تاثیر بحران‌های بین‌المللی بر حل مشکلات سوریه

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تغییر شیوه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در سیاست خارجی گفت: بخشی از تغییر نگاه به سمت سوریه سوق یافته است زیرا این کشورها که با حمایت از مخالفان و گروه‌های تروریستی به دنبال تغییر حاکمیت در این کشور بودند، ناکام ماندند و در تلاش برای پرکردن این خلأ هستند.

مصیب نعیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون تحولات سوریه اظهار کرد: بخش مهمی از تحولاتی که اکنون در سطح منطقه به ویژه در سوریه شاهد هستیم، ناشی از تغییرات ایجاد شده در معادلات بین‌المللی است که شاید بخشی از آن موضوع جنگ اوکراین باشد که غرب را به شدت درگیر کرده و به شکل فرسایشی در آمده است؛ در نتیجه پیامدهای آن اروپا را مشغول می‌کند.

وی جنگ اوکراین را باعث تغییر اولویت کشورهای اروپایی از منطقه خاورمیانه دانست و افزود: اگرچه دخالت‌ها در این منطقه هنوز ادامه دارد اما اولویت‌های گذشته مطرح نیست زیرا غرب تلاش می‌کند که در اوکراین به موفقیت‌هایی دست یابد که این برنامه زمان‌بر و هزینه‌بر است و آینده‌ای نامعلوم پیش رو دارد.

بحران اوکراین عامل گرایش کشورها به شرق

این کارشناس مسائل بین‌الملل دومین عامل کاهش توجه غرب به غرب آسیا را کمبود غلات ناشی از جنگ اوکراین معرفی کرد و گفت: این بحران مدتی است که کشورهای اروپایی را با مشکل در تأمین گندم و ذرت خود روبه‌رو کرده است، بنابراین کشورهای خاورمیانه و کشورهای غرب آسیا به ویژه کشورهای عربی و نفت‌خیز که توان تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود را ندارند، مجبور شدند بخشی از سیاست‌های خود را به سمت شرق سوق دهند.

وی با اشاره به گسترش روابط کشورهای منطقه با چین خاطرنشان کرد: وابستگی‌های بخش اعظم اقتصاد این کشورها و ناکامی آمریکایی‌ها در تأمین و پشتیبانی از آنها باعث شد که هزینه وعده‌ها و تهدیدهایی که مطرح کردند را خودشان بپردازند از جمله جنگ یمن و سوریه که به ناکامی کشیده شد و تلاش برای دگرگونی وضعیت در عراق نیز نتیجه‌ای در بر نداشت.

نعیمی این شرایط را در کنار هم باعث ایجاد تغییر نگاه و شیوه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در سیاست خارجی دانست و گفت: بخشی از این تغییر نگاه به سمت سوریه سوق پیدا کرده است زیرا همین کشورها بودند که با حمایت از مخالفان و گروه‌های تروریستی در سوریه به دنبال تغییر حاکمیت در این کشور بودند و اکنون که ناکام ماندند، در تلاش برای پر کردن این خلأ هستند.

ازسرگیری تدریجی روابط با سوریه

وی بازگشت گام‌به‌گام امارات، کشورهای شمال آفریقا و به تازگی عربستان به سمت سوریه را به دلیل تحولات بین‌المللی دانست و یادآور شد: اکنون حتی موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیز با جدیت مطرح است و سوریه به آن پاسخ مثبت داده اما اینکه وضعیت جدید تا چه اندازه بتواند در روند منطقه تغییر ایجاد کند، باید منتظر زمان بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره تغییراتی در وضعیت منطقه تصریح کرد: این دگرگونی در سیاست کشورهای حوزه خلیج فارس دیده می‌شود که در مجموعه طرفداران آمریکا به شمار می‌آمدند اما امروز نگرش جدیدی را ارائه می‌دهند، سوریه نیز با توجه به شرایط کنونی در موقعیت مناسب‌تری قرار گرفته است.

