اعزام به سربازی پاداش تلاش‌هایم برای تیم‌ ملی بود! / لژیونرشدن اولین هدفم در سال ۱۴۰۲ است

"در ماجرای سربازی‌ام هیچ‌کس به قولش عمل نکرد. ابتدا فدراسیون قول داد لژیونر شوم، سپس گفتند در ایران برای هر تیمی که خواستی بازی کن و در نهایت اعلام کردند مشکلت رفع نشده است و باید به پاس گرگان بروی. پس از اتمام لیگ جهانی هم من را به پادگان فراخواندند تا پاداش تلاش‌هایم را بدهند."

به گزارش خبرنگار ایمنا، امین اسماعیل‌نژاد، ملی‌پوش و والیبالیست کشورمان در سال ۱۴۰۱ با انواع و اقسام چالش‌های عجیب‌وغریب روبه‌رو شد و در نهایت به‌گفته خودش به‌سلامت از آن‌ها عبور کرد؛ اسماعیل‌نژاد که یکی از ستاره‌های تیم ملی در بازی‌های قهرمانی آسیا و لیگ جهانی بود، به‌علت مشکل سربازی‌اش که همواره در سال‌های اخیر گریبان‌گیر وی بود، نتوانست زندگی ورزشی خود را آن‌طور که باب میلش بود پشت سر بگذارد.

امین اسماعیل‌نژاد در فصل سی‌وششم لیگ برتر والیبال به‌عنوان بازیکن سرباز در پاس گرگان توپ می‌زد و ضمن کسب عنوان بهترین قطر پاسور، توانست همراه این تیم به مقام بزرگ سوم مشترک دست پیدا کند. عبور اسماعیل‌نژاد از گذرگاه سختی که برای وی آغشته به هیاهو بود باعث شد پشت‌خط‌زن تیم ملی در میان برترین چهره‌های ورزشی سال نیز قرار بگیرد.

به‌مناسبت روزهای عجیب شماره ۱۷ تیم ملی در سال ۱۴۰۱، خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی ویژه و بی‌پرده را با امین اسماعیل‌نژاد، والیبالیست ایران داشته است که می‌توانید ناگفته‌های ستاره والیبالیست کشورمان را از آنچه بر وی در چند سال اخیر و فصل سی‌وششم لیگ برتر گذشته، قول‌وقرارهایی که به وی درخصوص سربازی و تیم آینده‌اش داده شده همچنین لژیونرشدن کاو ه تنها هدف فعلی‌اش است را در ادامه بخوانید؛

در ماجرای سربازی‌ام فدراسیون زیر قولش زد

اول از همه قرار بر این بود که لژیونر شوم اما بعد از آن فدراسیون به من اعلام کرد به‌خاطر مسئله سربازی و اجازه خروج نداشتن نمی‌توانم لژیونر شوم اما در ایران برای هر تیمی که خودم خواستم می‌توانم بازی کنم. حتی قول آن را هم شخصی در فدراسیون که اسم او را نمی‌برم به من داد اما با وجود تمام این ماجراها، ناچار شدم به‌طور کاملاً اجباری فصل را در تیم نظامی پاس گرگان سپری کنم‌.

اعزام به سربازی پاداش تلاش‌هایم در تیم‌ملی بود!/ لژیونرشدن اولین هدفم در سال ۱۴۰۲ است

منتظر بودم تا قول و قرارها عملی شود

براساس قول‌هایی که از ماه‌ها قبل به من داده شده بود، قرار بر این شد در تیمی بازی کنم که خودم می‌خواهم و با توجه به صحبت‌هایی که میان من و فدراسیون آن‌هم قبل از شروع فصل جدید ردوبدل شده بود، منتظر بودم تا قول و قرارها عملی شود؛ اما پس از اتمام بازی‌های لیگ جهانی درحالی‌که اصلاً قرار نبود برای فصل جدید لیگ برتر در تیم نظامی بازی کنم، همه‌چیز برعکس شد؛ یک‌روز در خانه نشسته بودم که با من تماس گرفتند و گفتند که به پادگان بیا و سپس به تیم نظامی بپیوند؛ ماجرای لژیونرشدن و حضور در تیم دلخواه نیز کان‌لم‌یکن شده است.

