بایدن: مشتاقانه منتظر پایان دائمی جنگ در یمن هستیم

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به اینکه آتش‌بس در یمن جان انسان‌های زیادی را نجات داده است و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه را به این کشور داد، گفت: مشتاقانه منتظر پایان دائمی جنگ در یمن هستیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از خبرگزاری آناتولی، جو بایدن در بیانیه‌ای به مناسبت اولین سالروز آتش‌بس در یمن که دوم آوریل ۲۰۲۲ آغاز شد و به مدت شش ماه ادامه داشت، اظهار کرد: مشتاقانه منتظر ادامه همکاری‌ها با تمام شرکایمان در منطقه برای پایان دائمی جنگ در یمن هستم.

بایدن در این بیانیه که آن را سایت سفارت آمریکا در یمن منتشر کرد، گفت: گذشت یک سال از آتش‌بس نشانه بارزی در جنگ یمن است.

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: یک سال آتش‌بس جان تعداد بی‌شماری از یمنی‌ها را نجات داد و امکان انتقال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به تمامی مناطق این کشور را فراهم کرد و به یمنی‌ها اجازه سفر به مناطق خاورمیانه را داد و پایه‌هایی برای یک صلح فراگیر را پی‌ریزی کرد.

وی در ادامه گفت: حفظ این آتش‌بس و تقویت پیشروی به سوی صلح محور اصلی تمرکز دولت من با شرکایمان در خاورمیانه بود و این تمرکز به شدت ادامه خواهد یافت. ما برای ایجاد این پیشرفت فوق‌العاده تلاش و از اقداماتی که برای رسیدن به یک راه‌حل فراگیر در این درگیری انجام می‌شود، حمایت می‌کنیم.

بایدن گفت: توقف حملات از مرزهای یمن در سال گذشته، در کنار توقف حملات هوایی در داخل یمن یکی دیگر از نتایج مثبت آتش‌بس است.

آتش‌بس در یمن در ابتدای آوریل ۲۰۲۲ آغاز شد و تا دوم اکتبر همان سال تمدید شد. در نتیجه این آتش‌بس، از شدت تنش نظامی در یمن کاسته و پروازها در فرودگاه صنعاء واقع در شمال یمن از سر گرفته شده است و بندر حدیده در غرب این کشور باز شد.

سازمان ملل و برخی طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در راستای برقراری یک سازش سیاسی فراگیر برای درگیری‌ها در یمن، تلاش‌هایی را برای ازسرگیری این آتش‌بس انجام دادند. جنگ یمن از مارس ۲۰۱۵ با حملات ائتلاف عربی ضد یمن به رهبری عربستان در حمایت از دولت مستعفی یمن و علیه جنبش مردمی انصارالله این کشور آغاز شد.

کد خبر 652038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.