تحقق شعار سال در گرو استفاده از تمام ظرفیت‌ها

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: دولت‌های قبل در مباحث اقتصادی کوتاهی و تعلل کردند، بر همین اساس لازم است دولت سیزدهم به صورت ریشه‌ای مسائل را دنبال کند تا مردم و اقشار ضعیف جامعه بیش از این از مشکلات اقتصادی آسیب نبینند.

احمد کریمی‌اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره شعار سال با عنوان «مهار تورم، رشد تولید» اظهار کرد: بیش از یک دهه است که رهبر اندیشمند انقلاب، شعارهای سال را با محوریت مسائل اقتصادی انتخاب می‌کنند و دقت کافی دارند که آنچه در جامعه ما مشکل و معضل چندین ساله است، مشکلات اقتصادی است.

وی با اشاره به توفیقات و دستاوردهای کشورمان در مسائل منطقه‌ای، نظامی، فرهنگی و سیاست خارجی افزود: متأسفانه اقتصاد و مسائل مرتبط با این حوزه باید به موازات سایر پیشرفت‌ها پیش می‌رفت اما در این رابطه غفلت شد و اقدامات و کارهایی که باید انجام می‌شد، به درستی پیش نرفت.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: دولت‌های قبل در مباحث اقتصادی کوتاهی و تعلل کردند، بر همین اساس لازم است دولت سیزدهم به صورت ریشه‌ای مسائل را دنبال کند تا مردم و اقشار ضعیف جامعه بیش از این از مشکلات اقتصادی آسیب نبینند.

تبعات نوسانات نرخ ارز

وی گفت: نوسان شدید نرخ ارز مسئله‌ای است که همچنان نسبت به آن شاهد بی‌توجهی‌ها و کاستی‌هایی هستیم؛ این مسئله تبعاتی دارد، چرا که فضای بیرونی و داخلی با همدیگر در بالا رفتن قیمت ارز کمک کردند و وضعیت نابسامانی را رقم زدند. قیمت ارز به طور طبیعی روی دیگر بخش‌ها تأثیر می‌گذارد و یک اثر تورمی ایجاد می‌کند و این موضوع به‌طور ویژه برای خانواده دهک‌های پایین آزاردهنده است.

کریمی‌اصفهانی با اشاره به این نکته که برای ل این مشکلات باید به صاحب‌نظران فراخوان داده می‌شد، اظهار کرد: خطاهای متعددی درباره قیمت ارز رخ داد که گردهمایی صاحب‌نظران می‌تواند مانع تورم افسارگسیخته شود و راه چاره کار اساسی از این نشست‌ها بیرون آید.

وی افزود: به اذعان مسئولان، ارز در کشور به اندازه کافی وجود داشته است اما در برنامه‌ریزی و اولویت در تخصیص ارز مشکلاتی پیش آمده که به بالارفتن نرخ ارز و نابسامانی این بازار دامن زده است.

این فعال سیاسی اصولگرا «رشد تولید» را موضوع دیگری دانست که در شعار سال مطرح شده است و در ادامه تاکید کرد: تنها با شعار و در بیان، نمی‌توان کاری از پیش برد.

وی با بیان اینکه رفع موانع تولید مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است، تصریح کرد: اگر در این سال‌ها موانع بر سر راه تولید و سرمایه‌گذاری رفع شده بود، به‌طور طبیعی افزایش و رونق تولید رخ می‌داد. این موضوع تنها به دستگاه‌ها و قوه اجرایی مربوط نمی‌شود و دستگاه قضائی و مجلس شورای اسلامی هم باید در این رابطه مؤثر واقع شوند و کمک کنند.

کریمی‌اصفهانی ادامه داد: برای افزایش تولید هیچ اقدامی مهمتر از رفع موانع تولید و تولیدکنندگان نیست. یک نمونه آن در این رابطه کارت بازرگانی بازرگانان و تولید کنندگان است که دو سال است به مشکل برخورد کرده و همچنان مرتفع نشده است. نمونه دیگر مسائل بیمه‌ای و کسب کار است گاهی باعث شده یک کارخانه با تعداد کارگر زیاد گرفتار رکود شود.

