هم‌سنگرهایی که به هم رسیدند

در خلال ویژه‌برنامه «هم‌سنگر» که با هدف احیای فرهنگ دفاع مقدس در میان کودکان و نوجوانان، نوروز ۱۴۰۲ در گلستان شهدای اصفهان برگزار شد، هم‌سنگرهایی به هم رسیدند که سال‌هاست میان آن‌ها جدایی افتاده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گلستان شهدای اصفهان امسال در ایام نوروز میزبان ویژه‌برنامه‌ای با محوریت انتقال جان‌فشانی و ازخودگذشتگی شهدا و ایثار به نسل‌های جوان بود که با بازخوردهای خوبی از سوی مخاطبان همراه شد.

برنامه «هم‌سنگر» به همت فرهنگسرای پایداری وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برای ایام نوروز ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی شد و از سوم تا دهم فروردین‌ماه در ورودی این فرهنگسرا و مزار شهدای گمنام با هدف احیای فرهنگ دفاع مقدس بین کودکان و نوجوانان از ساعت ۱۶ الی ۲۰ به صورت رایگان برای شهروندان و گردشگران نوروزی برگزار شد.

آرش میریان، مدیر فرهنگسرای پایداری با بیان اینکه دیار نصف جهان علاوه بر اینکه یکی از قطب‌های فرهنگی و گردشگری کشور به شمار می‌رود، به‌عنوان یکی از استان‌های شهیدپرور و با ظرفیت معرفی ارزش‌های معرفتی و ایثار و شهادت نیز شناخته می‌شود، می‌گوید: این ظرفیت ویژه سبب شد تا در فرصت استثنایی نوروز که اصفهان به میهمان‌خانه ایران تبدیل می‌شود، برنامه‌هایی با محوریت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برای شهروندان و مسافران نوروزی تدارک دیده شود.

وی می‌افزاید: در برنامه هم‌سنگر پنج غرفه با عناوین غرفه خدماتی، مشاوره خانواده، کودک، خلاقیت و غرفه راهنمای زائر با هدف بازآفرینی فرهنگ دفاع مقدس و انتقال ارزش‌های دوران حماسه برای نسل‌هایی که دفاع مقدس را ندیده‌اند، آماده خدمت‌رسانی به مخاطبان این برنامه در نوروز شدند.

میریان با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یکی از مهم‌ترین اهداف حکومتی اسلامی است که امروزه با توجه به هجمه سنگین دشمن اهمیت بیشتری یافته است، ادامه می‌دهد: همه ما مسئول هستیم که ارزش‌های دفاع مقدس را به نسل‌هایی که آن دوران را درک نکرده‌اند، انتقال دهیم تا ارزش جان‌فشانی و فداکاری شهدا هرگز از یاد نرود.

مدیر فرهنگسرای پایداری با اشاره به بازخوردهای خوب مخاطبان از برنامه هم‌سنگر یادآور می‌شود: این بازخوردها ما را بر ادامه این مسیر مبنی بر معرفی شهدای اصفهان و نقش این دیار در هشت سال جنگ تحمیلی ترغیب می‌کند.

شهدا، نماد فرهنگی و اجتماعی جامعه محسوب می‌شوند

علیرضا بکتاشیان، مسئول غرفه راهنمای زائر که از غرفه‌های پرمخاطب برنامه هم‌سنگر در ایام نوروز امسال بود، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: روایتگری دفاع مقدس و معرفی فرماندهان شهیدی که در گلستان شهدای اصفهان به خاک سپرده شده‌اند، با استقبال خوبی از سوی شهروندان و گردشگران نوروزی همراه شد.

وی با بیان اینکه گلستان شهدا در آخرین روزهای سال گذشته میزبان نزدیک به ۶۰۰ دانشجوی دختر و پسر سیستان‌وبلوچستانی بود، می‌افزاید: فرماندهان شهید این دیار هنوز آن‌طورکه باید در کشور شناخته نشده‌اند و باید برنامه‌های ویژه و گسترده‌ای برای معرفی آن‌ها به گردشگران ترتیب داده شود.

بکتاشیان با بیان اینکه معرفی شهدا، گام کوچکی در ادای دین به این بزرگ‌مردان عرصه ایثار است، می‌گوید: وظیفه داریم سیره و مکتب شهدا را به جوانانی که انقلاب را لمس نکرده‌اند، منتقل کنیم. هر جامعه‌ای دارای افراد شاخصی است که نماد فرهنگی و اجتماعی آن جامعه هستند و قطعاً شهدا نماد فرهنگی و اجتماعی ما محسوب می‌شوند.

این خادم شهدا می‌افزاید: شهدا برای حفظ کیان جمهوری اسلامی و ناموس ما، از جان خود که باارزش‌ترین سرمایه انسان است گذشتند؛ ازخودگذشتگی کار راحتی نیست و هر انسانی از عهده آن برنمی‌آید، مگر اینکه برگزیده باشد؛ بنابراین شهدا قهرمانان جامعه ما هستند که باید به نسل نوجوان و جوان امروز معرفی شوند.

وی با بیان اینکه اجرای این برنامه‌ها برای خود رزمندگان دوران دفاع مقدس نیز جالب توجه است، می‌گوید: در غرفه راهنمایی زائر با رزمندگانی روبه‌رو شدیم که از شهرهای دیگر به اصفهان آمده بودند و به دنبال مزار دوستان شهیدشان می‌گشتند، درواقع این برنامه باعث شد هم‌سنگرهای دیروز به هم برسند، هم‌سنگرهایی که بعضی از آن‌ها سال‌ها است که میهمان ملکوتیان شده‌اند.

بکتاشیان ادامه می‌دهد: توصیف حال‌وهوای رزمندگانی که با راهنمایی خادمان شهدا خود را به مزار دوستان شهیدشان می‌رساندند، در قالب کلمات نمی‌گنجد، رزمندگانی که خاطرات سال‌های عشق، آتش و خون و هم‌سنگری با مردانی که به ملاقات خدا نائل آمدند، هر روز از جلوی چشمانشان رژه می‌رود.

گزارش از: سمیه مصور، دبیر سرویس ایثار و مقاومت خبرگزاری ایمنا

کد خبر 652160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.