کاهش ۷۰ درصدی مصرف آب فضای سبز، با اجرای طرح‌های خشک منظر

معاون محیط‌ زیست و خدمات شهری شهردار مشهد از کاهش ۷۰ درصدی مصرف آب مورد نیاز در فضای سبز شهری، با اجرای طرح‌های خشک منظر در استقبال از بهار ۱۴۰۲ خبر داد.

علی نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طی سال‌های اخیر محدودیت منابع آبی و نیاز روزافزون به توسعه فضای سبز پایدار شهری در کلان‌شهر مشهد، محرک‌های اصلی برای استفاده از روش‌های نوین طراحی، اجرا و نگهداری فضای سبز شهری بوده‌اند که در این راستا با اجرای طرح‌های نوآورانه و اقدامات زیربنایی مناسب نظیر توسعه شبکه جداسازی آب شرب از آب خام، احداث تصفیه‌خانه‌های محلی تلاش شده است تا اقدامات مطلوبی در این زمینه صورت پذیرد.

وی افزود: با توجه به کاهش قابل‌توجه نزولات آسمانی در شهر مشهد طی چند سال اخیر، در تابستان سال گذشته و هم‌زمان با شروع فرآیند برنامه‌ریزی استقبال از بهار ۱۴۰۲، طراحی و اجرای زری اسکیت یا خشک منظر در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت؛ تا با اجرای این روش طراحی برای اولین بار در کشور به‌صورت گسترده در سطح شهر مشهد، اثرات زیست‌محیطی و منظرسازی شهری این روش، مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

اجرای طرح‌های خشک در ۱.۵ هکتار از عرصه‌های فضای سبز شهر مشهد

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار مشهد افزود: در طراحی به روش خشک منظر، بخش قابل توجهی از گیاهان با عناصر طبیعی نظیر قلوه‌سنگ‌ها، تکه‌های چوبی جایگزین می‌شوند و گیاهان مورد استفاده از این طرح‌ها گیاهانی بومی، خشکی‌پسند و حتی دارویی هستند که باعث کاهش قابل‌توجه مصرف آب در فضای سبز شهری می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در بهار امسال بیش از ۱.۵ هکتار از عرصه‌های فضای سبز شهر مشهد با تأکید بر محورهای ترافیکی شهر، به اجرای طرح‌های خشک منظر اختصاص‌یافته که شاخص‌ترین آن‌ها در میدان‌ها استقلال، جمهوری، غدیر و عدالت اجرا شده است.

نجفی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مصرف آب در هر مترمربع از طرح‌های خشک منظر، ۷۰ درصد کمتر از هر مترمربع فضای سبز معمولی شهری است که این میزان اهمیت توسعه این‌گونه از طراحی‌ها را در محیط‌های شهری دوچندان می‌کند.

کد خبر 650502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.