محدوده بافت تاریخی شهر بازنگری می‌شود

شهردار گلدشت گفت: بازنگری محدوده بافت تاریخی ضرورت دارد تا بافت مرکزی شهر حفظ و از تخریب زمین‌های کشاورزی جلوگیری شود.

محمدمهدی فردوسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه عصارخانه قدیمی شهر گلدشت به نام عصارخانه زمانیان هنوز فعال است، اظهار کرد: شهرداری طی سال‌های گذشته نتوانسته است این اثر تاریخی را تملک کند؛ در حال رایزنی با مالکان هستیم و به تازگی نیز مدیر کل میراث فرهنگی استان بازدیدی از این محل داشت تا به فرآیند تملک کمک شود.

وی با بیان اینکه قلعه سفید تاریخی شهر گلدشت متعلق به دوران صفویه است، افزود: حمام تاریخی و مسجد شهر نیز در حال بازسازی است و به زودی به اتمام خواهد رسید.

شهردار گلدشت خاطرنشان کرد: طرح بازآفرینی قلعه سفید توسط اساتید دانشگاه هنر اصفهان آماده شده است و به دنبال جذب بودجه ملی برای مرمت کامل این بنا هستیم تا پس از بازسازی شاهد پذیرای گردشگران زیادی باشیم.

فردوسی اضافه کرد: گلدشت ۳۵۰۰ هکتار مساحت است که ۹۶ هکتار آن بافت فرسوده و ۴۸ هکتار آن بافت تاریخی است.

وی تصریح کرد: محدوده شهر گلدشت ۴۱۰ هکتار است، با توجه به اینکه در بافت تاریخی شهر امکان ساخت بیشتر از یک واحد نیست و ارتفاع مصوب ۴.۵ متر ابلاغ شده است؛ شهروندان در زمین‌های کشاورزی اقدام به ساخت خانه می‌کنند که موجب از بین رفتن زمین‌های کشاورزی می‌شود، مرکز شهر از سکونت خالی و به بافت ناکارآمد شهری تبدیل می‌شود.

شهردار گلدشت تاکید کرد: برای رفع این معضل از مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان درخواست بازنگری روی محدوده بافت تاریخی شهر را داشته‌ایم و امیدواریم با رفع این مشکل شاهد احیای بافت فرسوده شهر باشیم.

کد خبر 651076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.