خط قرمز من ورزش است نه اشخاص / هیئت فوتبال پُر شاکی است!

«افرادی هستند که معتقدند بعضی از اشخاص خط قرمز من در دوران مدیریتم بوده‌اند. به صراحت میگویم خط قرمز من ورزش است و روی هیچ‌کسی خط قرمز ندارم و نخواهم داشت. آیا ظرفیتی که در حال حاضر فوتبال استان در کشور از خود نشان می‌دهد، ظرفیت واقعی است؟»

به گزارش خبرنگار ایمنا، جواد محمدی، مدیر کل ورزش و جوانان استان اصفهان، اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به عنوان سکاندار ورزش استان انتخاب و معرفی شد. وی سابقه مدیریت در باشگاه ذوب‌آهن، اداره ورزش و جوانان شهرستان خمینی‌شهر و داوری در سطوح بالای فوتبال کشورمان را در کارنامه خود دارد.

جواد محمدی روزهای گذشته با حضور در خبرگزاری ایمنا درباره عملکرد اداره کل ورزش و جوانان در سال ۱۴۰۱ و دیگر حواشی ورزش اصفهان صحبت‌هایی را مطرح کرد که بخش نخست این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

۱۴۰۱ سال رسیدگی به هیئت‌های ورزشی استان بود

سال گذشته با اجماع وزارتخانه و مسئولان استانی در اردیبهشت‌ماه به عنوان مدیر کل ورزش و جوانان استان مشغول به کار شدم. ورزش استان اصفهان از پتانسیل‌های خوبی برخوردار بوده و در سطح کشور همیشه حرفی برای گفتن داشته است. پیش از انتخاب برای خدمت در این پست تقریباً چهار سال بود که از اداره کل ورزش و جوانان رفته بودم و در بخش‌های دیگر فعالیت داشتم. پس از قبول مسئولیت با توجه به آشنایی قبلی و آنالیز مجموعه استان همچنین اطلاعاتی که در همان روزهای ابتدایی کسب کردم، به‌سرعت در فاز عملیاتی قرار گرفتیم و چه در مرکز استان و چه در شهرستان‌ها سعی بر این داشتیم که در تشریفات دید و بازدید، انتصاب و این قبیل کارها قرار نگیریم. در همان ماه‌های ابتدایی فعالیت در اداره کل، شاهد سفر هیئت دولت به استان اصفهان و تقریباً به‌مدت ۴۸ ساعت، میزبان وزیر ورزش و معاون ورزش قهرمانی وزارتخانه بودیم.

از مهم‌ترین اولویت‌ها جداسازی تخصصی مسائل ورزش و جوانان بود

در پهنای استان برای اولین بار با ابتکار استاندار اصفهان حضور در شوراهای اداری در مراکز شهرستان‌ها اتفاق افتاد. در حوزه مسائل ورزشی درگیر چند موضوع شدیم که از مهم‌ترین اولویت‌هایمان جداسازی تخصصی مسائل ورزشی و جوانان بود و با این تفکر سعی کردیم افراد توانمندی را انتخاب کنیم که علم و آگاهی نسبت به موضوعات داشته باشند و با انگیزه و جدیت برنامه‌ای دقیق را پیش ببرند.

با ورود به حوزه زیرساخت‌های ورزشی، سعی کردیم اماکن ورزشی را توسعه دهیم همچنین برای مسائل حقوقی، قانونی، خبری و رسانه‌ای که بسیار حائز اهمیت است برنامه‌ریزی و نقشه راهی تعیین کردیم تا مسیری ثمربخشی داشته باشیم.

خط قرمز من ورزش است نه اشخاص/هیئت فوتبال یکی از چند هیئت پر شاکی است!