تا آخرین لحظات، امیدوار بودم شرایط تغییر کند

با این وجود حتی ابتدای فصل نیز همچنان امیدوار بودم که این مشکل برطرف شود اما زمانی‌که دیدم دیگر چیزی تغییر نمی‌کند، به‌دلیل اینکه بازیکن ملی هستم و باید به فکر آینده‌ام باشم به اجبار به تمرینات پاس گرگان رفتم؛ هر بازیکن دیگری جای من بود نیز همین کار را می‌کرد.

در پاس گرگان به‌خاطر اعتبار و آینده‌ام از جان مایه گذاشتم

پس از آنکه به تمرینات پاس گرگان ملحق شدم به‌همراه سایر بازیکنان به‌خاطر اعتبار و اسم خودمان تمام تلاش‌مان را برای کسب نتیجه انجام دادیم. البته پاس گرگان نه پولی به ما داد و نه امکاناتی در اختیارمان گذاشت اما به‌خاطر اینکه آینده والیبالی‌مان خراب نشود، بهترین نمایش را ارائه دادیم و خدا را شکر می‌کنم که نتیجه نسبتاً خوبی گرفتیم.

اعزام به سربازی پاداش تلاش‌هایم در تیم‌ملی بود!/ لژیونرشدن اولین هدفم در سال ۱۴۰۲ است

پاس گرگان برای ما هزار تومان هم خرج نمی‌کرد

پاس گرگان تنها به‌دلیل قانون اجباری سربازی در کشورمان تشکیل شده است و نه پول، نه امکانات و نه رفاهی ندارد؛ برخی مواقع به‌خاطر نبود بودجه به‌جای هواپیما با اتوبوس به شهرهای دیگر می‌رفتیم و در اکثر شهرهایی که برای انجام بازی می‌رفتیم ما را به‌جای هتل به مسافرخانه می‌بردند. حتی حرف‌زدن درباره این مسائل بد است اما ما واقعاً روز قبل از بازی در مسافرخانه اقامت داشتیم.

با صفر تومان بودجه پاس گرگان را سوم لیگ کردیم

پاس گرگان را با صفر تومان بودجه به مقام سومی مشترک لیگ برتر رساندیم اما شرایطی که در این تیم وجود دارد، برای والیبال کشورمان زشت است و امیدوارم مسئولان فکری کنند تا با دادن یک بودجه متوسط به این تیم، ذهن بازیکنی که به پاس گرگان می‌رود، حداقل مقداری آرام باشد و فقط به والیبال فکر کند.

اگر ذهن یک بازیکن، حرفه‌ای نباشد در پاس گرگان آینده والیبالی‌اش نابود می‌شود

هم‌تیمی‌هایم از ابتدای فصل خوب کار کردند و من هم پس از اینکه مطمئن شدم نمی‌توانم به تیم دیگری بروم از نیم‌فصل دوم کارم را در پاس شروع کردم و تلاش کردم به این تیم کمک کنم. ضمن اینکه فکر و ذکر تمام بچه‌ها به خطر نیفتادن آینده والیبالی‌شان بود. خدا را شکر ذهن بازیکنان به‌قدری حرفه‌ای بود که توانستیم در شرایط سخت سطح‌مان را بالا نگه داریم و به نتیجه خوبی برسیم. اگر ذهن یک والیبالیست قوی نباشد و تصور کند با حضور در پاس گرگان دیگر همه‌چیز تمام شده است، نمی‌تواند در این تیم بازی کند و با اطمینان می‌گویم اگر بازیکنی حرفه‌ای نباشد و به پاس گرگان بیاید، به‌طور جدی آینده‌اش تباه خواهد شد.

اعزام به سربازی پاداش تلاش‌هایم در تیم‌ملی بود!/ لژیونرشدن اولین هدفم در سال ۱۴۰۲ است

آلکنو به‌خاطر سربازی، من را از تیم ملی خط نزد

آلکنو من را به‌خاطر مشکلات سربازی از تیم ملی خط نزد، بلکه یک‌سری حواشی میان ما وجود داشت که نمی‌خواهم درباره آن صحبت کنم و پرونده‌اش را باز نشده می‌بندم؛ اما تاکید می‌کنم که برخلاف چیزی که همه می‌گویند، زمانی‌که آلکنو به تیم ملی آمد، مشکل سربازی‌ام حل شده بود.

