نانت؛ پیشرو در طراحی مبلمان شهری خلاق

نانت از شهرهای فرانسوی است که مدیران آن به‌منظور بهبود کیفیت زندگی مردم به نصب مبلمان خیابانی با طراحی‌های متنوع پرداخته‌اند که هر یک از کارآیی ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که وجود مبلمان شهری که اغلب به شکل پارکلت‌ها طراحی می‌شود، در تسهیل زندگی شهروندان و افزایش کاربری فضاهای عمومی نقش مهمی ایفا می‌کند. امروزه مدیران در بسیاری از شهرهای جهان عزم خود را جزم کرده‌اند تا با نصب چنین جایگاه‌هایی در نقاط مختلف شهری، نه‌تنها مردم را به حضور در فضاهای عمومی فرا بخوانند، بلکه از طریق ایجاد سایبان‌هایی بر فراز آن‌ها، به کاهش جذب کلی نور خورشید به سنگ‌فرش‌های شهری کمک کنند و به واسطه این اقدام، اثرات جزایر گرمایی را به حداقل برسانند. از دیگر کاربری‌های مهم مبلمان شهری می‌توان به ایجاد محل‌هایی برای پارک دوچرخه‌ها و اسکوترها اشاره کرد که این ایده به‌طور گسترده در سراسر جهان در حال گسترش است.

نانت از شهرهای پیشرو در طراحی مبلمان شهری محسوب می‌شود که طراحی این سازه‌ها در نقاط مختلف آن، به واسطه کاربری‌های چندگانه، از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. در ادامه به معرفی چند نمونه از مبلمان‌ها در فضاهای عمومی این شهر می‌پردازیم که می‌تواند به عنوان الگوهایی برای طراحی سازه‌های مشابه، با هدف بهبود کیفیت زندگی شهروندان عمل کند.

پارکلت‌های BeanCloud

مدیران نانت در سال ۲۰۱۹ با هدف آگاه‌سازی شهروندان از میزان کیفیت هوای فضاهای عمومی، به نصب پارکلت‌هایی به نام BeanCloud پرداختند که در مدت زمانی بسیار کوتاه کاربران بسیاری را به سمت خود جذب کرد. این مبلمان زیبا به ارتفاع چهار متر، در بخش بالایی خود سایبانی به شکل یک ابر را در بر گرفته است که بسته به میزان سطح آلودگی اطراف تغییر رنگ می‌دهد. پارکلت‌های ابری نانت هفت سنسور دیجیتالی بسیار کوچک را در داخل خود جا داده است که این سنسورها با جمع‌آوری داده‌های مربوط به میزان انتشار گازهای آلاینده، کاربران را از سطح کیفیت هوا باخبر می‌کند.

نانت؛ پیشرو در طراحی مبلمان شهری خلاق

ایستگاه‌های R4Bike

پنچری و سایش زودهنگام تایرهای دوچرخه‌ها، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی کاربران به‌شمار می‌رود که معماران اهل نانت برای حل این مشکل از نوع ویژه‌ای از مبلمان شهری بهره گرفته‌اند. این مبلمان سایبانی از پنل‌ها را در بر گرفته است که از طریق جذب نیروی خورشید، انرژی لازم را برای باد کردن لاستیک‌های انواع میکروموبیلیتی‌ها فراهم می‌آورد. بهره‌برداری از این پارکلت‌های زیبا و کوچک در تمام طول شبانه‌روز برای دارندگان دوچرخه و اسکوتر فراهم آمده است و جالب این است که امکان اتصال به اینترنت پرسرعت نیز برای آن‌ها وجود دارد. نانت از اوایل سال ۲۰۱۹ میزبان این نوع مبلمان بوده است که بر اساس گزارش‌های ارائه شده، از آن زمان تاکنون هر ایستگاه مشابه قابلیت باد کردن ۸۶ تایر را در روز داشته است.

