۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
«میکرورباتیک» دشمن اصلی سرطان است

«یکی از کاربردهای اصلی میکروربات‌ها در زمینه درمان بیماری از بین بردن سلول‌های سرطانی یا سلول‌ها و توده‌های خطرآفرین داخل بدن است. میکروربات‌ها به‌واسطه ویژگی‌هایی خود می‌توانند از طریق جریان خون به سلول‌های سرطانی حمله و توده‌های خطرناک درون بدن را نابود کنند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از مسائلی که همواره مورد توجه بشریت قرار گرفته، برخورداری از سلامتی بوده است. درواقع بشر همواره به دنبال این است که با استفاده از روش‌های مختلف سلامتی خود را بهبود بخشد و میزان عمر خود را افزایش دهد. سلامتی با علوم مختلفی در ارتباط است که یکی از آن‌ها رباتیک است. امروزه فناوری‌های رباتیک در صنایع و علوم مختلف از جمله پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علم رباتیک کاربرد بسیار گسترده‌ای در پزشکی دارد و کمک زیادی به تسهیل روند درمان و توسعه علوم پزشکی می‌کند.

رباتیک از شاخه‌های بسیار متعددی برخوردار بوده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مربوط به میکرو رباتیک است. میکروربات‌ها، نوعی از ربات‌ها هستند که در مقیاس بسیار کوچک و میکرو قرار می‌گیرند و نقش ویژه‌ای در شناسایی، درمان و حتی پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف ایفا می‌کند. میکروربات‌ها می‌توانند به جریان خون وارد شوند و از طریق آن به نقاط مختلف بدن که درگیر بیماری‌های مختلف است، بروند. این نوع از ربات‌ها در درمان بیماری‌های به‌خصوصی مانند سرطان نیز نقش ویژه‌ای ایفا می‌کنند. برای شناخت بیشتر تکنولوژی و نحوه عملکرد میکروربات‌ها و بررسی نقش آن‌ها در تأمین سلامت بشر با حامد شهبازی، دکترای هوش‌مصنوعی و رباتیک گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

منظور از میکروربات چیست؟

به طور کلی میکروربات اصطلاحی است که برای نوعی از ربات‌های بسیار کوچک استفاده می‌شود؛ این نوع از ربات‌ها به ابعادی در مقیاس میکرو (۱۰ به توان منفی ۶) طراحی و تولید می‌شوند. مقیاس میکرو برای طراحی ربات، ابعاد بسیار کوچکی را شامل می‌شود و در این مقیاس تجهیزاتی مانند حسگرها و عملگرهایی که برای ربات‌ها ساخته می‌شود از طراحی ویژه‌ای برخوردار است.

عملکرد میکرو ربات‌ها در شرایط مختلف چگونه است؟

درصورتی که بخواهیم در رابطه با عملکرد میکروربات‌ها صحبت کنیم، باید بدانیم که یک میکروربات از حسگرها، عملگرها و کامپیوترهایی تشکیل شده است که تمام آن‌ها در مقیاس میکرو طراحی می‌شود. این نوع از ربات‌ها می‌توانند با استفاده از حسگرهایی که روی آن‌ها نصب شده اطلاعات را از محیط مورد نظر جمع‌آوری کنند، سپس با استفاده از میکرو کامپیوتر موجود در ربات، اطلاعات را پردازش و به کمک میکروعملگرها روی محیط مورد نظر تغییرات و تأثیرات مختلفی را اعمال می‌کند.

میکروربات‌ها در حوزه سلامت چه کاربردهایی دارند؟

به طور کلی اگر بخواهیم کاربرد میکروربات‌ها را در حوزه سلامت مورد بررسی قرار دهیم، می‌توانیم دو استفاده اصلی از این تکنولوژی را معرفی کنیم. درواقع میکروربات‌ها در حوزه تشخیص بیماری‌های مختلف همچنین درمان آن‌ها کاربردهای بسیاری دارند.

تشخیص بیماری به کمک میکروربات‌ها چگونه صورت می‌گیرد؟

یکی از کاربردهای اصلی میکرو ربات‌ها تشخیص بیماری‌های مختلف است. فرآیند تشخیص بیماری در میکروربات‌ها به این صورت است که ابتدا ربات‌های مورد نظر از طریق جریان خون وارد اندام‌های مختلف بدن می‌شوند، سپس با استفاده از تجهیزات خود سلول‌های سرطانی، نوع بیماری‌های موجود در بدن یا میزان تخریب ناشی از بیماری را شناسایی می‌کنند.

میکرو ربات‌ها می‌توانند پس از شناسایی بیماری و میزان تخریب ناشی از آن، اطلاعات خود را از طریق حسگرهایی که نصب‌‎شده کشف و با کمک ابزارهای مخابراتی در اختیار افراد دیگر یا متخصصان قرار دهند.

میکروربات‌ها در حوزه درمان بیماری‌های مختلف چه کاربردی دارند؟

به طور کلی در حوزه درمان بیماری‌ها می‌توان چند کاربرد مختلف برای میکروربات‌ها در نظر گرفت که یکی از مهم‌ترین آن‌ها انتقال دارو است، درواقع میکروربات‌ها می‌توانند از طریق جریان خون به قسمت‌های مختلف بدن نفوذ کنند و همین ویژگی به ربات‌ها این قابلیت را می‌دهد تا داروی مورد نظر را در بخشی که نیازمند درمان است، تزریق کنند. میکروربات‌ها برخلاف روش سنتی دارو را به‌طور دقیق به محل مورد نظر تزریق می‌کنند.

برتری انتقال دارو توسط میکروربات‌ها نسبت به روش سنتی چیست؟

درواقع عملکرد میکروربات‌ها در انتقال دارو کاملاً برخلاف روش سنتی است. در روش سنتی دارو از روش‌های مختلفی مانند خوردن قرص یا تزریق به کل بدن منتقل می‌شد سپس بخش‌هایی که در معرض بیماری قرار داشت دارو را به خود جذب می‌کرد، اما با استفاده از میکروربات‌ها داروی مورد نظر به‌طور دقیق به محل آسیب‌دیده منتقل می‌شود و دیگر سایر نقاط بدن دارو را دریافت نمی‌کنند.

آیا میکروربات‌ها در از بین بردن سلول‌های خطرناک کاربرد دارند؟

بله، درواقع یکی از کاربردهای اصلی میکروربات‌ها در زمینه درمان بیماری، از بین بردن سلول‌های سرطانی یا سلول‌ها و توده‌های خطرآفرین داخل بدن است. میکروربات‌ها به‌واسطه ویژگی‌هایی خود می‌توانند از طریق جریان خون به سلول‌های سرطانی حمله و توده‌های خطرناک درون بدن را نابود کنند.

یکی دیگر از کاربردهای میکروربات‌ها در زمینه درمان و سلامت بدن کمک به سیستم ایمنی و سلول‌های بدن است. درواقع میکروربات‌ها می‌توانند پس از ورود به بدن در کنار سلول‌های ایمنی قرار گیرند و باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر عوامل خطرآفرین موجود در بدن را از بین ببرند که این مسئله در پیشگیری و درمان بیماری‌ها می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

کد خبر 650976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.