وی ادامه داد: طبیعی است زمانی که کارخانه‌ای که با صدها کارگر به مشکل برخورد کند، تولید کاهش یابد و به دنبال آن مشکلات اقتصادی دیگری رقم بخورد که حل و فصل آن زمان‌بر خواهد بود. اگر همین مورد توسط دولت و دو قوه دیگر به شکل جدی حل و فصل شود، مشکل تولید حل خواهد شد، بنابراین هر جایی که موانعی بر سر راه تولید وجود داشته باشد، باید مرتفع شود.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: مشکلات باید فوری بررسی شود و اگر فردی چوب لای چرخ تولید و سرمایه‌گذار می‌گذارد تنها برطرف کردن و برکنار کردن فرد متخلف چاره کار نیست و قوه قضائیه باید مجدانه و ریشه‌ای این مسئله را دنبال کند.

وی افزود: نفوذی‌ها هم در ارتباط با تورم و هم رونق و افزایش تولید مانع و سد راه هستند و سنگ‌اندازی می‌کنند. این افراد در کشور در جریان حادثه حزب جمهوری و شهادت آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از یاران وی در این حزب نفوذ داشتند. همین نفوذی‌ها کار مردم را معتل می‌گذارند و معیشت مردم را به خطر می‌اندازند و با همین کم‌کاری‌ها و سنگ‌اندازی‌ها چرخ اقتصاد کشور را کند و کم‌تحرک می‌کنند.

کریمی‌اصفهانی گفت: نفوذی‌ها همین امروز هم در کنار مسئولان بلندپایه کشورمان حضور دارند و هر چند از بیرون کشور مشکلاتی وجود دارد که این مشکلات ۲۰ درصد سرجمع مسائل نیست؛ بیشتر مشکلات اقتصادی مربوط به داخل و سوءمدیریت‌ها است.

وی اظهار کرد: امروز هفت درصد منابع جهانی و یک درصد جمعیت دنیا در اختیار ما است، بنابراین اینکه کار اساسی انجام نمی‌شود، مربوط به سوءمدیریت‌ها است. افرادی سر جای خودشان نیستند و به این چالش مدیریتی دامن می‌زنند.

بانک‌ها؛ سد راه تولید

این فعال سیاسی اصولگرا بانک‌ها را مشکل دیگر سد راه تولید و توسعه اقتصادی برشمرد و افزود: بانک‌ها به جای قرار گرفتن در کنار تولید و تولیدکنندگان در کنار صاحبان قدرت و ثروت قرار گرفته‌اند. بسیاری از این افراد سهام‌ها و ملک‌هایی خریدند و به افزایش تورم دامن زدند. اگر هر سه قوه قضائیه، مقننه و مجریه در این بخش هماهنگی کامل و جامعی داشته باشند این مسائل کمتر و کمتر خواهد شد.

وی ادامه داد: هر چند همراهی بین قوا در ظاهر وجود دارد و این همراهی در قالب نشست‌های سران قوا را شاهد هستیم اما موضوع این کفایت نمی‌کند، بلکه باید تمام افراد و کارگزاران در بدنه هر سه قوه به اتفاق از یک روش که به وحدت کمک می‌کند پیروی و موانع را مرتفع کنند.

کریمی‌اصفهانی تاکید کرد: هماهنگی‌های خوبی در نظام اسلامی وجود دارد اما در بدنه دستگاه‌ها کمتر شاهد این هماهنگی هستیم. گاهی تأثیر مسئولان فعال در بدنه سازمان‌ها به‌قدری است که حتی مدیرکل یک سازمان و حتی بالاتر، بر وزیر یک وزارتخانه تأثیر می‌گذارد، بنابراین زمانی می‌توانیم آثار وحدت قوا را شاهد باشیم که مهار تورم و رشد تولید محقق شود.

وی با تاکید بر اینکه رضایت مردم به‌ویژه دهک‌های معیشتی پایین اهمیت زیادی دارد، اظهار کرد: تورم یکی از مصیبت‌های ما است و بی‌تدبیری‌های سیستمی و اداری هم به این مشکلات دامن می‌زند. وحدت قوا زمانی برای مردم ملموس خواهد بود که شاهد رونق اقتصاد و اثربخشی آن در سفره عموم مردم باشیم.

کد خبر 650483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.