در پایین‌ترین سطح والیبال هم با تمام توان بازی می‌کنم

در نیم‌فصل اول میان آسمان و زمین بودم و فکر می‌کردم می‌توانم در تیم دیگری مجوز بازی بگیرم، اما من بازیکنی هستم که در هر تیمی و حتی پایین‌ترین سطح والیبال ایران هم باشم، تمام توانم را می‌گذارم تا بتوانم خودم را نشان دهم؛ اینگونه نیست که به بهانه سربازبودن یک فصل حرفه‌ای‌ام را از دست بدهم. من به‌عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای برای خودم هدف دارم و هر روز تمام آنچه در چنته دارم را می‌گذارم تا به هدفم برسم.

مردم می‌توانند سختی‌های ورزشکاران را تحمل کنند؟

همه ما در درجه اول انسان هستیم اما بازیکنان به‌ویژه ملی‌پوشان شش‌ماه از سال را بدون هیچ چشمداشت و پاداشی برای بالا بردن پرچم کشورشان در کشورهای خارجی و با شرایط سخت می‌گذرانند. حالا من می‌خواهم این سوال را از آن‌هایی که می‌گویند ورزشکاران مانند مردم عادی سربازی نمی‌روند، بپرسم؛ کدام‌یک از آن‌ها می‌توانند فقط به‌مدت یک‌ماه تمرینات و فشارهایی که ما خارج از کشور با دوری از خانواده و سختی‌های بسیار انجام می‌دهیم را تحمل کنند؟ اینکه ما ورزشکاران از کشورمان دفاع می‌کنیم و پرچم ایران را بالا می‌بریم خود به گونه‌ای سربازی محسوب می‌شود. به‌نظر من اگر بعضی مواقع در ماجرای سربازی به ورزشکاران کمک شود، الگویی برای سایر نوجوانان و جوانان می‌شود تا با تلاش خودشان را به آن سطح برسانند.

اعزام به سربازی پاداش تلاش‌هایم در تیم‌ملی بود!/ لژیونرشدن اولین هدفم در سال ۱۴۰۲ است

حضور در پادگان پاداش تلاش‌هایم در لیگ جهانی بود

پیامکی که پس از لیگ ملت‌ها برای من ارسال شد و در صفحه‌شخصی‌ام در اینستاگرام آن را منتشر کردم پاداشم بعد از تلاش برای تیم ملی بود! صحبت‌های من با فدراسیون قبل از اعزام به لیگ ملت‌ها انجام شده بود و همان‌طور که گفتم قول پیوستنم به هر تیمی که می‌خواهم داده شد، هر زمان هم با داورزنی دیدار می‌کردم وی به من می‌گفت: نگران چیزی نباش، همه‌چیز خوب است و فکرت را به بازی‌کردن بده؛ من هم اطاعت می‌کردم.

ماجرای سربازی تمام شد تا به والیبال برگردم

پس از اتمام لیگ ملت‌ها مجدد با رئیس فدراسیون صحبت کردم و به داورزنی گفتم فکر من به‌شدت درگیر مسئله سربازی‌ام است و شب و روزم این شده است که چه کنم؛ با این وجود که قول‌هایی داده بودند و تلاششان را هم کردند اما عملی نشد و به تیم نظامی رفتم، خدا را شکر سال گذشته بدون مصدومیت و درگیری ذهنی برای من تمام شد تا دوباره به والیبال برگردم.

به‌خاطر قانون سربازی نمی‌توانستم به لژیونرشدن فکر کنم

شرایط من آن زمان بسیار سخت بود، تصور کنید یک بازیکن از تیم‌های خوب دنیا پیشنهاد دارد اما به‌خاطر قانون سربازی باید بدون هیچ قرارداد و امکاناتی در تیم نظامی بازی کند. از زمانی‌که در تیم ملی امید بازی می‌کردم پیشنهادهای خارجی برای من وجود داشت اما از همان زمان مشکل سربازی داشتم؛ دو سال فراری بودم، دو سال غیبت داشتم و دو سال هم مدت سربازی‌ام بود که در مجموع چند سال من را از شرایط عادی دور کرد. اما اینکه می‌گویند از لیگ ترکیه پیشنهاد داشتم و نرفتم درست نیست؛ هیچ موقع قرار نبود به لیگ ترکیه بروم.

