مختومه شدن بزرگ‌ترین پرونده دعوای حقوقی شهرداری / تلاش برای تحقق مهم‌ترین مطالبات شهروندان

پروژه‌های عمرانی و خدماتی شهرداری بندرانزلی با هدف تامین زیرساخت‌ها و ارتقای کیفی خدمات رفاهی برای شهروندان در حال اجرا است‌؛ به همت مدیریت شهری، چشم‌انداز آینده این شهر گردشگرپذیر روشن است و در مسیر توسعه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بندرانزلی معروف به شهر نیلوفرهای آبی با آب و هوایی معتدل و مرطوب از قدیمی‌ترین و نام‌آشناترین بنادر استان گیلان و تنها منطقه آزاد شمال کشور در ساحل دریای خزر است. انزلی زادگاه بسیاری از اولین‌ها همچون گمرک، شیلات، بلدیه، آموزش و پرورش، چاپخانه، هواشناسی، پل متحرک و نظایر آن بوده و این شهر با قرار گرفتن در موقعیت ویژه جغرافیایی و دارا بودن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد و متنوع، هر سال پذیرای بسیاری از مسافران و گردشگران از سراسر کشور و حتی جهان است. در کنار این ظرفیت‌ها مدیریت شهری انزلی تلاش می‌کند تا با اجرای طرح‌های مختلف عمرانی و عام‌المنفعه، این شهر توریستی و گردشگرپذیر را در مسیر توسعه قرار دهد.

طی یک سال گذشته اقداماتی به منظور بهبود وضعیت فضاهای شهری و افزایش رضایتمندی شهروندان انجام شد و چشم‌اندازی روشن، فراروی این شهر قرار دارد. در گفت‌وگو با مهدی خلیلی، شهردار بندرانزلی آخرین وضعیت شهرداری و اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی شهر را جویا شدیم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

مهم‌ترین طرح‌هایی که سال گذشته توسط شهرداری انزلی اجرا شد، چه بود؟

تجهیز کارخانه آسفالت و راه‌اندازی فاز نخست تصفیه‌خانه شیرابه کارخانه کمپوست دو طرح بسیار مهمی بود که سال ۱۴۰۱ توسط شهرداری اجرا شد. کارخانه آسفالت شهرداری در کیلومتر هفت جاده انزلی به رضوانشهر قرار دارد. سال ۱۴۰۰ دو دستگاه فلاسک قیر ۲۰ تنی و درایر کارخانه اورهال شد و در سال ۱۴۰۱ نیز دو دستگاه فلاسک قیر و اویل هیتر به ارزش ۷۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات داخلی شهرداری برای کارخانه آسفالت خریداری شده است. که با خریداری این تجهیزات، ظرفیت ذخیره قیر کارخانه به ۹۰ تن رسید، در شرایط مساعد نیز در کارخانه روزانه حدود ۳۰۰ تن آسفالت تولید می‌شود و در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ حدود ۲۱ هزار تن آسفالت تولید شده که در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

احداث تصفیه‌خانه شیرابه کارخانه کمپوست انزلی در سال ۹۷ آغاز شد. اما به دلیل تورم و مشکلات مالی ابنیه آن سال ۱۴۰۰ به اتمام رسید و فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱، فرایند آگهی مناقصه برگزار و پس از انتخاب پیمانکار، خردادماه سال ۱۴۰۱ قرارداد همکاری ۲۸ ماهه امضا شد و پیمانکار از تاریخ انعقاد قرارداد چهار ماه فرصت داشت تا تصفیه‌خانه را به اتمام برساند. سال ۱۴۰۱ برای تجهیز و تکمیل تصفیه‌خانه شیرابه کارخانه کمپوست هفت میلیارد تومان اعتبار از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در نظر گرفته شد و تجهیزات تصفیه‌خانه در محل کارخانه کمپوست توسط پیمانکار نصب شد.

تصفیه‌خانه شیرابه با ۹ حوضچه، دهه فجر سال گذشته افتتاح شد و طبق قرارداد، پیمانکار باید دو سال از آن بهره‌برداری کند، پس از پایان این مدت لازم است براساس ضمانت‌نامه و استانداردهای موجود، تصفیه‌خانه را به شهرداری تحویل دهد.

با راه‌اندازی این تصفیه‌خانه روزانه دو تا سه متر مکعب شیرابه حاصل از فرآیند تخمیر و پردازش زباله‌های این شهرستان تصفیه و برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ظرفیت اسمی تصفیه‌خانه شیرابه ۲۵ مترمکعب در روز است و با راه‌اندازی تصفیه‌خانه شیرابه کارخانه کمپوست، معضلات زیست‌محیطی و کشاورزی ناشی از شیرابه زباله‌ها در روستای خمیران رفع می‌شود. درحال‌حاضر روزانه ۱۴۰ تن زباله در بندرانزلی جمع‌آوری و به کارخانه کمپوست منتقل می‌شود که این زباله‌ها در زمان تعطیلات و پیک ورود مسافر به ۲۰۰ تن نیز می‌رسد.

