توسعه گردشگری مذهبی در نوروز مورد اهتمام است

فرماندار شهرستان لنجان گفت: نوروزگاه روستای هاردنگ در محوطه امامزاده عظیم‌الشان شاه خراسان در حال برگزاری است و گردشگران می‌توانند با حضور در این رویداد با ظرفیت‌های هنرمندان و مشاغل خانگی روستایی بخش باغبهادران آشنا و از طبیعت بکر روستای هاردنگ و زیارت امامزاده شاه خراسان بهره‌مند شوند.

حمیدرضا محمدی فشارکی در حاشیه بازدید از روند فعالیت ستاد خدمات سفر شهرستان لنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به دو رویداد نوروزگاه چهلستون و نوروزگاه روستای هاردنگ در شهرستان لنجان اظهار کرد: برگزاری رویداد فرهنگی نوروزگاه، ایام نوروز را با رنگ و بویی از سنت‌های کهن و اصیل پیشینیان درهم می‌آمیزد و با توجه به فروکش کردن ویروس منحوس کرونا و پیش‌بینی حضور قابل توجه گردشگران در استان اصفهان این رویداد نقش بسزایی در معرفی رسم و آداب کهن و آیین‌هایی که پیشینه تاریخی دارند به دیگر شهروندان شهرهای ایران دارد.

وی با بیان اینکه معرفی داشته‌های فرهنگی و تلاش برای احیای آن گامی مهم در راستای صیانت از هویت و اصالت مردمان هر منطقه است، افزود: برخی از آداب و سنت‌هایی که درگذشته در بین شهروندان مرسوم بوده، به مرور زمان فراموش شده و یا در حال فراموشی است و باید با اجرای برنامه‌های متنوع در مسیر احیا این سنت‌ها و انتقال به نسل آینده حرکت کرد، چراکه این آئین‌ها علاوه بر مباحث فرهنگی، به‌عنوان یک جاذبه گردشگری شناخته‌شده و می‌تواند در جذب گردشگر نقش بسزایی داشته باشند.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: برگزاری نوروزگاه‌ها فرصت مناسبی برای معرفی آداب، رسوم و فرهنگ شهرها و روستاهای مختلف بوده و باعث ایجاد تنوع در برگزاری برنامه‌های نورزی می‌شود.

وی با بیان اینکه ویژه برنامه نوروزگاه چند سالی است با استقبال شهروندان، مسافران نوروزی، گردشگران و بازدیدکنندگان مواجه شده است، ادامه داد: بر اساس جدول زمانبندی شهرستان لنجان ۲۹ اسفندماه در رویداد نوروزگاه چهلستون اصفهان حضور یافت و هنرمندان بومی با اجرای نمایش‌های آئینی و سنتی و برپایی موزه‌ای از آثار کهن و ادوات به‌جا مانده از گذشتگان از میهمانان نوروزی و گردشگران پذیرایی کردند.

محمدی با بیان اینکه با توجه به موقعیت و قدمت تاریخی شهرها و روستاهای شهرستان لنجان، این شهرستان از مقاصد مهم گردشگری استان به‌شمار می‌آید، گفت: تمرکز در برگزاری رویداد فرهنگی نوروزگاه بر معرفی مشاهیر، شهدا و همچنین معرفی غذاهای سنتی، صنایع دستی، پوشاک کهن و سنتی بوده است تا معرفی شایسته‌ای از شهرستان لنجان برای حضور مسافران و گردشگران انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در سخنان خود فرمودند بقاع متبرکه و امامزادگان باید به قطب‌های مذهبی و فرهنگی کشور تبدیل شوند و با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز فرصت مناسبی فراهم شده تا با برگزاری رویدادهای فرهنگی و معنوی مختلف در راستای تقویت نقش بقاع متبرکه در زندگی مردم و فرهنگ‌سازی دینی از ظرفیت بالای امامزادگان بهره برد.

فرماندار شهرستان لنجان گفت: نوروزگاه روستای هاردنگ در محوطه امامزاده عظیم‌الشان شاه خراسان در حال برگزاری است و گردشگران می‌توانند با حضور در این رویداد با ظرفیت‌های هنرمندان و مشاغل خانگی روستایی بخش باغبهادران آشنا و از طبیعت بکر روستای هاردنگ و زیارت امامزاده شاه خراسان بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه باید تلاش شود توسعه همه جانبه بقاع متبرکه بر اساس اقلیم منطقه انجام شود، تصریح کرد: توسعه گردشگری مذهبی در جوار بقاع متبرکه گامی بلند به‌شمار می‌آید چراکه این اماکن مقدس دارای ظرفیت و پتانسیل بالایی هستند و با ایجاد جاذبه‌های بیشتر و برگزاری رویدادهای فرهنگی مختلف در این اماکن متبرکه می‌توان فضای معنوی را در جامعه گسترش داد.

محمدی خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم با برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی، شاهد توسعه صنعت گردشگری و معرفی بیش از پیش ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری خطه طلایی ایران برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و گردشگران باشیم.

کد خبر 650538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.