رویدادمحوری و تمرکززدایی در اولویت کارها است

یکی از موضوعاتی که در این مدت همیشه در ذهن داشتم عمل به صورت رویدادمحور، تمرکززدایی و توجه به شهرستان‌ها در کنار مرکز استان بود زیرا با توجه به سابقه حضورم در شهرستان از پتانسیل‌ها و استعدادهای شهرستان‌ها به خوبی آگاهی داشتم. تلاش کردیم با نگاه ویژه به پتانسیل و استعداد شهرستان‌ها کارها را پیش ببریم. زمانی که من مسئولیت را تحویل گرفتم هیئت‌های ورزشی وضعیت مناسبی قرار نداشتند ۱۷ هیئت ورزشی با سرپرستی اداره می‌شد که تقریباً یک‌سوم از هیئت‌های ورزشی استان بود. در حوزه جوانان در کنار کارهای کیفی کارهای کمی نیز انجام گرفت. افزایش تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد تکلیفی بر که بر گردن ما بود که باید انجام می‌شد همچنین فعالیت‌های ملموس و کیفی‌سازی فعالیت‌های جوانان در کنار هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی استان از اهداف ما بود.

خط قرمز من ورزش است نه اشخاص/هیئت فوتبال یکی از چند هیئت پر شاکی است!

با توجه به عملکرد و کاستی‌ها در هر پستی عزل و نصب صورت گرفته است

در عزل و نصب افراد برای پست‌های کلیدی یک سری تشریفات اداری وجود دارد که ملزم به رعایت آنها هستیم. باید با پیروی از دستورالعمل‌ها، افراد را انتخاب و پست‌ها را محول کنیم تا از حالت سرپرستی خارج شود و فرد، متصدی پست اداری یا اجرایی شود. تلاش ما بر این است که اگر نیاز به تغییر و جابه‌جایی در پستی بوده است بر اساس کیفی‌سازی و اهدافی که در نظر داریم، افراد را انتخاب کنیم تا بتوانیم اهدافی را که از پیش مشخص کرده‌ایم به کمک آنان پیش ببریم تا محقق شود و به ثمر بنشیند. هرکجا تغییری رخ داده است نیاز به تغییر با توجه به عملکرد و کاستی‌های موجود احساس شده است تا رشد و پیشرفت حاصل شود.

به زودی معاون ورزش قهرمانی معرفی می‌شود

برای نمونه در معاونت توسعه ورزش قهرمانی امین آزاد را ابقاء کردیم اما بعد از چهار یا پنج ماه بنا به مسائل خانوادگی که برای ایشان به وجود آمد، وی مجبور شد از استان اصفهان نقل مکان کند و من با اینکه مخالف بودم اما زمانی که در جریان ضرورت نقل مکان وی قرار گرفتم با درخواست وی موافقت کردم. پس از نقل مکان امین آزاد او به عنوان معاونت ورزش قهرمانی استان فارس انتخاب شد که این خود نشان‌دهنده شایسته‌سالاری ما، برای انتخاب افراد در هر پست را نشان می‌دهد. برای جایگزینی وی در معاونت ورزشی طی بررسی‌ها گزینه‌هایی انتخاب شدند و هماهنگی‌های لازم نیز انجام شده است و به زودی فرد نهایی اعلام می‌شود.

نکته مهمی که وجود دارد این است که با حضور معاون باری از روی دوش مدیر برداشته می‌شود اما علی‌رغم انتصاب فردی به عنوان مسئول مستقیم در بخش معاونت ورزش، راندمان و بهره‌وری بخش ورزش بیانگر این است که کار تعطیل نشده است و اهداف به خوبی دنبال می‌شود و کار ما با اختلال مواجه نشده است. در بخش توسعه منابع آقای اعراب به عنوان معاون با حکم سرپرستی مشغول به کار است. در ابتدای حضورم در اداره کل ورزش و جوانان تقریباً ۱۷ هیئت ورزشی با سرپرستی اداره می‌شد و در ۱۰ ماهی که در این سمت خدمتگزار بوده‌ام ۱۲ مجمع انتخاباتی برگزار شده است. با توجه به اینکه برای برگزاری مجمع انتخاباتی ریاست یک هیئت ورزشی حداقل به یک فرایند سه ماهه نیاز است، کار سه ساله در ۱۰ ماه به نتیجه رسیده است. برای دیگر هیئت‌های ورزشی نیز اقدامات ابتدایی لازم برای برگزاری مجمع انتخاباتی انجام شده است و سال جاری شاهد برگزاری مجامع خواهیم بود.

