دوقطبی شکل گرفته، اسرائیل را به زوال می‌کشاند / رژیم صهیونیستی در انسداد سیاسی

یک کارشناس مسائل منطقه‌ای گفت: طرفین درگیر در این رژیم علائمی از عقب‌نشینی بروز نداده‌اند. مسئله اصلی این است که جامعه اسرائیل دوقطبی است و زور یک طرف به طرف مقابل نمی‌رسد. دولت ۶۴ کرسی و اپوزیسیون ۵۴ کرسی در اختیار دارد.

علی عبدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره رویدادها و ناآرامی‌های اخیر سرزمین‌های اشغالی اظهار کرد: سخن گفتن از زوال رژیم صهیونیستی در مقطع کنونی کمی زود به نظر می‌رسد و شتاب‌زده است، هر چند این رژیم در چالش‌ها و مشکلات متعددی گرفتار است.

وی با اشاره به اینکه چالش‌های این رژیم بنیادین و ریشه‌ای است، افزود: این مشکلات و معضلات با رفتن این دولت یا آمدن کابینه‌ای دیگر، حل و فصل نخواهد شد؛ هر چند ممکن است به شکل مقطعی تا حدودی مشکلات آن کمتر شود و اعتراضات فروکش کند اما مسائل مبتلا به اسرائیل به سهولت حل شدنی نیست.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای تاکید کرد: با وجود همه این چالش‌ها و معضلاتی که امروز گریبانگیر رژیم اسرائیل است، سخن گفتن از زوال آن در این مقطع زودهنگام است؛ هرچند تشدید و تداوم روند و مسیری که اسرائیل در پیش گرفته است، کار را به فروپاشی آن خواهد کشاند.

وی درباره اینکه برخی معتقد هستند، اسرائیل رو به زوال است، ادامه داد: این دیدگاه بیشتر یک قضاوت سیاسی است و طبق فرمایش رهبر اندیشمند انقلاب که اسرائیل ۲۵ سال آینده نخواهد بود، تمایل به این اتفاق داریم که انتظار بحقی است، هر چند همه این مشکلات و ناآرامی‌ها می‌تواند نشانه زوال رژیم اسرائیل باشد.

عبدی تصریح کرد: انگاره زوال‌یافتگی در سرزمین‌های اشغالی در حال نهادینه شدن و جا افتادن در بین افکار عمومی است. فراتر از عناصر سیاسی که دیدگاه‌ها و نظرات سیاست‌زده‌ای دارند، چه در طیف حامی بنیامین نتانیاهو یا حزب لیکود و چه در طرف‌های مقابل چون با حب و بغض قضاوت می‌کنند، بنابراین نمی‌توان با قطعیت کامل مطابق با سخنان این افراد موضع‌گیری و تحلیل کرد.

نگرانی‌هایی فراتر از قضاوت‌های سیاسیون

وی اظهار کرد: وقتی از این افراد و دیدگاه‌های سیاسی آن‌ها عبور کنید، فراتر روید و به سراغ شخصیت‌های داناتر و عقلای این رژیم چه در بین مقامات سیاسی، نظامی یا امنیتی و چه عقلای آکادمیک این رژیم بروید متوجه نظرات دقیق‌تری می‌شوید که حاکی از نگرانی جدی‌تر و دغدغه پایان عمر این رژیم دارد.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای خاطرنشان کرد: مفهومی تحت عنوان کابوس یا نفرین دهه هشتم در افکار عمومی این رژیم وجود دارد که دو دولت قبل از رژیم صهیونیستی هیچکدام به ۸۰ سالگی نرسیده‌اند. همین موضوع باعث شده است امروز ساکنان سرزمین‌های اشغالی این نگرانی را داشته باشند که باز هم اتفاقی مشابه دو دولت قبلی یهود رخ دهد و این رژیم هم به دهه هشتم عمر خود نرسد.

وی تاکید کرد: کابوس دهه هشتم از سال ۲۰۲۲ آغاز شد و به فاصله کوتاهی ناآرامی‌ها در سرزمین‌های اشغالی رقم خورد. این یک مسئله جدی بین خود اسرائیلی‌ها است. آن‌ها زمانی که به تاریخ حکمرانی خود می‌نگرند می‌بینند که به دهه هشتم نرسیده‌اند و از خود می‌پرسند به‌طور حتم مسئله و موضوعی وجود داشته است که دولت‌های سابق یهود به ۸۰ سالگی نرسیده‌اند.

عبدی با بیان اینکه در شرایط موجود راه‌حلی برای حل و فصل چالش‌های این رژیم وجود ندارد، اظهار کرد: در این میان حتی آمریکا به نفع اپوزیسیون اسرائیل موضع‌گیری می‌کند اما مسئله اصلی این است که فضای سیاسی دچار انسداد شده است و خروج از بحران قابل تصور نیست.

وی از جمله دلایل اصلی معضلات اسرائیل را نبود نهاد فصل‌الخطاب برشمرد و افزود: در ایران نهاد ولایت فقیه غیر از شأن رهبری، یک نهاد فصل‌الخطاب است و در بن‌بست‌ها و گره‌هایی که در کشور ایجاد می‌شود، این نهاد به عنوان نهاد بالادستی و فصل‌الخطاب وارد شده و مشکل را حل می‌کند، هرچند ممکن است که یکی از طرفین تمکین نکند اما این نهاد فصل‌الخطاب است.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای ادامه داد: این نهاد بالادستی در سرزمین‌های اشغالی وجود ندارد یا اگر وجود دارد به صراحت به آن تصریح نشده است. دیوان عالی که امروز مناقشه و مجادله بر سر آن در اسرائیل بالا گرفته، قرار بود این شأن و جایگاه را داشته باشد اما خود این دیوان محل نزاع و مناقشه است و دولت شأن فصل‌الخطابی دیوان عالی را برنمی‌تابد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است به شکل مقطعی چالش‌های امروز اسرائیل حل شود اظهار کرد: طرفین درگیر در این رژیم علائمی از عقب‌نشینی بروز نداده‌اند. مسئله اصلی این است که جامعه اسرائیل دوقطبی است و زور یک طرف به طرف مقابل نمی‌رسد. دولت ۶۴ کرسی و اپوزیسیون نیز ۵۴ کرسی در اختیار دارد.

عبدی تصریح کرد: به همین دلیل که شرایط دوقطبی است زورشان به همدیگر نمی‌رسد و وضعیت را به شدت فرسایشی کرده است. به فرض اینکه دولت نتانیاهو هم کنار برود، چون گروه‌هایی در این رژیم راست‌گرا هستند که حتی اگر دولت را از دست بدهند، پس از مدتی دوباره برمی‌گردند و به راحتی کوتاه نمی‌آیند.

کد خبر 652103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.