تهدیدها و فرصت‌های اعلام جرم علیه ترامپ

یک کارشناس مسائل آمریکا فرصت‌ها و تهدیدها را برای ترامپ همزمان دانست و گفت: در ماجرای پرحرف و حدیث شکل‌گرفته، جمهوری‌خواهان چاره‌ای جز حمایت از رئیس‌جمهور پیشین هم‌حزبی خود ندارند و از این جهت در اعلام جرم علیه ترامپ نقاط مثبتی نیز وجود دارد.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره اعلام جرم دادگاه منهتن علیه ترامپ اظهار کرد: قضاوت و تحلیل درباره رأی هیئت منصفه بزرگ دادگاه منهتن برای صدور کیفرخواست علیه رئیس‌جمهور سابق آمریکا دشوار است زیرا این اتفاق برای نخستین بار در تاریخ ایالات متحده آمریکا رخ می‌دهد.

وی با اشاره به ریاست‌جمهوری ۴۳ شخصیت سیاسی دیگر در آمریکا پیش از ترامپ افزود: این افراد از چند ماه گرفته تا ۱۳ سال در مستند ریاست‌جمهوری قرار داشتند اما به هیچ‌کدام اتهامی وارد نشد، تحت تعقیب قرار نگرفتند و در دادگاه حاضر نشدند، بنابراین این یک مورد منحصربه‌فرد در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود.

این کارشناس مسائل آمریکا این اتفاق را دارای جنبه‌های مثبت و منفی برای شخص دونالد ترامپ دانست و گفت: از جنبه منفی نام ترامپ در تاریخ آمریکا به عنوان نخستین رئیس‌جمهور سابق ثبت می‌شود که به دادگاه فراخوانده شده است و فارغ از تبرئه شدن یا نشدن، همین احضار به دادگاه، انگشت‌نگاری، عکس گرفتن و حتی احتمال جدی‌تر شدن موضوع و زدن دستبند به او باعث می‌شود که از این شخصیت به نیکی یاد نشود.

وی رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را متهم به پرداخت حق‌السکوت خواند و تاکید کرد: این اقدام نه درباره فعالیت‌های تجاری یا سیاسی بلکه در ارتباط با بازیگری در فیلم‌های غیراخلاقی، آن هم در شرایطی بوده که ترامپ متأهل بوده است و پرداخت ۱۳۰ هزار دلار حق‌السکوت به فرد افشاکننده، بدنامی و پایبند نبودن به اخلاقیات و بنیان خانواده را به همراه دارد.

نقطه سیاه در کارنامه ترامپ

ابوالفتح ثبت این موارد را نقطه سیاهی در رزومه دونالد ترامپ دانست و گفت: در صورت تبرئه شدن از این اتهامات نیز آثار سوءسابقه باقی می‌ماند البته با توجه به زیاد بودن موارد اتهامی، تبرئه رئیس‌جمهور پیشین آمریکا دور از انتظار به نظر می‌رسد.

وی درباره نقاط قوت اعلام جرم دادگاه بر ضد ترامپ یادآور شد: این شخصیت در فلسفه کاری خود همواره بدنامی را به گمنامی ترجیح می‌دهد، او از دهه ۱۹۷۰ که کسب و کار خود را در نیویورک آغاز کرد، این استراتژی را در پیش گرفته است که حتی در صورتی که رسانه‌ها بر ضد او مطالبی منتشر کنند، در گمنامی نماند زیرا سوءسابقه نیز با شهرت همراه است و ترامپ از این شهرت برای رساندن خود از یک کاسب ساخت‌وساز به میز ریاست‌جمهوری استفاده کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به آغاز رقابت‌های مقدماتی انتخابات آمریکا از سال جاری ادامه داد: مطرح شدن نام ترامپ در رسانه‌ها، انتشار تصاویر او در صفحه نخست روزنامه‌ها و مجلات و بحث و گفت‌وگوی رسانه‌ها درباره این شخصیت از جمله مواردی است که می‌تواند کارکرد تبلیغاتی داشته باشد به همین دلیل ظرف ۲۴ ساعت پس از اعلام خبر صدور کیفرخواست برای ترامپ، کمپین انتخاباتی او توانست چهار میلیون یورو جمع‌آوری کند.

وی بدنامی را دارای کارکردهایی برای رئیس‌جمهور پیشین آمریکا دانست و گفت: در داخل آمریکا نیز بسیاری از جمهوری‌خواهان معتقدند که ترامپ بی‌گناه است و ناجوانمردانه مورد اتهام یک توطئه حاکمیتی قرار گرفته است حتی بسیاری از شخصیت‌های سیاسی پشت سر او قرار می‌گیرند و برخی از افراد درون حزب که تردید داشتند، به خواسته سران حزب مجبور به حمایت از ترامپ شدند.

ابوالفتح با اشاره به انتقاد جدی‌ترین رقیب ترامپ درون این حزب از اعلام جرم دادگاه بر ضد این شخصیت تاکید کرد: برخی دیگر از شخصیت‌های سیاسی از جمله فرماندار فلوریدا یا معاون وی از این اقدام دادگاه انتقاد کردند. در ماجرای پرحرف و حدیث شکل‌گرفته، جمهوری‌خواهان چاره‌ای جز حمایت از رئیس‌جمهور پیشین هم‌حزبی خود ندارند و از این جهت در اعلام جرم علیه ترامپ نقاط مثبتی نیز وجود دارد.

رأی سرنوشت‌ساز دادگاه درباره فرصت‌ها و تهدیدها

وی فرصت‌ها و تهدیدهای این چالش را برای ترامپ همزمان دانست و افزود: در پایان این دادگاه مشخص خواهد شد که فرصت‌ها بر تهدیدها غلبه پیدا کرده است یا تهدیدها آن‌چنان قوت می‌گیرد که مانع انتخاب دوباره ترامپ در ریاست‌جمهوری خواهد شد اما اکنون نمی‌توان درباره آن قضاوت کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا درباره دلیل واکنش محتاطانه کاخ سفید نسبت به این وضعیت تصریح کرد: با اینکه هنوز جو بایدن برای شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری ثبت‌نام نکرده است اما نامزدی وی برای دور دوم ریاست‌جمهوری بسیار محتمل پیش‌بینی می‌شود، به همین دلیل کاخ سفید که دفتر رئیس‌جمهور آمریکا است، از اظهار نظر در این زمینه خودداری می‌کند تا در مظان اتهام سوءاستفاده از موضع خود برای پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی قرار نگیرد.

وی موضع انتخابی مقامات کاخ سفید در این موضوع را بی‌طرفانه دانست و یادآور شد: ترامپ جدی‌ترین رقیب دموکرات‌ها در انتخابات آینده آمریکا خواهد بود به همین دلیل دموکرات‌ها از اظهارنظر درباره اعلام جرم ترامپ خودداری می‌کنند تا بیش از گذشته متهم به توطئه برای خارج کردن رقیب از صحنه نشوند.

ابوالفتح گفت: حتی در صورتی که دموکرات‌ها پشت پرده اعمال فشاری انجام دهند از دخالت علنی و ظاهری در این موضوع خودداری می‌کنند و امیدوار هستند که دادگاه مسیر قانونی خود را طی کند.

کد خبر 652209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.