تلاش ما بر این بوده است که بار مسئولیت حوزه جوانان بر زمین نماند

صافی از جوانان نخبه استان است و سابقه اجرایی در حوزه جوانان را نیز دارد. سازمان مردم‌نهادی که او در آن مشغول به فعالیت بوده از سمن‌های شاخص استان و حتی کشور است که مبین انتخاب ما بر اساس شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی است اما تشریفات اداری برای انتصاب وی هنوز به طور کامل انجام نشده است. زمانی که نیروهای جوان برای انتصاب در بخشی انتخاب می‌شوند، هجمه‌هایی وارد می‌شود و پیگیری‌های خاصی صورت می‌گیرد. به صورت کلی ما خودمان را موظف به رعایت قانون می‌دانیم و به‌طور قطع برای انتصاب وی باید تشریفات اداری و قانون را انجام دهیم. درباره صافی نیز تمام این مسائل صادق بوده است و سعی کرده‌ایم تمام نکاتی که نهادهای نظارتی مشخص کرده‌اند را رعایت کنیم. در حال جمع‌بندی هستیم تا موضوع تعیین تکلیف شود. تمام تلاش ما بر این بوده است که بار مسئولیت حوزه جوانان چه با حضور صافی چه بدون حضور وی بر زمین نماند.

ورزش و جوانان دو بال حرکت اداره کل هستند

کارها و فعالیت‌هایی که تا این لحظه انجام داده‌ایم مبین این است که در هر دو حوزه جوانان و ورزش به طور مساوی فعالیت کرده‌ایم. حوزه جوانان و ورزش دو بال این مجموعه است و هیچ تفاوتی از نظر اهمیت ندارد اما هرکدام موضوعی جدا و تخصصی است.

خط قرمز من ورزش است نه اشخاص/هیئت فوتبال یکی از چند هیئت پر شاکی است!

پاسخگو نبودن فدراسیون مجمع انتخاباتی هیئت والیبال را به تأخیر انداخته است

حداقل زمانی که برای فرایند برگزاری انتخابات یک مجمع ورزشی در حالت عادی از روزی که مکاتبه مجوز ثبت‌نام انجام می‌شود تا صدور مجوز، گذراندن مراحل دیگر، انتخاب اعضای مجمع و در نهایت برگزاری انتخابات، نیاز است، حدود سه ماه است. برگزاری ۱۲ مجمع انتخاباتی جدا از مجامع سالانه حاکی از آن است که تمام تلاش خود را برای سامان دادن به هیئت‌های ورزشی به کار برده‌ایم. در خصوص هیئت والیبال استان باید بگویم حدود چهار یا پنج مرتبه با فدراسیون والیبال و قسمت‌های نظارتی وزارت ورزش مکاتبه داشته‌ایم که پاسخی از سوی فدراسیون والیبال دریافت نشد، در نهایت رئیس فدراسیون اعلام کرد که ثبت‌نام مجدد انجام شود تا پس از گذر از مراحل مربوطه بلافاصله مجمع برگزار شود. تلاش ما این است که در اسرع وقت این اتفاق رخ بدهد چون والیبال یکی از رشته‌های پرمخاطب استان اصفهان است و در سطح کشور حرف برای گفتن دارد. در رشته والیبال، تیم‌های بانوان در لیگ برتر حضور دارند همچنین در المپیاد رشته‌های ورزشی که برگزار شد، والیبال استان کسب مقام داشته است که تمام این موضوعات نشان از پتانسیل والیبال در استان را دارد.

انتخابات هیئت تیراندازی با ثبت‌نام مجدد نامزدها برگزار می‌شود

در خصوص مجمع تیر اندازی نیز باید بگویم پس از مکاتبات ما، رئیس فدراسیون گفته که با توجه به شرایطی که وجود داشته است، ثبت‌نام مجدد انجام شود. آن دسته از هیئت‌ هایی که به جمع‌بندی نهایی می‌رسند، برای ثبت‌نام مجدد مجوز وزارت ورزش را لازم دارند که مجوز این دو مجمع را گرفته‌ایم. در اسفندماه برای اولین بار شاهد برگزاری دو مجمع انتخابات هیئت ورزشی در یک روز بودیم که اهتمام ما برای تعیین تکلیف مدیریت هیئت‌های ورزشی استان را نشان می‌دهد.

