمایت بیمه‌ای از مادران غیرشاغل خانه‌دار دارای سه فرزند و بیشتر ساکن مناطق روستایی و عشایری» را که به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰ تصویب شده بود، برای اجرا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان ثبت احوال کشور و معاونت رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ابلاغ کرد.

با این آئین‌نامه، دولت مکلف است با تقویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نسبت به بیمه مادران خانه‌دار دارای سه فرزند و بیشتر در صورتی که مادر غیرشاغل بوده و شرایط احراز مفاد آئین‌نامه را دارا باشد، اقدام کند.

صددرصد حق بیمه مادران مشمول قانون و مفاد آئین‌نامه توسط دولت پرداخت می‌شود؛ همچنین با تولد فرزند چهارم و پنجم به ازای هر فرزند دو سال به سوابق بیمه‌ای بیمه‌گذار نیز افزوده خواهد شد.

اجرای طرح بیمه رایگان مادران غیرشاغل روستایی + جزئیات

اجرای طرح بیمه رایگان مادران غیرشاغل روستایی + جزئیات

اجرای طرح بیمه رایگان مادران غیرشاغل روستایی + جزئیات

کد خبر 652246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.