تنها هندبالیستی هستم که سال گذشته در ۶ تورنمنت بین‌المللی بازی کردم / در ایران فقط سپاهان!

"۱۴۰۱ برای من به‌عنوان یک‌ سال ورزشی بسیار خوب ماندگار شد و تنها هندبالیستی بودم که در شش تورنمنت بین‌المللی حضور پیدا کردم. قهرمانی در لیگ برتر نیز یکی از بهترین تجربیات من بود و در سال جدید می‌خواهم در جام‌ جهانی بزرگسالان بازی کنم."

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سالی که گذشت شهرزاد نصوحی به‌عنوان یکی از پدیده‌های فوق‌العاده هندبال بانوان کشورمان بیش از پیش درخشید و باوجود سن بسیار کم خود عنصر مهم و کارآمدی در تمام رقابت‌های بزرگ ملی و باشگاهی بود؛ نصوحی در رده‌های پایه و بزرگسالان ملی راهی مسابقات جهانی شد و همراه سایر ملی‌پوشان برای ایران افتخارآفرینی کرد. وی همچنین به‌عنوان بازیکن سپاهان پس از قهرمانی در لیگ برتر به جام باشگاه‌های آسیا رفت و در مجموع در شش تورنمنت مهم بین‌المللی هندبال حضور داشت تا بدون اغراق حداقل در بخش بانوان به موفق‌ترین هندبالیست سال تبدیل شود.

شهرزاد نصوحی البته برخلاف اینکه سال ۱۴۰۱ را پرقدرت و طوفانی آغاز کرد در ماه‌های انتهایی سال با یک بدشانسی بزرگ مواجه و از ناحیه رباط صلیبی دچار مصدومیت شد تا دقیقاً زمانی‌که می‌توانست در مستطیل کوچک هندبال بیشتر از همیشه اوج بگیرد، خانه‌نشین شود. با این وجود هندبالیست ملی‌پوش سپاهان با سن بسیار کم خود چیزی را با این مصدومیت از دست نداده است و اگرچه شدیدترین مصدومیت یک ورزشکار خیلی زود به سراغش آمد، پس از عمل جراحی و سپس گذراندن دوران نقاهت، به‌طور قطع با هدف‌های بزرگ‌تر در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ پا به زمین خواهد گذاشت.

با توجه به درخشش شهرزاد نصوحی، ستاره جوان تیم ملی هندبال ایران و باشگاه سپاهان اصفهان در چند فصل اخیر به‌خصوص سال ۱۴۰۱ با وی درباره مسائل مختلف پیرامون شرایطش گفت‌وگویی انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید؛

تنها هندبالیستی هستم که سال گذشته در ۶ تورنمنت بین‌المللی بازی کردم/ در ایران فقط سپاهان!

رباط صلیبی‌ام پاره شد و ماه گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفتم

اواخر دی‌ماه و در شرایطی که فقط دو هفته از بازی‌های لیگ سپری شده بود، در آخرین جلسه تمرینی سپاهان پیش از سفر به بندرعباس برای دیدار هفته سوم دچار مصدومیت و پارگی رباط صلیبی شدم و ۲۴ روز قبل تحت عمل جراحی قرار گرفتم؛ عملاً فصل جاری لیگ برتر را از دست دادم و از فصل آینده می‌توانم مجدد بازی کنم. از مردادماه به تمرینات بازخواهم گشت و علاوه‌بر رقابت‌های لیگ به‌همراه تیم ملی در مسابقات جهانی بزرگسالان حضور خواهم یافت.

دیدار برگشت مقابل کازرون تعیین‌کننده قهرمان لیگ است

شاکله تیم‌مان امسال به‌طور گسترده‌ای تغییر کرد و فقط بازیکنان بومی در سپاهان ماندگار شدند؛ با همین تیم در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا حضور پیدا کردیم. در لیگ نیز هنوز چیزی مشخص نیست و باوجود اینکه مقابل دو تیم صدرنشین متحمل شکست شده‌ایم همه‌چیز به دیدار برگشت‌مان با شهید شاملی کازرون بستگی دارد.

در جام باشگاه‌های آسیا نمایش خوبی داشتیم

سطح رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا بالا بود و حضور نماینده کره‌جنوبی نیز خیلی اهمیت داشت که توانست مقام قهرمانی را به‌دست بیاورد. تیم ما نیز در اکثر بازی‌ها متعادل با رقبا پیش می‌رفت و با توجه به شرایط بدنی نمایش‌های نسبتاً خوبی به‌خصوص مقابل نماینده کره‌جنوبی نشان دادیم.

می‌خواهم در جام‌جهانی بازی کنم

در مسابقات قهرمانی بزرگسالان که به‌میزبانی کره‌جنوبی برگزار شد، خوشبختانه توانستیم سهمیه رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۳ که آذرماه امسال در دانمارک یا سوئد برگزار می‌شود را کسب کنیم. به‌طور قطع هم تا آن‌زمان با برطرف‌شدن کامل مصدومیت در کنار سایر بازیکنان تیم ملی در این تورنمنت حاضر خواهم بود.