تک‌کاندیدا بودن هیئت‌ها در اختیار ما نیست بلکه شرایط احراز سخت است

باید توجه کنیم که چندین مجمع انتخاباتی فدراسیون در رشته‌های مختلف ورزشی نیز با تک کاندیدا برگزار شد. اینکه مجمعی به صورت تک‌کاندیدا یا پرکاندیدا برگزار شود در حوزه اختیارات ما نیست. در گذشته مجامع پرکاندیداتر از حال بود. مجمع باید طبق مقررات برگزار شود و کاهش تعداد کاندیدا به تغییر در یک سری قوانین برمی‌گردد با سخت‌تر شدن شرایط، قاعدتاً افراد کمتری وارد چرخه می‌شوند. یکی از شرایط ثبت‌نام افراد برای انتخابات، سابقه مدیریتی است، فرد باید حداقل پنج سال سابقه مدیریت داشته باشد که در گذشته این سابقه مدیریتی عام بود اما در حال حاضر سابقه مدیریت کاندید باید تخصصی و مرتبط باشد که همین موضوع خود فیلتر بزرگی برای ثبت‌نام افراد به عنوان کاندید است. از طرف دیگر مسائل مالیاتی و شفاف‌سازی امور مالی هیئت‌های ورزشی و شناسه ملی درگاه مالی و مالیاتی که هیئت‌ها برای امور مالی خود دارند شرایط را سخت‌تر کرده است. درحال حاضر نمی‌توان به هیئتی که شناسه ملی مالیاتی ندارد یک ریال کمک کرد حتی هیئت نمی‌تواند صاحب حساب برای عملیات بانکی شود تا تراکنش مالی داشته باشد. به همین دلیل افراد در بررسی این موضوعات دخالت نمی‌کنند زیرا در همان ابتدای کار متوقف می‌شوند.

هیئت فوتبال از دیگر هیئت‌های ورزشی جدا نیست

من عضوی ۲۰ ساله از خانواده فوتبال هستم که در سطوح مختلف آن کار کرده‌ام. در در سطح کلان کشور یا در هر استان، دستگاه ورزش و جوانان سیاست‌گذار، بزرگ‌تر و پدر مجموعه ورزش است. تاج به عنوان سکان‌دار فوتبال کشور قبل از عید نوروز در مشهد به صراحت اعلام کرد که هیئت‌های فوتبال در استان‌های مختلف تحت نظر ادارات کل ورزش و جوانان هستند. بعضی افراد هستند که با تفسیر به رأی این موضوع که اساس‌نامه هیئت فوتبال با دیگر هیئت‌های ورزشی متفاوت است، کار خود را به شکل دیگری پیش می‌برند.

ما مطالبه‌گر و ناظر بر هیئت‌ها هستیم اما بعضی قائل به این حرف نیستند!

اعتقاد من این است که همه رشته‌های ورزشی استقلال دارند و اگر این استقلال را برای هیئت‌های ورزشی مدیریت آنها قائل نباشیم، کاری به پیش نخواهد رفت. همه رشته‌های ورزشی از نظر مدیریت، باید یکسان دیده شود. ما به هیچ عنوان در فرایند برگزاری انتخابات دخالت نمی‌کنیم بلکه تنها بر آن نظارت داریم. به عنوان کسی که سکان‌دار و ناظر بر ورزش استان است باز این نکته را اعلام می‌کنم که ما حامی تیم مدیریتی انتخاب شده هستیم اما پس از جنبه حمایتگری، بر اساس قانون ما مطالبه‌گر و ناظر بر هیئت‌ها هستیم که متأسفانه برخی قائل به این حرف نیستند.

خط قرمز من ورزش است نه اشخاص/هیئت فوتبال یکی از چند هیئت پر شاکی است!