رویکرد «لبخند در روشنایی»

بدون شک، انتظار زیاد در ایستگاه‌های اتوبوس یا مترو باعث خستگی شهروندان می‌شود که همین امر می‌تواند گرایش آن‌ها را به بهره‌گیری از وسایل حمل‌ونقل عمومی به حداقل برساند. این مشکلات به هنگام تاریکی شب بیشتر می‌شود، چراکه تاریکی خود منشأ پیدایش ترس، به‌ویژه در میان زنان و سایر افراد آسیب‌پذیر محسوب می‌شود. مدیران نانت برای حل این چالش بسیار خلاقانه عمل کرده‌اند و به نصب تابلوهایی تحت عنوان «لبخند در روشنایی» پرداخته‌اند که امکان انجام بازی‌های مختلفی مانند تتریس و پونگ را برای کاربران در حال انتظار برای رسیدن وسایل نقلیه عمومی فراهم می‌آورد. جالب آن‌که به لطف دوربین‌های دیجیتالی نصب شده روی این تابلوها، قابلیت بازی برای مردم تنها از طریق تکان دادن بدن امکان‌پذیر شده است، ضمن این‌که کاربران می‌توانند حتی با یکدیگر برای انجام بازی‌ها رقابت کنند.

نانت؛ پیشرو در طراحی مبلمان شهری خلاق

پارکینگ‌های دوچرخه La Ruche à vélos

یکی از شرکت‌های نوپای فرانسوی در سال ۲۰۲۰ به نصب مبلمان ویژه‌ای در نانت پرداخت که امکان پارک امن دوچرخه‌ها را برای دانشجویان و دانش‌آموزان فراهم آورده است. در این راستا، کاربران می‌توانند از طریق نرم‌افزاری که به طور رایگان قابل نصب روی تلفن‌های همراه هوشمند است، جایگاهی را در این پارکینگ‌های برای دوچرخه‌های خود رزرو کنند که از زمان ثبت‌نام، امکان استفاده از آن برای سایرین محدود می‌شود. بهره‌برداری از این پارکینگ‌های دوچرخه از اکتبر ۲۰۲۱ برای کاربران امکان‌پذیر شده است که استقبال بی‌نظیر مردم از این طرح، مدیران را به توسعه هر چه بیشتر آن‌ها در سراسر شهر سوق داده است.

پارکلت‌های اطلاع‌رسان گرمایی Coasis

دمای هوای زمین همواره در حال افزایش است که این امر مشکلات بی‌شماری مانند اثرات جزایر گرمایی را برای ساکنان شهرها به وجود آورده است. توسعه فضاهای سبز یکی از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین رویکردها برای حل این بحران محسوب می‌شود که البته توسعه شهرها به دنبال افزایش جمعیت، امکان ایجاد چنین فضاهایی را به حداقل رسانده است. از سوی دیگر مدیران در بسیاری از نقاط دنیا به کاشت درختان برای سبزسازی شهرها و بهره‌مندی از مزایای آن روی آورده‌اند که این رویکرد اگرچه بسیار اثربخش است، با این حال سپری شدن زمانی طولانی را می‌طلبد. در این راستا، گروهی از خلاقان اهل نانت، تحت حمایت مدیران شهری به نصب مبلمانی به شکل برگ یک درخت به نام Coasis پرداخته‌اند که علاوه بر ایجاد سایبان گسترده، به جمع‌آوری آب باران برای پرورش درختان و گل‌های محیط اطراف کمک می‌کند. علاوه بر این، بخشی از سایبان را پنل‌های خورشیدی فرا گرفته است که انرژی تولید شده از آن، برای شارژ تلفن‌های همراه یا لپ‌تاپ‌های کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد. اغلب مردم نانت از این نوع پارکلت‌ها برای انجام کارهای گروهی بهره می‌گیرند، چراکه نیاز به شارژ ابزارهای الکترونیکی را در فضاهای عمومی برای آن‌ها تأمین می‌کند.

نانت؛ پیشرو در طراحی مبلمان شهری خلاق

کد خبر 651928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.