نهادینه کردن فرهنگ مشارکت نیازمند برنامه‌ریزی است

یک کارشناس شهرسازی گفت: مشارکت دادن شهروندان در فرآیند برنامه‌ریزی شهری باید با در نظر گرفتن واقعیت‌ها تا حد امکان بررسی و اهداف و تدابیر مطلوب برای نهادینه کردن فرهنگ مشارکت پیشنهاد شود.

زهرا مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: چنانچه بخواهیم در توسعه شهرهای امروزی، پاسخگوی احتیاجات شهروندان باشیم و سهم نسل‌های آینده از منابع را در نظر بگیریم، باید اداره خردمندانه شهرها را بر پایه شهرسازی مشارکتی و مشارکت آگاهانه شهروندان تعریف و برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: حضور شهروندان در عرصه تصمیم‌گیری، نزدیکی آنها با مسئولان و متخصصان و دستیابی هرچه سریع‌تر به خواسته‌ها و نیازهایشان مطابق با شرایط زندگی اجتماعی و اقتصادی از طریق (فرآیند شهرسازی مشارکتی) میسر می‌شود.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: شهرسازی مشارکتی در جامعه ما به طور عملی بسیار کمرنگ است، در حال حاضر جایگاه مشارکت شهروندان در شهرهای ایرانی ظاهری و حداکثر در حد اطلاع‌دهی و مشورت کردن است، اما فعالیت‌های مختلف انجام شده یا در حال انجام مانند انتخابات شوراهای محله و توجه به سازمان‌های غیردولتی، نویدبخش آینده‌ای روشن و امیدوارکننده جهت تدوین مبانی نظری مشارکت شهروندان در شهر و شناسایی کردن عوامل نهادینه‌کننده مشارکت شهروندان است.

مهدوی ادامه داد: مشارکت دادن شهروندان در فرآیند برنامه‌ریزی شهری باید با در نظر گرفتن واقعیت‌ها تا حد امکان بررسی و اهداف و تدابیر مطلوب جهت نهادینه کردن فرهنگ مشارکت پیشنهاد شود.

وی با بیان اینکه هدف اصلی شهرسازی مشارکتی بررسی جایگاه مردم در برنامه‌ریزی شهری مناطق شهر است، تصریح کرد: مشارکت دادن شهروندان از طریق تشکل‌های مردمی منسجم به منظور بهبود جریان مدیریت شهری، استفاده کردن از نظرات شهروندان، مشارکت آنها در برنامه‌ریزی‌ها، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی به موقع شهروندان در امور و برنامه‌ریزی‌های شهری که به تبع آن توسعه مدیریت شهری را در بر خواهد داشت، ضروری است.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: نقش نهادهای واسط و متشکل از افراد متخصص در زمینه شهرسازی به منظور آگاهی‌بخشی به شهروندان و پر کردن خلأ میان آنها و مدیریت شهری در راستای تحقق مشارکت ضروری به نظر می‌رسد.

مهدوی گفت: لازم است نقش سمن‌های متخصص در امور شهری به منظور مشارکت شهروندان برای بهبود محیط شهر در سطح محلات مورد توجه باشد و در این فرآیند یک سمن تخصصی شهرسازی انتخاب و نقش این نهاد در مشارکت و آگاهی‌بخشی به ساکنان به صورت مستمر انجام شود.

وی افزود: امروزه بیشتر از گذشته باید به اصول توسعه پایدار در عرصه‌های عمومی شهر توجه شود، در این زمینه درگیری فعال با زندگی بیش از هر چیز از طریق فراهم کردن امکان مشارکت، فعالیت و برقراری تعاملات اجتماعی شهروندان با یکدیگر پدید می‌آید.

کد خبر 652023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.