مطالبه معلمان؛ استیضاح وزیر

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، چهاردهم فروردین‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تحول اقتصادی برای ایران قوی» نوشت: رئیس‌جمهور: مهار تورم و رشد تولید نه یک برنامه مقطعی، بلکه برنامه دائم دولت تا تحقق آن است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز سال نو، در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، تحول به معنای «تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف و معیوب» را نیاز اساسی کشور خواندند و با اشاره به اهداف و خواسته‌های کاملاً ضد تحولی دشمنان، گفتند: باید با اراده قاطع، تکیه بر اعتماد به نفس ملی، امیدواری و هوشیاری، کار سنگین و دشوار تحول را آغاز و نقاط ضعف عمدتاً اقتصادی را به نقاط برجسته و درخشان تبدیل کنیم.

ایشان با اشاره به دعای عمومی ملت ایران هنگام تحویل سال نو برای تبدیل و تحول حالشان به احسن احوال گفتند: برای هر تحولی باید ضمن توسل و طلب از پروردگار، سعی و تلاش و استقامت کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آگاهی افکار عمومی از مسائل اساسی کشور را زمینه ساز فعال شدن جوانانِ صاحب فکر و اصحاب اندیشه و خِرد خواندند و افزودند: طرح مسأله تحول با مردم مثل هر مسئله مهم دیگر، ضروری است، چرا که اگر افکار عمومی از یک فکر و ایده استقبال نکند، آن فکر به عمل در نمی‌آید و به تدریج به فراموشی سپرده می‌شود.

ایشان در مرزبندی مفهوم حقیقی تحول و دگرگونی با آنچه دشمنان از آن به‌عنوان تغییر و تحول یاد می‌کنند، گفتند: دشمنان از طرح موضوع تحول، خواسته‌های ضد تحولی و کاملاً مخالف اهداف نظام دارند که متأسفانه در داخل هم برخی به تبعیت یا تقلید از آنها یا با انگیزه‌های دیگر، همان حرف‌ها را با تغییراتی تکرار می‌کنند که تغییر قانون اساسی یا ساختار نظام از جمله این حرف‌ها است.

رهبر معظم انقلاب هدف اصلی دشمنان از طرح مفهوم «تحول ساختاری»، «تغییر»، «انقلاب» یا کلمات مشابه را تغییر هویت جمهوری اسلامی دانستند و افزودند: هدف دشمن، حذف نقاط قوت کشور و نظام و فراموش شدن مسائلی است که مردم را به یاد انقلاب و اسلام ناب و انقلابی می‌اندازد که تکرار نام امام، مطرح شدن تعالیم امام، مسأله ولایت فقیه، ۲۲ بهمن و حضور پرشور مردم در انتخابات از جمله این موارد است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تبدیل نظام مردم سالاری اسلامی به حکومتی فردی و مطیع، یا حکومتی به ظاهر دموکراسی اما در عمل گوش به فرمان غربی‌ها را، هدف نهایی سخنان ظاهراً تحولی مستکبران خواندند و گفتند: آنها در هر کاری به دنبال تسلط سیاسی و اقتصادی بر ایران و غارت کشور هستند.

رهبر انقلاب بعد از این مرزبندی، شناسایی نقاط قوت و ضعف کشور را پیش زمینه ضروری تحول برشمردند و گفتند: پیمودن مسیر دشوار تحول، نیاز به اعتماد به نفس ملی دارد.

ایشان ملت ایران را برخوردار از اعتماد به نفس دانستند وبا اشاره به عزت نفس، استقلال خواهی و شجاعت ملت گفتند: دومین عنصر مهم در طی کردن مسیر تحول، هوشیاری است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای غفلت و بی‌توجهی به هوشیاری را موجب ضربه زدن احتمالی به نقاط قوت دانستند و افزودند: برخی دلسوزان و علاقه‌مندان به نظام و انقلاب گاهی برای یک حرکت خوب و اصلاحی، با غفلت و بی‌دقتی به نقاط قوت نظام ضربه می‌زنند که باید مراقب این گونه غفلت‌ها بود.

رهبر انقلاب لازمه مراقبت از نقاط قوت را شناسایی آنها خواندند و با ذکر برخی نقاط قوت ملت ایران، از جوانان خواستند روی این گونه مسائل فکر و اندیشه و هم افزایی کنند.

ایشان «بنیه درونی قوی و مستحکم ملت ایران» را از نقاط قوت بارز کشور دانستند و گفتند: این قوت و استحکام درونی ناشی از ایمان مردم است چرا که حتی افرادی که در ظاهر به برخی احکام اسلامی پایبندی کاملی ندارند، به خدا، قرآن و ائمه هدی ایمان دارند.

