افزایش ۲۵۰ درصدی بارش‌ها در اصفهان

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: میزان بارش کلان‌شهر اصفهان و مناطق مرکزی از ابتدای سال زراعی (مهرماه ۱۴۰۱) تا کنون نسبت به بلندمدت ۱۰۰ درصد و در مقایسه با سال گذشته حدود ۲۵۰ درصد افزایش داشته است.

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه بیشترین بارش‌ها در مناطق مرکزی و جنوبی استان گزارش و ثبت شده است، اظهار کرد: میزان بارش‌ها از ابتدای سال زراعی (مهرماه ۱۴۰۱) تا کنون در استان، نسبت به میانگین حدود ۳۰ درصد و در مقایسه با سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: اکنون میزان قابل توجهی از بارش‌ها در مرکز استان به ویژه شهرستان‌های زرین‌شهر، مبارکه و شهرضا تا حدودی رؤیت می‌شود. همچنین بارندگی‌ها در چادگان و خوانسار از مناطق غربی استان نسبت به بلندمدت ۱۰ تا ۳۰ درصد و در فریدون‌شهر ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است، اما در شرق اصفهان از جمله شهرستان نائین و خوروبیابانک در مقایسه با بلندمدت بارندگی‌های کمتری را شاهد بودیم.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه از ابتدای سال زراعی (مهرماه ۱۴۰۱) تا کنون، میزان بارندگی‌ها در استان امری بی‌سابقه و مطلوب نیست اما مساعد است، گفت: براساس مقیاس آمارهای خشکسالی در استان از لحاظ کوتاه‌مدت وضعیت خشکسالی‌ها با بارندگی‌های اخیر تا حدودی ضعیف شده، اما نسبت به بلندمدت وضعیت در مناطق نامناسب است.

وی درباره وضعیت بارش‌های بهاری در سال‌جاری، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود میزان بارندگی‌ها از فروردین تا خردادماه امسال در بیشتر نقاط استان اصفهان در حد نرمال و مناطق نیمه جنوبی، جنوبی و مرکز بالاتر از میزان نرمال باشد.

ثبت یک‌هزار و ۲۵۶ میلی‌متر بارش در کوهرنگ

حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه از آغاز بارندگی‌ها در سال گذشته تاکنون یک‌هزار و ۲۵۶ میلی‌متر بارش در شهرستان کوهرنگ گزارش و ثبت شده است، افزود: میزان بارش‌ها در کوهرنگ نسبت به بلندمدت ۲۰ درصد افزایش داشته است؛ هم‌اکنون ۹ سانتی‌متر برف در این منطقه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه میانگین بارشی استان اصفهان از ابتدای سال زراعی (مهرماه) تا بیست‌وششم بهمن‌ماه، ۱۸۰ میلی‌متر ثبت شده است، تصریح کرد: میزان بارش‌های سال ۱۴۰۱ نسبت به بلندمدت ۶۳ درصد و در مقایسه با سال گذشته ۹۳ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۶۵ درصدی بلندمدت بارش‌ها در کلان‌شهر اصفهان

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی با بیان اینکه بررسی آماری نشان می‌دهد که در کلان‌شهر اصفهان تا بیست‌وششم بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۷ میلی‌متر بارندگی ثبت شده است، گفت: میزان بارش کلان‌شهر اصفهان از ابتدای سال زراعی (مهرماه) تا بیست‌وپنجم بهمن‌ماه، ۱۳۱ میلی‌متر ثبت شده است که در مقایسه با سال گذشته حدود ۶۵ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت کل استان، به طور تقریبی بالای ۴۰ درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال زراعی (مهرماه) تا بیست‌وپنجم بهمن‌ماه میانگین بارش استان اصفهان ۱۵۰ میلی‌متر ثبت شد که این میزان در بلندمدت ۱۰۸ میلی‌متر و در سال گذشته ۹۲ میلی‌متر گزارش شده است.

کد خبر 650504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.