۱۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۱
مقارنه زهره و اورانوس را رصد کنید

«رصد مقارنه زهره و اورانوس با چشم غیر مسلح امکان‌پذیر نیست و در صورت استفاده از ابزارهای نجومی، جدایی اجرام در حدی نیست که در یک میدان دید مشاهده شوند. »

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیاره همسایه ما _زهره_ و غول یخ زده منظومه شمسی _اورانوس_ جمعه -یازدهم فروردین‌ماه- در وضعیت مقارنه قرار دارند، سیاره درخشان زهره از یک درجه و ۱۷ دقیقه قوسی شمال اورانوس عبور می‌کند. این دو جرم از موقعیت رصدخانه لارستان، در آسمان شامگاهی حضور خواهند داشت. ساعت ۱۸:۲۴، ۳۱ درجه بالاتر از افق غربی، در آسمان قابل رصد هستند سپس حدود ساعت ۲۰:۵۳، دو ساعت و ۴۴ دقیقه بعد غروب خورشید، غروب می‌کنند.

قدر زهره منفی ۴.۰ و اورانوس ۵.۸ تخمین زده شده است و هر دو در صورت فلکی حمل خواهند درخشید. این دو جرم در فاصله زاویه‌ای ۳۶ درجه از خورشید، خواهند بود. رصد این پدیده با چشم غیر مسلح امکان‌پذیر نیست و در صورت استفاده از ابزارهای نجومی جدایی اجرام در حدی نیست که در یک میدان دید مشاهده شوند. یکی از بهترین موقعیت‌ها برای رصد سیاره آبی رنگ اورانوس، موقعیت مقارنه است. زیرا به دلیل کم نور بودن در آسمان ما به راحتی قابل تشخیص نیست، اما در وضعیت‌های خاص می‌توان از اجرام پرنورتر آسمان برای یافتن این جرم کمک گرفت.

اورانوس یکی از سیارات هشت‌گانه منظومه شمسی که از لحاظ بعد فاصله نسبت به خورشید در ردیف هفتم پس از زحل قرار گرفته است. فاصله متوسط این سیاره تا خورشید چهار بار از کره زمین بزرگ‌تر است. جمعه این سیاره از دید ما در نزدیکی سیاره زهره که بیشترین درخشندگی را در آسمان ما دارد، قابل رصد است. در صورت دسترسی به یک آسمان کاملاً تاریک و بدون غبار این پدیده با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده است. به منظور بررسی بیشتر رویدادهای نجومی امروز _جمعه یازدهم فروردین‌ماه_ با فاطمه فخرایی‌فرد، کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ماه چه زمانی در اوج مداری قرار می‌گیرد؟

جمعه -یازدهم فروردین- ماه ساعت ۱۴:۴۷ به اوج زمینی (Apogee) می‌رسد و در این زمان ۴۰۴ هزار کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. در واقع ماه به دورترین نقطه در امتداد مدار خود به زمین خواهد رسید و کمی کوچک‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. فاصله ماه از زمین متفاوت است زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و کمی بیضی شکل است. ماه در کمترین فاصله با زمین به حدود ۳۵۶ هزار کیلومتری از کره خاکی ما می‌رسد و در دورترین نقطه نسبت به زمین، حداکثر بیش از ۴۰۶ هزار کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت و به همین دلیل در اعلام فواصل اجرام آسمانی معمولاً میانگین فاصله مد نظر قرار می‌گیرد که برای ماه ۳۸۵ هزار کیلومتر است.

اندازه زاویه‌ای آن نیز بین ۲۹.۴ و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متفاوت است، روشنایی آن نیز تغییر می‌کند، اگرچه تشخیص این مسئله در عمل و با چشم دشوار است، زیرا فازهای ماه همزمان تغییر می‌کنند. ماه ۱۰ روزه در این شب ۷۵ درصد روشنایی دارد، ساعت ۱۲:۲۹ در صورت فلکی سرطان طلوع می‌کند و تا ساعت ۰۳:۱۱ در آسمان حضور دارد.

امشب سیاره عطارد در چه وضعیتی قرار می‌گیرد؟

عطارد در گردش ۸۸ روزه‌اش به دور خورشید، به نزدیک‌ترین نقطه به خورشید، حضیض، در فاصله ۰.۳۱ واحد نجومی از خورشید خواهد رسید. برخلاف اکثر سیارات، که تقریباً مداری دایره‌ای به دور خورشید را طی می‌کنند و فاصله آن‌ها از خورشید در موقعیت اوج و حضیض تنها چند درصد تغییر می‌کند، عطارد دارای مداری کاملاً بیضوی است.

فاصله کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی از خورشید بین ۰.۳۰۷ AU در حضیض و ۰.۴۶۷ AU در اوج متغیر است. این تغییر بیش از ۵۰ درصد به این معنی است که سطح آن در نقطه اوج حدوداً دو برابر بیشتر نسبت به نقطه حضیض انرژی از خورشید دریافت می‌کند. جمعه -یازدهم فروردین‌ماه- سیاره تیر در صورت فلکی حوت کمی بعد از غروب خورشید ساعت ۱۸:۲۴ در ارتفاع ۱۰ درجه‌ای افق غربی قابل رصد است و یک ساعت و پنج دقیقه بعد خورشید ساعت ۱۹:۱۴ غروب می‌کند.

کد خبر 650618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.