ظرفیت واقعی و پتانسیل فوتبال اصفهان بیشتر است

افرادی هستند که معتقدند بعضی از دیگر اشخاص خط قرمز من در دوران مدیریتم بوده‌اند. به صراحت میگویم خط قرمز من ورزش است و بر هیچ‌کسی خط قرمز ندارم و نخواهم داشت زیرا معتقدم کسی که بخواهد حرفه‌ای فکر و عمل کند جزیره‌ای رفتار نمی‌کند؛ خط قرمز داشتن روی افراد یعنی جزیره‌ای فکر و رفتار کردن. در خصوص وضعیت فوتبال از همه اهالی فوتبالی و کارشناسان درخواست دارم که بررسی کنند و ببینند آیا ظرفیتی که در حال حاضر فوتبال استان در کشور از خود نشان می‌دهد، ظرفیت واقعی و پتانسیل اصفهان است یا خیر. ما مکلف هستیم مطالبات مردم را پیگیری کنیم. می‌توانید بیایید و سامانه ثبت شکایت‌های دولت که برای ما ارسال می‌شود و ما موظف به پاسخگویی آن هستیم را بررسی کنید تا متوجه شوید بیشترین شکایت و نارضایتی از کدام هیئت ورزشی استان است. نمی‌خواهم بگویم صدر همه هیئت‌های ورزشی اما یکی از هیئت‌هایی که شکایت‌های زیادی دارد، فوتبال است، البته مخاطب بیشتری دارد و جامعه آن نیز بزرگ‌تر است.

شرایط فعلی، زیبنده فوتبال اصفهان نیست

فردی که در حال حاضر به عنوان سکاندار، ناظر و مطالبه‌ گر مقابل هیئت فوتبال است، در تمام ارکان فوتبال حضور داشته است و اگر جایی اتفاقی رخ بدهد، واقف به موضوع است. من بزرگان و پیشکسوتان، مدیران باشگاه، بازیکنان، داوران و تمام افراد فوتبالی شهر و استان را می‌شناسم و با تعداد زیادی از آنان دوست هستم و ارتباط کاری و اجتماعی دارم. آنها از من انتظار دارند که وضعیت فوتبال اصفهان رو به رشد و شرایط بهتر از این باشد، این شرایط زیبنده استان اصفهان نیست. من اختلاف نظر شخصی‌ام را با هیچ فردی روی کره زمین، درگیر و دخیل در کار نمی‌کنم و نسبت به هیچ شخصی خط قرمز ندارم. همه ما به دنبال کسب تجربه و علم رفته‌ایم تا راه و بن‌بستی را باز کنیم.

مدیریت هیئت فوتبال منفعل و در انجام وظایفش کوتاهی می‌کند

بر اساس قانون اداره ورزش و جوانان مکلف است مدیریت اماکن ورزشی را در قالب مزایده واگذار کند. آیا من می‌توانستم زمین چمن تختی را بدون تشریفات قانون و اداری به هیئت فوتبال واگذار کنم؟ اگر من هیئت فوتبال را از حضور در مزایده منع می‌کردم، این موضوع زاویه شخصی می‌شد اما من این حق قانونی را برای همه هیئت‌ها به صورت یکسان در نظر گرفتم. اینکه مدیریت هیئت فوتبال منفعل عمل می‌کند و در فرایندهایی که تکلیف دارد ورود کند، حضور نمی‌یابد بر گردن من نیست. هیئت فوتبال باید حضور فعال داشته باشد و حتی باید برای حضور چنان اهتمامی داشته باشد که از اداره ورزش و جوانان درخواست کمک کند تا بتواند در مزایده پیروز شود و مدیریت اماکن را بگیرد. آیا سایر هیئت‌هایی که در مزایده حضور داشتند و پیگیری کردند برنده نشدند و مدیریت اماکن را در دست ندارند؟

هیئت‌های فعال‌تر شایسته توجه بیشتری هستند!

همه اهالی ورزش خانواده من هستند من نیز از جمله پدرهایی هستم که بین اولادش فرق نمی‌گذارد. ما کاری را انجام نمی‌دهیم مگر قانونی باشد، اینکه بدون مزایده مکان ورزشی، ساختمان یا دفتری در اختیار هیئتی قرار بگیرد غیرقانونی است ما نیز از قانون تمرد نمی‌کنیم. هرچه که یک هیئت ورزشی هدفمندتر و پرتلاش‌تر باشد و با برنامه‌تر کار کند قطع به یقین حمایت بیشتری از سمت ما خواهد داشت تا بتواند فعالیت را بدون دغدغه انجام دهد. من عدالت را در توزیع مساوی نمی‌بینم. هیئتی که ساعی‌تر، فعال‌تر، منسجم‌تر، با هدف‌تر و برنامه‌تر است، به‌طور قطع قابل توجه و رسیدگی بیشتر است.

کد خبر 652166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.