۱۲ فروردین, روز پاسداشت جمهوریت و اسلامیت

در تاریخ معاصر کشور ایران، پنج همه‌پرسی برگزار شده است که نخستین آن در سال ۱۳۳۲ خورشیدی برای انحلال مجلس هفدهم شورای ملی و آخرین آن در سال ۱۳۶۸ برای بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیست‌ویکم آبان‌ماه ۵۷ بود که امام خمینی (ره) در مصاحبه‌ای اعلام کردند: «ما خواستار جمهوری اسلامی هستیم؛ «جمهوری» فرم و شکل حکومت را تشکیل می‌دهد و «اسلامی» یعنی محتوای آن فرم قوانین الهی است.»

بنیانگذار انقلاب اسلامی یک ماه مانده به پیروزی نهایی ملت ایران در برابر طاغوت در پاسخ به سوال خبرنگاری که می‌پرسد «شکل این جمهوری چطور خواهد بود؟» می‌فرماید: «آنچه مهم است ضوابطی است که در این حکومت باید حاکم باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از اینکه اولاً متکی به آرای ملت باشد به‌گونه‌ای که تمام آحاد ملت در انتخاب فرد و یا افرادی که باید مسئولیت و زمام امور را در دست بگیرند، شرکت داشته باشند و دیگر اینکه در مورد این افراد نیز خط مشی سیاسی و اقتصادی و سایر شئون اجتماعی و کلیه قواعد و موازین اسلامی مراعات می‌شود. در این حکومت به طور قطع باید زمامداران امور دائماً با نمایندگان ملت در تصمیم گیری‌ها مشورت کنند و اگر نمایندگان موافقت نکنند، نمی‌توانند به تنهایی تصمیم‌گیرنده باشند.»

تفاوتی کمتر از دو درصد؛ از ایلام تا تهران

دوازدهم فروردین ۱۳۵۸ نتایج رفراندوم تغییر نظام حکومت ایران که روزهای دهم و یازدهم فروردین برگزار شد، اعلام و ۹۸.۲ درصد واجدین شرایط در این همه‌پرسی به «جمهوری اسلامی» رأی «آری» دادند.

واجدان شرایط شرکت در انتخابات سال ۵۸، ۲۰ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۳۹۱ نفر بودند که این تعداد ۲۰ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۵۹۵ نفر در انتخابات شرکت کردند که با توجه به تعداد شرکت‌کنندگان حضور ۹۷ و ۳۴ صدم درصدی را در این انتخابات رخ داده است.

استان ایلام در آن سال سرنوشت‌ساز، با ۱۶۱ هزار و ۹۴۲ رأی آری و تنها ۱۶ رأی نه با کسب ۹۹.۹۹ درصد آرا برای نظام جمهوری اسلامی بالاترین و استان تهران با سه میلیون و ۴۶۲ هزار و ۴۴۹ رأی آری با کسب ۹۷.۹۴ درصد آرا برای نظام جمهوری اسلامی پایین‌ترین رتبه را به خود اختصاص دادند.

در تاریخ معاصر کشور ایران، پنج همه‌پرسی برگزار شده است که نخستین آن در سال ۱۳۳۲ خورشیدی برای انحلال مجلس هفدهم شورای ملی و آخرین آن در سال ۱۳۶۸ برای بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

دومین همه‌پرسی ایران در سال ۱۳۴۰ با عنوان انقلاب سفید شاه و ملت، سومین آن در سال ۱۳۵۸ برای تغییر رژیم شاهنشاهی به جمهوری اسلامی و چهارمین آن نیز در سال ۱۳۵۸ برای بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

آری برای آرمان روح‌الله

یک آری همه جانبه، همدلانه و یکپارچه کافی بود تا جمهوری اسلامی با وجود همه مخالفت‌ها و کج‌اندیشی‌های امثال جبهه ملی و نهضت آزادی مطرود امام و ملت، از همان دوازدهم فرودین ۱۳۵۷، طرحی نو در اندازد و پس از ۴۴ سال همچنان پیش برود و مقتدرانه در منطقه و جهان با این مدل جدید حکمرانی الگوی سایرین باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب و بزرگترین ادامه‌دهنده مکتب امام (ره) هم دیدگاه‌هایی درباره جمهوریت و اسلامیت نظام جمهوری اسلامی دارند که حائز اهمیت است.

معظم‌له می‌فرمایند: «مردم‌سالاری دینی دارای دو وجه است: یکی نقش مردم در تشکیل حکومت و انتخاب مسئولان و وجه دیگر آن رسیدگی به مشکلات و خواسته‌های مردم است. بر همین اساس، مسئولان باید مشکلات مردم را پیگیری و مطالبات آن‌ها را پاسخ دهند.»

رهبر انقلاب در جایی دیگر فرموده‌اند: «امروز مردم‌سالاری دینی‌ای که ما در کشور خود مطرح می‌کنیم، یک حرف نو است؛ نه فقط به خاطر این‌که ما شاخه‌ای از مردم‌سالاری را ارائه می‌دهیم؛ نخیر، ما در واقع در مردم‌سالاری‌های دنیا شبهه می‌کنیم.»

ایشان همچنین در تبیین حدود و ثغور نقض جمهوریت و اسلامی نظام جمهوری اسلامی تاکید می‌کنند: در این کشور و در این نظام، اسلام با جمهوریت همراه است. جمهوریتِ ما از اسلام گرفته شده و اسلامِ ما اجازه نمی‌دهد در این کشور مردم‌سالاری نباشد. ما نخواستیم جمهوریت را از کسی یاد بگیریم؛ اسلام این را به ما تعلیم داد و املاء کرد. این ملت، متمسّک به اسلام و معتقد به جمهوریت است. در ذهن این ملت و در این نظام، خدا و مردم در طول هم قرار دارند و خدای متعال این توفیق را داده است که مردم این راه را طی کنند. عده‌ای بیایند بگویند اگر ما نباشیم یا اگر فلان‌طور نباشد، اسلام نابود می‌شود؛ یک عده هم بیایند بگویند اگر ما نباشیم یا اگر فلان‌طور باشد، جمهوریت و مردم‌سالاری از بین می‌رود؛ نه، این‌طور نیست. این ملت، این نظام، این چارچوب و این قانون اساسی توانسته است هم اسلام را تضمین کند و هم جمهوریت را.»

استاد شهید مرتضی مطهری نیز درباره «جمهوری اسلامی» می‌گوید: «مسئله جمهوری مربوط است به شکل حکومت؛ یعنی اینکه مردم حق دارند سرنوشت خود را خودشان در دست بگیرند و کلمه «اسلامی» محتوای این حکومت را بیان می‌کند. به این ترتیب، جمهوری اسلامی؛ یعنی حکومتی که شکل آن انتخاب رئیس حکومت، از سوی عامه مردم است و محتوای آن هم اسلامی است و با اصول و مقررات اسلام اداره می‌شود.»

روز ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی است که یکی از مهمترین اعیاد ملت ما در میان ایام‌الله و خاطره‌های انقلاب به حساب می‌آید. با این جمله تاریخی از مقام معظم رهبری عید در عید و یوم الله بودن این روز بزرگ بیش از پیش برای همگان نمایان و عیان می‌شود. روزی که جمهوریت و اسلامیت در کنار هم قرار گرفتند و به آرمان حضرت روح الله آری گفتند.

کد خبر 651513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.