مطالبه معلمان؛ استیضاح وزیر

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر ««مهار تورم» امری ممکن و خلاصه همه مطالبات است» نوشت: تورم یکی از مهم‌ترین عارضه‌های آزاردهنده‌ای است که از ابتدای دهه ۵۰ دامن نظام اقتصادی ایران را گرفته و تاکنون نیز یک دلیل مشخص برای چرایی آن مورد اتفاق غالب اقتصاددانان قرار نگرفته است، اما مهم‌ترین راهکار درمان آن بهبود تولید عنوان شده است، چه آنکه تولید قائمه اقتصاد است و در صورت پاگرفتن، منجر به بهبود وضعیت اقتصادی از جمله تورم خواهد شد.

تبعات تورم به حدی روشن و ملموس است که مردم معمولی روزانه به صورت شفاف با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و به واسطه کاهش قدرت خرید و تحمیل فشارهای کمرشکن در ساحت‌های مختلف زندگی، منجر به کاهش ضریب اعتماد عمومی شده است البته «تقریباً تعطیلی» اقتصاد در دهه ۹۰ نقش مهمی در این فرآیند داشته و دولت جدید نیز تاکنون نتوانسته است، چاره‌ای کارساز برای درمان بیماری تورم بیاید.

رهبر حکیم انقلاب که در طول سال‌های مختلف، توجه ویژه‌ای به موضوع اقتصاد و تلاش برای حل مشکلات این حوزه داشته‌اند، در سخنرانی نوروزی امسال «مهار تورم، رشد نقدینگی» را به عنوان شعار سال برگزیدند تا بار دیگر توجهات را به حوزه اقتصاد و این بار تورم و تولید که به نوعی در هم تنیده و لازم و مستلزم یکدیگر هستند، متمرکز کنند و از سویی مسیر را به قوه مجریه نشان دهند که باید در چه جهاتی گام بردارد البته برخی‌ها علم مخالفت بلند کرده و مدعی شده‌اند که امکان کاهش تورم وجود ندارد.

در مقابل کارشناسان ضمن تمیز قائل شدن بین مهار تورم و کاهش آن، معتقدند در صورت عزم و اراده دولت، امکان مهار تورم وجود دارد.

ابراهیم رزاقی، اقتصاددان در این باره می‌گوید: «برداشت‌های متفاوتی از کنترل تورم وجود دارد، اما در حال حاضر تورم احساس شده در میان دهک‌های پایین بیشتر از بقیه دهک‌های جامعه است. از این‌رو باید کنترل نرخ تورم را از دهک‌های پایین جامعه آغاز کرد. ما ناچار هستیم یک نظام دفاعی داشته باشیم، چراکه در حال حاضر رشد نقدینگی کنترل شده، اما باز هم تورم وجود دارد. برخی تورم را ناشی از یک شوک تقاضا می‌دانند، در حالی که چنین تصوری اشتباه است. چون برخی مشکلات هزینه تولید را افزایش داده و به همین دلیل هم داشتن برنامه برای کاهش هزینه تولید و هم افزایش عرضه بسیار ضروری است.»

رزاقی می‌گوید: «برای مهار تورم دهک پایین جامعه، دولت باید ساخت‌وساز مسکن را سرعت بخشد تا فشار تورمی مسکن از دوش کارگران و دهک‌های پایین جامعه برداشته شود. در دهه ۱۳۴۰ درآمد نفتی داشتیم، ولی تورم نداشتیم. از ابتدای دهه ۱۳۵۰ تا به امروز تورم ممتد داشته‌ایم و طولانی‌ترین دوره تورمی تاریخ بشر را داریم و دلیل اصلی‌اش هم این است که ما به جای اینکه درآمد نفتی را صرف احداث زیرساخت‌ها کنیم، در اختیار بانک مرکزی قرار دادیم. متأسفانه بانک مرکزی پول پرقدرت چاپ کرده و بدون پشتوانه در اقتصاد تزریق کرده است. این فرآیند در کشورهای دیگر نیز اتفاق افتاده است، ولی در طول تاریخ بشر هیچ کشوری نبوده که ۵۲ سال این شرایط نامبارک را ادامه دهد.»

مطالبه معلمان؛ استیضاح وزیر

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مطالبه معلمان؛ استیضاح وزیر» نوشت: هرچند آخرین جلسه هیئت دولت در سال ۱۴۰۱، با تاکید رئیس‌جمهور و مأموریت آیت‌الله رئیسی به وزیر آموزش و پرورش در خصوص اجرای دقیق قانون رتبه بندی معلمان و در نظر گرفتن حقوق آن‌ها همراه بود، اما آقای نوری و همکارانش دست گلی به آب دادند که عید امسال را حسابی به کام معلمان تلخ کرد.