اقدامات شهرداری در راستای تجهیز سازمان آتش‌نشانی چه بوده است؟

به منظور تجهیز سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری انزلی، ۱۵۰۰ لیتر فوم آتش‌نشانی، دو دستگاه موتورسیکلت، ۲۳ دست لباس ضدحریق آتش‌نشانی، ۳۱ جفت دستکش ضدحریق، یک دستگاه توربوفن فشار منفی، شلینگ‌های ضد حریق (اطفا)، یک دستگاه تنفس کامپوزیت و تجهیزات ایمنی صعود و فرود، در مجموع با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان خریداری و چهار دستگاه خودرو سنگین و سبک آتش‌نشانی به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و ست هیدرولیکی امداد و نجات این سازمان به مبلغ ۵۰ میلیون تومان تعمیر و اورهال شد.

سال ۱۴۰۱، دوره آموزشی صعود و فرود از ساختمان‌های بلندمرتبه برای ۱۰ نفر از آتش‌نشانان با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰ میلیون تومان برگزار شد.

مهم‌ترین چالش و موفقیت مدیریت شهری انزلی در سال گذشته چه بود؟

مهم‌ترین چالشی که سال ۱۴۰۱ شهرداری با آن مواجه بود، محکومیت‌های قضائی شهرداری بابت تصرفات اراضی در گذشته و وجوهاتی بود که مدیریت شهری باید آن را پرداخت و تعیین تکلیف می‌کرد، این مسئله زمان و انرژی زیادی از ما گرفت و اجرای برنامه‌های شهرداری را به تعویق انداخت.

مختومه شدن پرونده دعوای حقوقی ۴۰۰ میلیارد تومانی شهرداری انزلی با پیمانکار کارخانه آسفالت در دادگاه، بزرگترین موفقیت مدیریت شهری در سال ۱۴۰۱ بود.

سال ۱۳۸۵، پیمانکار کارخانه آسفالت شهرداری انزلی برای دریافت مبلغ ۲۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بابت طلب خود، علیه شهرداری شکایتی در دادگاه تنظیم کرده بود، که این مبلغ پس از گذشت حدود ۱۷ سال با تأخیر و تادیه تا ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته بود و در طی این مدت، شهرداران و شورای اسلامی شهر ادوار گذشته انزلی تلاش زیادی کردند که دعوای حقوقی با پیمانکار در دادگاه به نفع شهرداری به اتمام برسد، اما موفق به انجام آن نشدند.

سال ۱۴۰۰، اجرای ماده ۴۷۷ قانون کیفری را از دادگستری درخواست کردیم، که مورد پذیرش رئیس دادگستری استان گیلان قرار گرفت و پرونده به منظور بررسی به دیوان عالی کشور ارسال شد و قاضی شعبه اول دیوان عالی کشور، ادله حقوقی شهرداری انزلی را پذیرفت و رأی قطعی بر ابطال آرای گذشته دادگاه صادر کرد.

طی سال‌های ۹۵ و ۹۶، شهرداری انزلی با رأی بدوی و تجدید نظر دادگاه، محکوم به پرداخت مبلغ شش میلیارد تومان به پیمانکار شد که با مختومه شدن پرونده در دیوان عالی کشور، پیمانکار باید این مبلغ را همراه با تأخیر و تادیه به شهرداری پرداخت کند. شهرداری در دادگاه، پرونده‌های دعاوی حقوقی دیگری را نیز در جریان دارد که مدیریت شهری با جدیت پیگیر آن است تا این دعاوی حقوقی را به نفع شهرداری به اتمام برساند.

مهم‌ترین مطالبات شهروندان انزلی از شهرداری چه بوده است؟

ترمیم آسفالت معابر، اجرای مبلمان شهری و توجه به زیرساخت‌های حوزه گردشگری از مطالبات مهم شهروندان انزلی از شهرداری در سال ۱۴۰۱ بود.

مدیریت شهری تا چه اندازه در راستای تحقق مطالبات شهروندان موفق بوده است؟

شهرداری سال ۱۴۰۱، حدود ۱۹۰ هزار مترمربع از معابر این شهر را آسفالت کرده است. در این طرح، نوار ساحلی خیابان پاسداران، خیابان ضلع شرقی بازار ماهی‌فروشان، خیابان‌های نواب، رودکی، پاییز و شهید دوربین، انتهای خیابان میرزا کوچک‌خان تا بانک ملی شعبه بلوار قدس، خیابان‌های موج، ساحل و شهید مهدی‌پور، شنبه‌بازار میان پل واحدی تا پل پیل علی‌باغ، محوطه ورزشگاه سیروس قایقران، میدان مالا تا گاز، بخشی از جاده دسترسی به کارخانه کمپوست، مقابل ایستگاه جدید تالش، ضلع شمالی و جنوبی بلوار آیت‌الله پیشوایی و سایر معابر شهری آسفالت شده است. به منظور اجرای این مقدار آسفالت تاکنون حدود ۵۹ میلیارد تومان از منابع داخلی شهرداری و از محل قیر یارانه‌ای سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، هزینه شده است.

