موفقیت اقدامات آب‌وهوایی مستلزم بودجه است

بررسی‌های جدید حاکی از آن است که با توجه به نقش چشمگیر دولت‌ها در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، لازم است دولت‌های محلی بدون کسب اجازه از نهادهای بالادستی نسبت به جمع‌آوری و تخصیص بودجه اقدامات آب‌وهوایی اقدام کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طی چند ماه گذشته گروه بررسی‌های آب‌وهوایی «کلایمت» در راستای درک بیشتر موانع دسترسی و توزیع منابع مالی لازم برای اقدامات آب‌وهوایی در سطوح دولتی، به بررسی مکانیسم‌هایی پرداخته است که به‌واسطه آن‌ها دولت‌ها و مناطق گوناگون سراسر جهان می‌توانند برای جمع‌آوری بودجه به‌منظور تسریع فرآیند کربن‌صفر شدن خالص و سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی مورد استفاده قرار دهند.

این مکانیسم‌ها به‌طور ویژه شامل قیمت‌گذاری کربن، اوراق قرضه سبز، بودجه دولت ملی، نرخ‌های مالیاتی و هزینه‌ها می‌شود. گروه یادشده همچنین طی این مدت راه‌هایی را بررسی کرده است که از طریق آن‌ها دولت‌های محلی می‌توانند به‌طور مؤثر منابع مالی آب‌وهوایی خود را هزینه و حتی به گروه‌های دیگر برای دسترسی به این منابع مالی کمک کنند.

بر اساس گزارش این گروه، اقدامات و سیاست‌های آب‌وهوایی در سطح محلی برای حفظ جهان در مسیر گرمایش ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی مستلزم بودجه‌ای ضروری به‌ویژه از محل دولت‌های ایالتی و منطقه‌ای است که مسئول بیش از ۵۰ درصد از کل هزینه‌های تغییرات محیط زیست و آب‌وهوا هستند.

کلایمت اظهار کرده است که هر چند تفاوت‌های آشکاری در سطح خودمختاری این دولت‌ها وجود دارد، راهکارهایی برای بهینه‌سازی نحوه استفاده بهتر دولت‌ها از بودجه‌های آب‌وهوایی و بهبود عملکرد حمایتی آن‌ها در این زمینه وجود دارد. این راهکارها فرصت‌هایی را به‌طور ویژه فراهم می‌کند که عبارت است از تدارکات سبزتر که در آن دولت‌های محلی بسیار بیشتر از دولت‌های ملی هزینه می‌کنند، مشوق‌ها و مقررات مناسب برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به‌منظور هم‌سویی دولت‌ها و اقدامات تجاری، حمایت بهتر از دولت‌ها و مناطق در زمینه دسترسی به منابع مالی موجود و درک مکانیسم‌های مختلف برای افزایش منابع مالی آب‌وهوا به روشی پایدار.

موفقیت اقدامات آب‌وهوایی مستلزم بودجه است

کلایمت در ادامه اعلام کرد که دستیابی به اهداف کربن‌صفر شدن خالص بدون تأمین بودجه مالی مناسب برای اقدامات آب‌وهوا قابل ممکن نیست، با این وجود دولت‌ها به‌رغم نقش مهمی که در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و بهبود کیفیت زندگی جوامع دارند، همچنان با موانع زیادی برای دسترسی به این بودجه مواجه هستند.

به این ترتیب کلایمت اظهار کرد که دولت‌های محلی برای اقدام کردن نیازی به اجازه از سوی دولت‌های ملی یا بین‌المللی ندارند و حتی نیازی نیست منتظر اقدام از سوی این نهادهای بالادستی باشند، چراکه موفقیت اقدامات آب‌وهوایی مستلزم بودجه ضروری است و تعیین این بودجه به اقدام فوری نیاز دارد. ایالت‌ها و مناطق می‌توانند در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، از هم‌اکنون بودجه جمع‌آوری کنند، به اختصاص بودجه سبز بپردازند و سرمایه‌گذاری‌های عمومی و خصوصی روی اقدامات آب‌وهوایی را مورد تشویق قرار دهند.

کلایمت دلیل این پیشنهاد را نقش مهم بودجه مالی در حمایت از گذار به صفر انتشار شدن خالص معرفی کرد و در بیانیه‌ای گفت: یافتن راه‌های نوآورانه برای افزایش بودجه اقدامات آب‌وهوایی، چالش و شرط لازم برای کاهش بحران آب‌وهوایی به‌شمار می‌رود و بر هر دولتی است که از تمام ابزار در دسترس خود برای حرکت به‌سمت دستیابی به اهداف اقلیمی و پایداری محیط زیست به‌نحوی که هم نفع مردم باشد و هم در راستای منفعت سیاره زمین، استفاده کند.

کد خبر 650898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.