بلاتکلیفی ورزشکاران روسیه و بلاروس برای رقابت‌های بین‌المللی ادامه دارد

تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک درباره بازگشت ورزشکاران کشورهای روسیه و بلاروس به رقابت‌های بین‌المللی گرفته شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) بیانیه‌ای درباره نشست امروز _سه‌شنبه هشتم فروردین‌ماه ۱۴۰۲_ هیئت اجرایی این کمیته پیرامون حضور ورزشکاران کشورهای روسیه و بلاروس، در مراحل انتخابی مسابقات المپیک صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

در یازدهمین اجلاس المپیک که روز نهم دسامبر برگزار شد، همه گروه‌های سهامدار جنبش المپیک از IOC درخواست کردند تا مسیری برای ورزشکارانِ دارای پاسپورت روسی یا بلاروسی بیابد تا آن‌ها به‌عنوان ورزشکاران بی‌طرف، به رقابت‌های بین‌المللی بازگردند. پس از مشورت چهار ماهه، هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک این درخواست را امروز به بحث گذاشت و پس از پایان جلسه، توصیه‌های زیر را برای فدراسیون‌ها و سازماندهان بین‌المللی ورزش ارائه کرد:

۱. ورزشکاران با پاسپورت روسی یا بلاروسی باید به‌عنوان ورزشکار بی‌طرف رقابت کنند.

۲. تیم‌های ورزشی با پاسپورت روسیه یا بلاروس در نظر گرفته نمی‌شوند.

۳. ورزشکاران حامی جنگ یا جزو پرسنل پشتیبانی آن نمی‌توانند در رقابت‌ها شرکت کنند.

۴. ورزشکاران یا اعضای پرسنل پشتیبانی که تحت قرارداد نظامی یا آژانس‌های امنیت ملی روسیه یا بلاروس هستند، نمی‌توانند در مسابقات رقابت کنند.

۵. هر ورزشکار بی‌طرف مانند سایر ورزشکاران شرکت‌کننده، باید تمام الزامات ضد دوپینگ را برآورده کند.

۶. تحریم‌ها علیه مسئولان جنگ، دولت‌ها و مقامات روسیه و بلاروس باید به قوت خود باقی‌بماند؛ هیچ رویداد ورزشی بین‌المللی توسط فدراسیون‌ها در روسیه یا بلاروس سازماندهی یا پشتیبانی نمی‌شود.

به گزارش ایمنا، هیچ پرچم، سرود، رنگ یا هویت دیگری از این کشورها در هیچ جلسه یا رویدادی ورزشی، از جمله در محل برگزاری مسابقات نمایش داده نمی‌شود. همچنین هیچ‌یک از مقامات دولتی روسیه و بلاروس را نمی‌توان به رویداد یا جلسه ورزشی بین‌المللی دعوت کرد یا آن‌ها را به رسمیت شناخت.

کمیته اجرایی تأیید کرد که این توصیه‌ها مربوط به شرکت ورزشکاران و پرسنل پشتیبانی آن‌ها با پاسپورت روسی یا بلاروسی در المپیک پاریس ۲۰۲۴ یا المپیک زمستانی میلان کورتینا ۲۰۲۶ نیست. کمیته بین‌المللی المپیک به صلاحدید کامل خود و بدون اینکه به نتایج مسابقات مقدماتی المپیک قبلی ملزم باشد، در زمان مناسب در این خصوص (المپیک تابستانی ۲۰۲۴ و المپیک زمستانی ۲۰۲۶) تصمیم می‌گیرد.

کد خبر 650873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.