شهرداری انزلی سال ۱۴۰۱، در مجموع ۱۴۵۰ تن قیر رایگان دریافت کرده است که ۹۰۰ تن قیر یارانه‌ای و ۲۵۰ تن حواله ویژه قیر رایگان توسط نماینده مردم شهرستان انزلی در مجلس شورای اسلامی از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور دریافت شده و ۳۰۰ تن قیر نیز برای طرح بازآفرینی شهری از سوی اداره راه و شهرسازی به شهرداری انزلی اختصاص یافته است که تاکنون ۳۰۰ تن آن مصرف شده است.

آسفالت معابر و مسیر رینگ اصلی شهر انزلی وضعیت به‌نسبت مطلوبی دارد، اما آسفالت کوچه‌ها مناسب نیست. به دلیل بضاعت مالی محدود شهرداری انزلی، عملیات آسفالت در معابر این شهر رضایت‌بخش نیست که امیدواریم در سال جاری با تسریع در اجرای این پروژه، رضایت شهروندان را جلب کنیم.

با این وجود ساماندهی پل قدیم غازیان و اجرای پیاده‌راه خیابان سپه از پروژه‌های عمرانی سال ۱۴۰۱ بود که شهرداری موفق به اجرای این طرح‌ها نشد.

مهم‌ترین طرح‌های قابل اجرا در سال ۱۴۰۲ چیست؟

به منظور رفع گره ترافیک شهری و تسهیل در تردد خودروها، تعریض و بازگشایی خیابان شهید بایندر، حدفاصل میدان گمرک تا میدان بندر توسط اداره بنادر و کشتیرانی با تخصیص اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان در سال جاری اجرا خواهد شد. در این خیابان تعداد هشت ملک به مساحت ۳۲۰۰ متر مربع باید از مالکان خریداری، تملک و تخریب شود.

برای تملک اراضی خیابان شهید بایندر، ۷۰ میلیارد تومان و برای بازگشایی، زیرسازی، آسفالت، پیاده‌روسازی و تأسیسات روشنایی خیابان نیز ۵۰ میلیارد تومان از سوی اداره بنادر و کشتیرانی به این پروژه اختصاص یافته است.

با توجه به اینکه بنای تاریخی گراند هتل در مقابل خیابان متروپل تا میدان گمرک واقع شده است، امکان تخریب هتل برای تعریض و بازگشایی مسیر وجود ندارد. به همین دلیل اداره بنادر و کشتیرانی حدود ۳۶۰۰ متر مربع از املاک خود را برای اجرای پروژه اختصاص داده است که امیدواریم سال ۱۴۰۲ با انتخاب پیمانکار، اجرای آن آغاز شود.

آسفالت معابر شهری، ساماندهی پل قدیم غازیان و ساحل انزلی، اجرای پیاده‌راه خیابان سپه و احداث بازار میوه و تره‌بار با ۹۰ غرفه در ضلع غربی بازار ماهی‌فروشان مهمترین طرح‌هایی است که توسط شهرداری انزلی در سال ۱۴۰۲ اجرا خواهد شد.

سال ۱۴۰۱ نحوه مشارکت و همکاری شهروندان با شهرداری چگونه بود؟

تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۱ حدود ۹۰ درصد عوارض نوسازی شهرداری وصول شد و این موضوع نشانگر این است که با وجود مشکلات اقتصادی شهروندان نسبت به سال ۱۴۰۰، شهروندان مشارکت‌پذیرتر بوده‌اند. همکاری آنها برای حفظ و نگهداری مبلمان شهری، فضای سبز، نظافت شهری بیش از گذشته بوده است.

صبوری و نجابت را در چهره و کلام و درخواست‌های مردم می‌بینم، ۱۴۰۱ سالی پر از تنگناهای مالی و هزینه‌های جاری بیش از هزینه‌های عمرانی بود که شهروندان با صبوری این موضوع را درک کردند و آن را پذیرفتند و با شهرداری همکاری و تعامل خوبی داشتند، امیدوارم در سال ۱۴۰۲ با اجرای پروژه عمرانی مختلف، خدمات بهتری را به شهروندان ارائه کنیم.

از شهروندان چه انتظاری دارید؟

از شهروندان با فرهنگ غنی انزلی انتظار داریم بیشتر با شهرداری همکاری کنند و موضوعات مختلف و انتقادات سازنده خود را با مدیریت شهری در میان بگذارند. مدیریت شهری نسبت به ادوار گذشته برای شنیدن نظرات و انتقادات شهروندان گوش شنواتری دارد و برای پیگیری درخواست‌ها و رفع مشکلات آنها با جدیت تلاش خواهد کرد.

سخن آخر...

امیدواریم سال ۱۴۰۲، سال گشایش اقتصادی برای ایران باشد و با کنترل، کاهش تورم و رشد تولید وضعیت مالی و معیشتی همه مردم بهبود پیدا کند و ما بتوانیم با اجرای پروژه‌های عمرانی مختلف در انزلی رفاه و آسایش بیشتری را برای شهروندان و گردشگران فراهم کنیم.

گفت‌وگو از: محمدرضا رشیدی، خبرنگار سرویس شهر و کلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 651852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.