خروج از لیست بین‌المللی سلیقه‌ای بود/قضاوت در شهرآورد پایتخت؟ هرگز آن را پیش‌بینی نمی‌کنم!

«در لیگ برتر ایران احتمال داوری خود در دربی را پیش‌بینی نمی‌کنم، چرا که هیچ‌وقت احتمال قضاوت مسابقه‌ای را پیش‌بینی نکرده‌ام. هر بازی که کمیته داوران تشخیص بدهد، می‌پذیرم و قصاوت می‌کنم.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیر عرب‌براقی، داور جوان و خوش‌آتیه این روزهای فوتبال ایران است. وی بازی‌های مهمی را در رقابت‌های لیگ برتر و لیگ آزادگان قضاوت کرده است و دارای بیشترین قضاوت در لیگ برتر این فصل جاری است. عرب‌براقی طی تصمیمی که سال ۹۸ از سوی کمیته داوران فدراسیون فوتبال اتخاذ شده بود، از لیست داوران بین‌المللی خارج شد اما حالا او بار دیگر به لیست بین‌المللی وارد شده است و الیت آسیا شد. امیر عرب‌براقی، داور فوتبال در گفت‌وگویی از آغاز داوری، لیگ برتر و حضور سیستم کمک‌داور ویدئویی با خبرنگار ایمنا صحبت کرده است که در ادامه آن را می‌خوانید:

داوری را از سال ۱۳۸۶ شروع کردم

سال ۸۶ در شهر ری زیر نظر نادر جعفری، داوری را شروع کردم. چون سنم کم بود برای صدور کارت داوری تا پایان تحصیلات نظری صبر کردم. برای رسیدن به هر درجه از داوری باید دو سال فعالیت می‌کردم. سال ۹۶-۹۵ وارد لیگ برتر شدم. اوایل داور چهارم یا ذخیره بودم، اما سال ۹۸ نام من جزو داورهای بین‌المللی اعلام شد که البته خط خوردم اما امسال دوباره عضوی از این لیست هستم.

خروجم از لیست بین‌المللی بیشتر سلیقه‌ای بود

خط خوردن اسم من از لیست، بیشتر سلیقه‌ای بوده است و درواقع به‌خاطر عملکرد فنی نبود. این اتفاق در گذشته برایم رخ داده است و مشخص نیست در آینده نیز چه اتفاقی برایم بیفتد.

خروج از لیست بین‌المللی سلیقه‌ای بود/قضاوت در شهرآورد پایتخت؟ هرگز آن را پیش بینی نمی‌کنم!

امسال در داوری با جنجال‌هایی روبه‌رو بودیم

امسال در قضاوت با هجمه‌های زیادی مواجه بودیم و با شرایط این فصل نمی‌توانم به طور قاطع بگویم وضعیت عالی بود. دو بازی سخت لیگ یک که بازی‌های مهمی بودند و ۹ الی ۱۰ بازی لیگ برتر را قضاوت کردم به هر حال همه ما ایرادهایی داریم؛ به صورت کلی خوب بود و از نظر من شرایطم استاندارد بود.

آن دو بازی سخت‌ترین بازی این فصل بوده‌اند

سخت‌ترین بازی‌هایی که در لیگ برتر قضاوت کرده‌ام مصاف استقلال-گل‌گهر و هفته بعد آن پرسپولیس-سپاهان بود. این دو بازی مسابقه‌های سنگینی بود و فکر می‌کنم از عهده‌اش به خوبی برآمدم.

میراث بدی به خداداد افشاریان رسیده است

زمان عنایت و عسگری همه‌چیز به خوبی و رو به جلو پیش می‌رفت و وضعیت مطلوبی هم در ایران و هم در آسیا داشتیم اما زمانی که افراد دیگری سر کار آمدن به‌خاطر ناکارآمدی آنها، داوری خیلی پسرفت کرد. این روزها میراث بدی به خداداد افشاریان رسیده است. تعداد زیاد داورها شرایط را برای او سخت کرد و فکر نمی‌کنم شرایط خوبی باشد.