دوست نداشتیم اولین گزارش سال ۱۴۰۲، تلخ و گلایه‌آمیز باشد اما بی انصافی بود که گلایه‌های حدود یک میلیون حقوق‌بگیر وزارت آموزش و پرورش را که اغلب معلمان و کادر آموزشی مدارس هستند، نادیده بگیریم و به سادگی از کنار آن عبور کنیم؛ همان‌هایی که بارها و بارها جایگاه و منزلتشان در شعارها و سخنرانی‌های مسئولان اجرایی گرامی داشته شده اما در مهم‌ترین زمان سال، یعنی در آستانه نوروز، به جای پرداخت زودتر از موعد حقوق‌هایشان، آن‌ها را تا لحظه تحویل سال و حتی پس از آن، چشم انتظار دریافت پیامک واریز حقوق گذاشتند.

ظهر ۲۹ اسفندماه که خانواده‌ها در تب و تاب خرید برای سفره هفت سین و مخلفات میزبانی از فرزندان و نوه‌ها در اولین روز عید بودند، معلمان و فرهنگیان به جای دریافت حقوق، پیام عذرخواهی وزارتخانه را دریافت کردند که «اختلاف با سازمان برنامه و بودجه بر سر مبانی محاسبه فوق‌العاده رتبه بندی و بار مالی آن» را دلیل تأخیر در پرداخت حقوق‌ها اعلام کرد و دلخوشی این جمعیت میلیونی برای دریافت اولین حقوق کامل پس از اجرای رتبه بندی را به دریافت حقوق علی‌الحساب و ابهام و نگرانی تبدیل کرد.

طبق اعلام معاون برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش، واریز این حقوق‌های علی‌الحساب مشابه بهمن ماه از ظهر ۲۹ اسفند آغاز شد و چند روز بعد، سازمان برنامه و بودجه هم اعلام کرد دلیل این تأخیر، کسری ۹۶۰۰ میلیارد تومانی منابع مالی افزایش‌های ناشی از اجرای رتبه بندی و فراتر رفتن آن از سقف بودجه سال ۱۴۰۱ بوده که از نظر قانونی امکان انجام آن وجود نداشته است.

طبیعی بود که آغاز واریز همین حقوق‌های علی‌الحساب ظهر روز تعطیل رسمی بیست‌ونهم اسفند نیز خود یک بحران و مصیبت تازه است و به سادگی انجام نخواهد شد؛ شاید به همین دلیل بود که خبرگزاری رسمی دولت در ساعت ۲۲:۲۲ روز بیست‌ونهم اسفند، یعنی ۱۵۲ دقیقه مانده تا لحظه تحویل سال، خبری را منتشر کرد و از دستور رئیس‌جمهور به معاون اول برای رفع مشکل ایجاد شده و برخورد با قصور احتمالی خبر داد.

همان شب، رئیس دیوان محاسبات هم در خزانه داری کل کشور حضور یافت و برای رفع این مشکل اعلام آمادگی کرد. البته جناب وزیر محترم آموزش و پرورش هم بیکار نبود و آن‌طور که خودش روایت کرد، لحظه سال تحویل در بانک ملی حضور داشت و شاهد تلاش سیستم بانکی برای واریز حقوق معلمان و فرهنگیان بود. هرچند که محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره ادامه روند انجام مسئولیت وزیر به خبرگزاری مهر گفت: «در چنین شرایط حساسی شخص وزیر چند روزی در سفر زیارتی کربلا بوده و در کشور حضور نداشت در حالی که فرهنگیان در وضعیت حساسی به سر می‌بردند».

به هر حال یوسف نوری بابت این اتفاق، از فرهنگیان و معلمان عذرخواهی کرد اما این عذرخواهی نتوانست تلخی این سهل انگاری را کم کند؛ و تلخ‌تر اینکه، عذرخواهی وزیر به‌خاطر بی تدبیری مشهود وزارتخانه تحت امر او، فرهنگ عذرخواهی را هم لوث کرد.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و رئیس جمهور در اولین جلسه هیئت دولت در سال جدید (ششم فروردین) نیز دوباره به این موضوع اشاره و تاکید کرد: «اجرای نادرست طرح خوب رتبه‌بندی معلمان در آخر سال کام معلمان عزیز را تلخ کرد که تدابیری برای حل موضوع اتخاذ شد اما موضوع باید تا حصول نتیجه با جدیت بررسی و پیگیری شود تا اگر سوء‌مدیریتی وجود داشته حتماً با قاطعیت با آن برخورد شود.»

مطالبه معلمان؛ استیضاح وزیر

کد خبر 651938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.