وی درباره وضعیت سوریه افزود: این کشور با وجود تحریم‌ها استقامت و ایستادگی می‌کنند از سوی دیگر بخشی از سرزمین آن در اشغال گروه‌های مخالف در شمال سوریه است و وجود نظامیان آمریکایی نیز تنش‌های جدی بین پایگاه‌های سوری و آمریکایی ایجاد می‌کند که همه این‌ها نشان‌دهنده تغییر خزنده، بسیار آرام و در هم تنیده معادلات بین‌المللی به شمار می‌آید.

پرهیز غرب از دخالت در بحران رژیم صهیونیستی

نعیمی وضعیت کنونی رژیم صهیونیستی را دارای اهمیت خواند و گفت: رژیم اشغالگر قدس اکنون در یک فرایند بسیار پرچالش و جدی قرار دارد که کارشناسان سیاسی این کشور آن را فروپاشی داخلی می‌نامند به ویژه آن که اروپایی‌ها به دلیل درگیری‌های خود و هزینه‌های سنگین و مشکلاتی که برای آنها به دنبال داشته است از نظر سیاسی، مادی یا اقتصادی حاضر به پشتیبانی از رژیم صهیونیستی نیستند.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها نیز به رژیم صهیونیستی اخطارهایی که دادند که در این شرایط نمی‌توانند در چند جبهه بجنگند بر این اساس واکنش ملت‌های منطقه داشتند به فرایند جدید قابل تأمل و ارزیابی است که نشان می‌دهد به طور کلی مسیر معکوس آغاز شده است اما میزان اثربخشی آن را زمان مشخص خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تأثیر این تغییر نگاه بین‌المللی به سوریه بر تحولات داخلی این کشور اظهار کرد: چارچوب کلی کشور سوریه مشخص است و به جز ۲۰ درصد اطراف این کشور که درگیر چالش با ترکیه بود و مخالفان از سوی ترکیه مورد حمایت قرار می‌گرفتند، ثبات در ۸۰ درصد گستره این سرزمین برقرار شده است.

اشغال سوریه نتیجه بخش نخواهد بود

وی با اشاره به درگیری‌های ترکیه با اثرات بحران اوکراین و خواسته‌های یک‌سویه غرب گفت: مشکلات داخلی این کشور همچنین روند بحران اقتصادی جهانی که بر ترکیه نیز تأثیر گذاشته است، باعث شد نگاه جدیدی در دولت این کشور ایجاد شود و اردوغان بپذیرد که راه حل نظامی و ادامه اشغال سرزمین سوریه نه تنها نتیجه‌بخش نخواهد بود، بلکه ممکن است آنها را درگیر چالش‌های بیشتری کند.

نعیمی مقامات سیاسی ترکیه را در جست‌وجوی راهکار سیاسی برای مشکلات سوریه دانست و یادآور شد: این تغییر دیدگاه را می‌توان یکی از نتایج تحولات و معادلات جدید بین‌المللی به شمار آورد، از سوی دیگر بازسازی ترکیه نیازمند برقراری ثبات و امنیت در این کشور و به طور کلی منطقه خواهد بود.

وی با اشاره به بحران لبنان گفت: بحران اقتصادی و تنش‌های داخلی این کشور به روندی برمی‌گردد که اکنون در منطقه وجود دارد بر این اساس برخی از کارشناسان بر این باورند که ازسرگیری روابط تهران و ریاض به طور حتم بر شرایط آینده لبنان تأثیرگذار است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عربستان را یکی از عناصر اصلی مانع ثبات و ایجاد یک دولت فراگیر در لبنان معرفی کرد و ادامه داد: این کشور از طریق هواداران و هم‌پیمانان خود با ایجاد دولت فراگیر مخالفت می‌کرد، بنابراین می‌توان گفت که هر کدام از این کشورها یک شرایط ویژه و مشترک با یکدیگر دارند که اگر مشکلات یک بخش حل شود به سایر بخش‌ها نیز سرایت می‌کند.

کد خبر 650412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.