برای پیشرفت نیازمند زمان دادن به مدیریت هستیم

همان‌طور که قبلاً گفتم، از آنجا که در گذشته اتفاقات خوبی نیفتاده است و خداداد افشاریان در موقعیت مناسبی سر کار نیامد، می‌توان گفت کار سختی در پیش دارد. متأسفانه برخی مسئولیت اشتباهات گذشته خود را نمی‌پذیرند اما با پیشرفت تکنولوژی و با یک جست‌وجوی ساده می‌توانیم بفهمیم هر اتفاقی در چه زمانی افتاده است و نمی‌توان آن را کتمان کرد. افشاریان در درجه اول انسان صادقی است. وقتی اشتباهی در بازی رخ می‌دهد، او از همه ناراحت‌تر است و بعد از بازی با داوران تماس می‌گیرد و با ما صحبت می‌کند. برخلاف برخی که جواب تلفن ما را هم نمی‌دادند، اما او شخصاً پیگیری است. اگر اجازه بدهند او و کمیته تحت اختیارش کار کند، حتماً اتفاقات مثبتی می‌افتد. درواقع به یک مدیر باید چندین سال زمان داده شود تا نتایج خوبی حاصل شود. همان‌طور که به عنایت زمان دادند و فغانی، مظفری‌زاده و جهانبازی به جامعه داوری معرفی شدند و نتیجه این شد که علیرضا فغانی به جام جهانی، المپیک و باشگاه‌های جهان رسید.

برگزیده های فوتبال ایران در سال 1401

امیدوارم با آمدن سیستم کمک‌داور ویدئویی هجمه‌ها کاهش پیدا کند

نمی‌توانم راجع به وارد شدن سیستم کمک‌داور ویدئویی به لیگ نظر بدهم چون در جریان اتفاقات و جلسات نیستم اما هرچه زودتر بیاید، برای ما بهتر است. امیدوارم زمانی که این سیستم راه‌اندازی شد، در فوتبال باشیم و آن را تجربه کنیم. با حضور کمک‌داور ویدئویی کاهش هجمه‌ها، اعتراضات و مصاحبه‌ها را شاهد خواهیم بود و بعد از آن همه باید به تصمیمات داوران احترام بگذارند.

آمدن VAR اشتباهات داوری را به صفر نمی‌رساند

شما جام جهانی که ویترین فوتبال دنیا است را تماشا کردید. آیا اشتباهات به صفر رسید؟ یقیناً خیر. پشت این سیستم‌ها داورها نشسته‌اند و احتمال خطا وجود دارد. به عقیده من داور پشت سیستم باید از داور داخل زمین باتجربه‌تر باشد. اشتباهات به صفر نمی‌رسد اما کاهش پیدا می‌کند. باید اشاره کنم که VAR موارد خاص را بررسی می‌کند. می‌توانم بگویم ۲۰ تا ۳۰ درصد از مواردی که در حال حاضر در لیگ مطرح است، قابل بررسی است.

5 داور ایرانی در سمینار داوران کافا (عکس)

سمینار کافا با مدرسی ایرماتوف بود

سمینار داوری کافا با حضور پنج داور ایرانی برگزار شد و در واقع کلاسی توجیهی درباره مسائل روز داوری و صحبت‌هایی راجع به VAR بود. این سمینار با حضور ۲۳ داور مطرح آسیا در ازبکستان و با تدریس ایرماتوف برگزار شد.

اضافه شدنم به لیست الیت هنوز به تأیید کامل نرسیده است

از سال ۲۰۱۷ در آکادمی داوران AFC بودم. طبق قانون، ما چهار سال زیر نظر این آکادمی بودیم و سپس سال چهارم وارد لیست داورهای بین‌المللی و به‌طور اتوماتیک الیت آسیا می‌شدیم. اما با خارج کردن من از لیست روند این سال‌ها از دست رفت و برای الیت شدن باید دو ناظر از AFC عملکردم را مورد تأیید قرار دهند تا بتوانم به لیست الیت آسیا اضافه شوم‌.

خروج از لیست بین‌المللی سلیقه‌ای بود/قضاوت در شهرآورد پایتخت؟ هرگز آن را پیش بینی نمی‌کنم!

تا مرداد و شهریور تورنمنت بین‌المللی نداریم

با توجه به تغییراتی که در روند باشگاه‌های آسیا اتفاق افتاده است و این مسابقات به تأخیر افتاد، تا مرداد و شهریور ابلاغی به ما نشده است و از بعد از آن اطلاعی ندارم. در لیگ برتر ایران نیز احتمال داوری خود در دربی را پیش‌بینی نمی‌کنم، چرا که همیشه احتمال قضاوت مسابقه‌ای را پیش‌بینی نکرده‌ام. هر بازی که کمیته داوران تشخیص بدهد، می‌پذیرم و قضاوت می‌کنم.

امیدوارم سال ۱۴۰۲ سال فوتبالی بهتری باشد

امیدوارم سال جاری سال خوبی برای فوتبال کشورمان باشد و شاهد تغییرات مثبتی در رفتار آدم‌ها باشیم. مهم‌تر از آن اینکه از نظر شرایط زندگی امیدوارم سالی بهتر از گذشته برای مردم کشورمان رقم بخورد.

کد خبر 650947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.