ماه رمضان بهترین فرصت برای اجرای جهاد تبیین

امام جمعه موقت اصفهان گفت: در ماه رمضان دل‌ها برای شنیدن حقایق آماده است و قطع به یقین تاثیر بیشتری بر افکار و اندیشه‌های آدمیان خواهد داشت. باید اشاره کرد که مکان‌ها و زمان‌ها هم تاثیرگذار هستند؛ به زمان‌ها در قرآن قسم خورده شده است و موقعیت‌ها با نظام هستی هماهنگی‌ دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیداحمد محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن گرامیداشت بهار قرآن و معنویت اظهار کرد: تقارن بهار طبیعت با ماه رمضان و بهار قرآن را باید به فال نیک گرفت و از این همراهی و همزمانی، بهترین بهره‌ها را برد.

وی افزود: با آغاز سال نو خورشیدی، نظام طبیعت دچار تغییر و تحول شد و همزمان ماه مبارک رمضان که زمانه تحول و دگرگونی روحی و معنوی است از راه رسید. هماهنگی این دو نظام طبیعی و معنوی، بسیار بهتر و بیشتر زمینه را برای تحول در عرصه‌های مختلف زندگی فراهم و مهیا می‌کند.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به تأکیدهای مکرر رهبر معظم انقلاب بر مسئله جهاد تبیین تصریح کرد: یک‌سوم محتوای قدسی و گهربار قرآن مجید مربوط به تاریخ پیشینیان است و حوادث و وقایعی که در طول تاریخ بشر و انبیای الهی رخ داده را بیان کرده است.

وی با بیان اینکه این یادآوری‌ها برای عبرت و درس‌آموزی بشر است، افزود: در قرآن کریم به صورت مکرر برخی داستان‌ها همچون زندگی و دوران پیامبری حضرت موسی (ع) تکرار شده است. این داستان از اوایل سوره بقره تا سوره‌های کوچک قرآن تکرار شده است و تداوم دارد و همه اینها به منظور تبیین و درس‌آموزی از دوران پیامبری حضرت موسی و قوم بنی‌اسرائیل است.

حجت‌الاسلام محمودی خاطرنشان کرد: رمضان، ماه نزول قرآن و فرصتی برای عبادت و نیایش با معبود متعال است. در این ماه دل‌ها و جان‌ها آماده فراگرفتن حقایق است؛ هم روح و هم اجتماع در این ماه آماده باروری و تحول است.

وی با اشاره به اینکه در این ماه افراد و اقشار مختلف جامعه حضور پررنگی در مساجد، مراکز دینی و قطب‌های فرهنگی و مذهبی همچنین حرم‌های ائمه اطهار و امامزادگان دارند، افزود: حضور مردم در نمازهای جماعت نیز به نسبت سایر ماه‌ها پررنگ‌تر و بیشتر است. همه این موارد زمینه‌های خوبی برای اجرای برنامه‌های معنوی و تبیینی است، حتی در کنار جزءخوانی‌های روزانه قرآن می‌توان مختصری تبیین و تفسیر داشت و از این فرصت به بهترین شکل استفاده کرد.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: در جزءخوانی‌ها می‌توان آیه‌هایی که با وقایع، حماسه‌ها و رویدادهای جامعه امروز متناسب است را تفسیر کرد و برای حاضران، مسافران، زائران و مجاوران توضیح و شرح داد.

وی تاکید کرد: در ماه‌های دیگر مشغولیت‌های زندگی و کار و تحصیل بیشتر است و حضور و همدلی معنوی مردم در مراکز دینی و فرهنگی کمتر به چشم می‌خورد اما امروز به شکلی بهتر به‌ویژه در شب‌های احیا می‌توان به تبیین مسائل تاریخی، سیاسی و فرهنگی پرداخت. همچنین جمعیت انبوه شرکت‌کننده در نماز عید فطر و خطبه‌های نماز عید یکی از زمان‌های مغتنم برای ارتباط با عموم مردم و تبیین مسائل روز است؛ حتی مبلغان و طلبه‌هایی که در طرح هجرت در سطح روستاها و شهرهای مختلف حضور دارند باید از این فرصت استفاده و مسائل روز جامعه را برای نسل امروز تبیین کنند.

حجت‌الاسلام محمودی رمضان را بهار معنویت دانست و افزود: در این ماه دل‌ها برای شنیدن حقایق آماده است و قطع به یقین تأثیر بیشتری بر افکار و اندیشه‌های آدمیان هم خواهد داشت. همچنین باید اشاره کرد که مکان‌ها و زمان‌ها هم تأثیرگذار هستند؛ به زمان‌ها در قرآن قسم خورده شده است و موقعیت‌ها با نظام هستی هماهنگی دارد.

وی ادامه داد: در روایت داریم که ماه مبارک رمضان، ماه تحول روحی و معنوی است و اگر در فردی در این ماه تحولی از نظر روحی و اخلاقی ایجاد نشود، در ماه‌های دیگر چنین اتفاقی نخواهد افتاد، بنابراین زمینه برای هدایت راهنمایی و گرفتن رهنمودهای اخلاقی، معنوی و اجتماعی فراهم است.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: امسال به دلیل همزمانی ایام عید و تعطیلات نوروز با ماه رمضان، عموم مردم فرصت بیشتری برای برنامه‌های معنوی و فاصله گرفتن از امور دنیوی دارند و می‌توانند از فرصت مغتنم این ماه بهترین بهره‌ها را ببرند.

کد خبر 650697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.