لیدز؛ نخستین پذیرنده هوش مصنوعی ویواسیتی

شهر لیدز در انگلستان نخستین پذیرنده ابزار ترافیک هوش مصنوعی ویواسیتی خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، لیدز با نصب بیش از ۱۸۰ حسگر هوش مصنوعی در ۲۵ مکان مختلف سراسر شهر که با وجود امکان تشخیص بی‌درنگ کاربران جاده در تقاطع‌ها از ازدحام جلوگیری می‌کند، نخستین شهر در بریتانیا است که از فناوری کنترل سیگنال هوشمند ویواسیتی برای بهبود جریان ترافیک و ایمنی جاده استفاده می‌کند.

ویواسیتی چیست؟

ویواسیتی یک ابزار هوش مصنوعی نظارت بر ترافیک و سنسورهای هوشمند کنترل ترافیک با هدف هوشمندتر، ایمن‌تر و پایدارتر کردن شهرها است که در راستای کمک به شهرها برای غلبه بر بزرگ‌ترین چالش‌های حمل‌ونقل خود طراحی شده است. این ابزار با استفاده از نظارت رایانه‌ای پیشرفته با هوش مصنوعی، داده‌های چندوجهی بسیار دقیق را ضبط می‌کند. داده‌های به‌دست‌آمده قابلیت دسترسی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتن و ادغام راحت در سیستم‌های حمل‌ونقل را دارد تا استراتژی حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌ها و به حداکثر رساندن عملکرد شبکه حمل‌ونقل را فراهم آورد.

شبکه ویواسیتی به‌منظور بهینه شدن در برابر چشم‌انداز حمل‌ونقل همیشه در حال تغییر و به حداکثر رساندن کارایی حمل‌ونقل، دارای قابلیت مقیاس‌پذیری و تطابق‌پذیری است و به‌تازگی فناوری حمل‌ونقل سیستم کنترل سیگنال هوش مصنوعی خود را راه‌اندازی کرده است که هدف آن بهینه‌سازی شبکه‌های حمل‌ونقلی شهرها است.

لیدز؛ نخستین پذیرنده هوش مصنوعی ویواسیتی

قدرت تشخیص هوش مصنوعی

هوش مصنوعی برای تشخیص ادغام داده‌های چندوجهی کاربران جاده‌ها و کنترل سیگنال‌های هوشمند در سیستم‌های کنترل ترافیک شهری (UTC) در دسترس است و اتصالات را قادر می‌سازد تا با پاسخگویی بی‌درنگ به تقاضاها، کارآمدتر عمل کنند. این فناوری امکان بهینه‌سازی سفر و تنظیم مناطق شناسایی متعدد را برای کاربران فعال جاده‌ای فراهم می‌کند و طیف گسترده‌ای از مجموعه داده‌های نظارت بر ترافیک ارائه می‌دهد که شامل مسیرهای تردد وسایل نقلیه، اطلاعات طبقه‌بندی‌شده طیف وسیعی از انواع حمل‌ونقل از جمله اسکوترهای الکترونیکی، عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و اتوبوس‌ها با اطلاعات زمان جابه‌جایی‌های نامشخص و کنترل سرعت می‌شود.

علاوه بر این قابلیت جایگزینی کنترل‌کننده‌های چندوجهی هوش مصنوعی با حلقه‌های القایی فعلی، با کاهش مسئولیت‌های تعمیر و نگهداری و حداکثر پاسخ‌دهی همراه است که این امر در کنار فراهم آوردن داده‌های بی‌درنگ در زمان واقعی، امکان بهبود زیرساخت‌های شهری را فراهم می‌آورد. ویواسیتی همچنین نقش بسزایی در بهبود ایمنی و امنیت شهرها داشته است و با بهینه‌سازی عملکرد سیگنال‌ها و حمایت از گرینه‌های سفر فعال امکان توسعه ابتکارات کربن‌زدایی را در شهرها فراهم می‌آورد.

هوش مصنوعی در اختیار کنترل ترافیک لیدز

بیش از ۱۸۰ حسگر از این هوش مصنوعی دارای قابلیت تشخیص در ۲۵ مکان مختلف سراسر لیدز نصب شده است که با وجود تشخیص بی‌درنگ اتوبوس‌ها، دوچرخه‌سواران، عابران پیاده و سایر کاربران جاده‌ای در تقاطع‌ها، شهر را قادر می‌سازد با ازدحام مقابله کند. ادغام داده‌های تشخیص چندوجهی این فناوری با سیستم‌های کنترلی شورای شهر لیدز، امکان کنترل پویاتر و پاسخگوتر سیگنال‌ها و مدیریت بهتر ترافیک را در شهر فراهم می‌آورد. حسگرهای هوش مصنوعی با شناسایی دوچرخه‌سوارانی که از فاصله ۷۰ متری به گذرگاه نزدیک می‌شوند و نشان دادن یک سیگنال سبز برای ورود آن‌ها به گذرگاه، می‌توانند برای افزایش گزینه‌های سفر فعال بهینه‌سازی شود.

لیدز؛ نخستین پذیرنده هوش مصنوعی ویواسیتی

رئیس بخش مدیریت و کنترل ترافیک شهری در شورای شهر لیدز اظهار کرد که ویواسیتی لیدز را به مکانی امن‌تر و کارآمدتر برای سفرهای پایدار تبدیل می‌کند و شهر هم‌اکنون در حال یافتن راهکاری مؤثر برای بهبود جاه‌جایی‌هایی است که با استفاده از اتوبوسی انجام می‌گیرد و مسافران بسیاری دارد.

وی تأکید کرد که ازدحام و آلودگی مشکلات فزاینده‌ای را برای لیدز به‌وجود آورده است، اما تلاش‌ها بر آن است که با استفاده از ابزار ترافیک هوش مصنوعی ویواسیتی با این مشکلات مقابله شود.

رئیس بخش مدیریت و کنترل ترافیک شهری لیدز ادامه داد که شورای شهر از پتانسیل واقعی این فناوری برای بهبود شبکه اتوبوس‌رانی خود آگاه است و به واسطه آن می‌تواند به اولویت‌بندی، زمان‌بندی و متعادل‌سازی زمان‌های تردد اتوبوس‌ها، عابران پیاده و دوچرخه‌سواران در تقاطع‌ها طی ساعات شلوغی و مهم در طول روز بپردازد.

وی افزود که کنترل سیگنال هوشمند به طور کلی باعث می‌شود جابه‌جایی در لیدز، در عین ایجاد آلودگی کمتر برای جامعه کارآمدتر و دلپذیرتر شود و فراتر از این مزایا، گستردگی مجموعه داده‌های حسگرها از ابتکارات حمل‌ونقل پایدار لیدز و درک کلی سیستم از رفتارهای کاربران جاده‌ها پشتیبانی می‌کند که این امر می‌تواند به سرمایه‌گذاری‌های آینده لیدز در بخش حمل‌ونقل کمک کند.

کد خبر 651020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.