تنها هندبالیستی هستم که سال گذشته در ۶ تورنمنت بین‌المللی بازی کردم/ در ایران فقط سپاهان!

در کنفدراسیون آسیا به‌ما احترام گذاشته می‌شود

از زمانی‌که همراه تیم ملی نوجوانان به مقام قهرمانی رقابت‌های آسیایی دست پیدا کردیم نگاه‌ها به هندبال به‌کلی تغییر کرد و طی دو سال اخیر نه‌تنها از سوی ارگان‌های داخلی از جمله وزارت ورزش و جوانان بلکه در کنفدراسیون هندبال آسیا هم مورد احترام بیشتری قرار گرفته‌ایم. اگر هم بخواهم درباره حمایت‌ها مسئولان از هندبال صحبت کنم، از آنجا که تنها هندبالیستی بودم که سال گذشته در شش تورنمنت ملی و باشگاهی حضور پیدا کردم، می‌توانم بگویم شرایط خوب بود و یک‌سری پاداش‌ها، کم یا زیاد به ما داده می‌شد.

حجم زیادی از تفاوت‌ها میان هندبال مردان و زنان وجود دارد

از سوی دیگر در حالی‌که بهترین رتبه تاریخ هندبال ایران در مسابقات جهانی را تیم ملی نوجوانان دختر در اختیار دارد (ک از میان ۳۲ تیم جهان در جایگاه شانزدهم قرار گرفتیم) اما آنگونه که نگاه‌ها به‌سمت حضور تیم ملی هندبال مردان در جام‌جهانی بود و علاوه‌بر انجام بازی‌های تدارکاتی مناسب، شبکه ورزش دیدارهایشان را به‌صورت زنده پخش می‌کرد، برای ما اصلاً چنین شرایطی وجود نداشت و این حجم از تفاوت و توجه حتی از نظر رسانه‌ای کاملاً واضح است و برای من جای سوال دارد.

ورزشکاران به‌خصوص زنان نباید دغدغه مالی داشته باشند

یک ورزشکار اگر بخواهد بهترین عملکرد خودش را نمایش دهد نباید دغدغه مالی و شغلی داشته باشد و حتی خیلی از ورزشکاران برای اینکه بتوانند مستقل زندگی کنند به شغل‌های دیگری روی آورده‌اند تا دچار مشکل نشوند. همین مسئله باعث می‌شود نیمی از تمرکزشان در حیطه ورزش حرفه‌ای از بین برود. ما نیز به ارگانی متصل نیستیم و از همین‌رو ورزشکاران زن اگر از لحاظ مالی همه‌جوره به‌خصوص با افزایش قرارداد حمایت شوند و یک‌شغل مرتبط با هندبال برایمان فراهم شود، دیگر نه‌تنها ورزشکاران بلکه خانواده‌هایمان با دغدغه‌ای روبه‌رو نخواهیم بود؛ چرا که هندبال رشته بازیکنان پولدار نیست و ما ورزشکاران همه از قشر ضعیف جامعه هستیم.

قرارداد زنان هندبالیست یک‌دهم مردان است!

قرارداد یک بازیکن سطح اول و مطرح هندبال بانوان، تقریباً یک‌دهم قرارداد هندبالیست‌های مرد است؛ اگر مبلغ قرارداد یکی از هندبالیست‌ها در بخش مردان ۱.۵ میلیارد تومان باشد، بهترین بازیکن هندبال در بخش بانوان در لیگ برتر بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان دریافت می‌کند.

تنها هندبالیستی هستم که سال گذشته در ۶ تورنمنت بین‌المللی بازی کردم/ در ایران فقط سپاهان!

در جام‌جهانی بعدی تیم بهتر و باتجربه‌تری خواهیم بود

همراه تیم ملی تجربه بازی در جام‌های جهانی نوجوانان و جوانان را در کارنامه دارم و چند ماه دیگر می‌توانم با تیم ملی بزرگسالان نیز در این تورنمنت بزرگ حضور پیدا کنم. در دوره گذشته تیم ملی بزرگسالان برای نخستین‌بار به جام‌جهانی صعود کرده بود و همان اعزام و حضور در رقابت‌ها یا درخشش بازیکنان‌مان تأثیر بسیار مثبتی در دیده‌شدن هندبال زنان داشت. این‌بار هم فکر می‌کنم بتوانیم نسبت به دوره گذشته رتبه بهتری کسب کنیم زیرا از زمانی‌که تیم ملی بزرگسالان به جام‌جهانی رفت بازیکنان جوان باانگیزه‌تر از قبل شدند و پیشرفت خیلی زیادی در هندبال ما صورت گرفته است.