اعزام به سربازی پاداش تلاش‌هایم در تیم‌ملی بود!/ لژیونرشدن اولین هدفم در سال ۱۴۰۲ است

سال جدید لژیونر می‌شوم و تیم بعدی‌ام نیز مشخص شده است

با تمام این ماجراها خوشبختانه مشکلاتم برطرف شد و امسال بدون شک لژیونر می‌شوم تا بتوانم بیش از پیش خودم را نشان دهم. تیم فصل آینده‌ام مشخص و قطعی شده اما در حال حاضر بهتر است اسم آن را نبرم و اگر کمی صبر کنید، همه‌چیز مشخص می‌شود. برای بازگشت به لیگ برتر ایران هم بگویم اول باید لژیونر شوم تا ببینیم در آینده چه خواهد شد؛ برای بازگشت وقت بسیار است.

بازگشت موسوی و غفور به تیم‌ملی به ما جوان‌ترها کمک می‌کند

نمی‌توانم درباره لیست تیم ملی نظری بدهم و تشخیص کادر فنی است که به آن احترام می‌گذاریم؛ موسوی و غفور از بزرگان والیبال ما هستند و از اینکه در کنارشان بازی می‌کنیم، لذت می‌بریم، از آن‌ها یاد می‌گیریم و به‌طور مسلم بازگشت آن‌ها به تیم ملی به ما جوان‌ترها کمک می‌کند؛ امیدوارم بتوانیم از وجودشان استفاده کنیم و بهترین نتایج تیم ملی را رقم بزنیم.

من را به آرین روبنِ والیبال تشبیه کرده‌اند؟ جالب است

اینکه می‌گویند همه دست آرین روبن را می‌خوانند و نمی‌توانند جلوی او را بگیرند و برای من هم چنین توصیفی در والیبال به‌کار برده‌اند جالب است؛ هرکسی نقطه قوتی برای اسپک‌زدن دارد و مهم این است که از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کند. من هم مانند همه بازیکنان نقطه قوتی دارم که از آن به‌خوبی استفاده می‌کنم و تا این لحظه جواب گرفته‌ام.

اعزام به سربازی پاداش تلاش‌هایم در تیم‌ملی بود!/ لژیونرشدن اولین هدفم در سال ۱۴۰۲ است

اگر بخواهم خودم را توصیف کنم می‌گویم "پرتلاش"

جدای از بازیکن‌بودن، از کودکی به‌دنبال یک هدف بوده‌ام. خیلی سخت است که بتوانم به آن برسم؛ برای رسیدن به خواسته‌ام همه کار می‌کنم و این تلاش نیز مقطعی نیست. به‌همین خاطر با توجه به تمام اتفاقات اگر بخواهم خودم را توصیف کنم از کلمه "پرتلاش" استفاده می‌کنم.

سال پرترافیکی در تورنمنت‌های ملی پیش‌رو داریم

نظر من نسبت به آینده همیشه مثبت است و معتقدم با وجود اینکه قسمت هرکسی، یک چیز است، انسان باید تمام تلاش خود را برای رسیدن به اهداف و آرزوهایش انجام دهد و نتیجه را به خدا بسپارد و انشاالله هرچه قسمت ما است، همان باشد. سالی که پیش‌رو داریم نیز پرترافیک است و تورنمنت‌های ملی متعددی وجود دارد که امیدوارم بتوانیم دوباره مانند گذشته کل تیم بدرخشد و اسم ایران را دوباره سربلند کنیم.

یک درخواست دارم؛ لطفاً مشکل سربازی والیبالیست‌ها را برطرف کنید

در پایان می‌خواهم درباره مشکل بزرگی که خودم چند سال با آن دست‌وپنجه نرم کردم صحبت کنم، امیدوارم مسئولان در رابطه با این ماجرا یک فکر اساسی کنند تا بازیکنانی مانند من و حتی جوان‌ترهایی که در شُرُف سربازشدن هستند، بتوانند به‌راحتی این مسیر را بگذرانند و مشکلی برای آینده والیبالی‌شان پیش نیاید. بسیار از رفقای من بودند که به‌دلیل مشکل سربازی والیبال‌شان تمام شد و از صحنه کنار رفتند.

گفت‌وگو از: علی کریمی، خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 650397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.