سپاهان بهترین باشگاه ایران است

سپاهان بهترین باشگاه ایران است و مدیران قابلی دارد که دغدغه‌شان از مدیرعامل تا مدیر بخش بانوان، بازیکن است و به‌هر طریقی بدون تفاوت قائل‌شدن میان بازیکنان بومی و غیربومی بهترین امکانات را نسبت به سایر تیم‌ها در اختیارشان قرار می‌دهند و تلاش می‌کنند با ایجاد فضایی برای رشد بازیکنان، در نهایت این راه به قهرمانی منجر شود.

قهرمانی در لیگ یکی از بهترین تجربه‌هایم در ۱۷ سالگی بود

سال گذشته در رقابت‌های قهرمانی جوانان و نوجوانان آسیا حضور پیدا کردم؛ سپس به‌همراه سپاهان در لیگ برتر به قهرمانی رسیدم که بهترین تجربه‌ام بود زیرا همیشه یکی از اهدافم قهرمانی در لیگ ایران بود و در ۱۷ سالگی به آن رسیدم. سپس به رقابت‌های جهانی جوانان که در اسلوونی برگزار می‌شد رفتیم و تجربه بسیار خوبی بود زیرا توانستم سطح اول هندبال جهان را ببینم و بازی کنم. پس از آن به‌عنوان کاپیتان تیم ملی در رقابت‌های جهانی نوجوانان شرکت کردم و یکی از ناراحتی‌هایم این است که نمی‌توانم به‌دلیل مصدومیت در رقابت‌های آسیایی پیش‌رو کنارشان باشم اما در بازی‌های جهانی می‌توانم به تیم ملی برگردم. با اتمام این رقابت‌ها در کنار سپاهان در جام باشگاه‌های آسیا مقابل رقبا قرار گرفتیم و در نهایت برای نخستین‌بار به‌همراه تیم ملی بزرگسالان در رقابت‌های قهرمانی آسیا بازی کردم و این هم در ۱۸ سالگی تجربه بسیار خوبی برایم بود. سرانجام نیز پس از بازگشت به لیگ برتر قبل از هفته سوم با مصدومیت مواجه شدم و قسمت نبود این روند ادامه پیدا کند.

تنها هندبالیستی هستم که سال گذشته در ۶ تورنمنت بین‌المللی بازی کردم/ در ایران فقط سپاهان!

۱۴۰۱ برایم شلوغ بود اما با حضور در شش تورنمنت بین‌المللی ماندگار شد

۱۴۰۱ واقعاً شلوغ بود و حتی هنگام سال‌تحویل به‌دلیل حضور در رقابت‌های قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا در قزاقستان به‌سر می‌بردم و به همان نشانه تا انتهای سال با همین شلوغی‌ها دست به گریبان بودم. سال ۱۴۰۱ برای من به‌عنوان یک‌سال ورزشی خیلی خوب ماندگار شد که در شش تورنمنت بین‌المللی حضور پیدا کردم و البته هیچ اتفاق خوبی میسر نمی‌شود مگر از لطف خدا و مجموعه‌ای که شخص را مورد حمایت خود قرار دهند و این مجموعه در درجه اول خانواده‌ام هستند که به‌طور کامل و ویژه از من حمایت کردند؛ در درجه دوم آقای حسین عباسی روان‌شناس من و سپس اکبرآبادی، سرمربی تیم ملی که پنج سالی می‌شود شاگرد وی هستم و در تمام رده‌های ملی مربی‌ام بوده‌اند که کمک بسزایی به من کرده‌اند و در نهایت باشگاه سپاهان که از کودکی در آنجا رشد کرده‌ام و یک‌سری از افراد در این مجموعه از جمله قینانی، چگونیان و زیبایی من را تحت حمایت و کمک‌های شایان خود قرار دادند.

لژیونرشدن جزو اهدافم قرار دارد اما در ایران فقط سپاهان!

از هر ورزشکاری درباره لژیونرشدن بپرسید به‌طور قطع می‌گوید در میان آرزوهایش این هدف وجود دارد. در ذهن من هم این مسئله هست اما صادقانه بگویم پیشنهادی از سایر لیگ‌های دنیا نبوده اما با توجه به اینکه چیزی ثابت نمی‌ماند و شرایط تغییر می‌کند، نمی‌شود با قاطعیت صحبت کرد و هرسال باید برای همان ۳۶۵ روز تصمیم گرفت. ضمن اینکه اگر بخواهم در ایران بازی کنم جایی بهتر از سپاهان برای من نیست. اگر تا زمانی‌که بخواهم به هندبال بازی‌کردن ادامه دهم لژیونرشدن در راستای رسالت و هدف من باشد، مطمئناً این‌کار را انجام خواهم داد. ضمن اینکه قرارداد من با سپاهان دو فصل است و اگر همه‌چیز خوب پیش برود با کمال افتخار سال آینده نیز در سپاهان که خانه من است خواهم بود و امیدوارم بتوانیم قهرمانی‌های بیشتری در کنار سایر بازیکنان برای این تیم به‌دست بیاوریم.

کد خبر 650914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.