پیکان یکه‌تاز ورزش بانوان / سالی که طلایی به پایان رسید

ورزش بانوان در سال ۱۴۰۱ با کسب عناوین مختلف و جابه‌جایی رکورد به اتمام رسید تا زنان ایران در عرصه باشگاهی و ملی سال خود را با افتخارآفرینی به پایان رسانده باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سال ۱۴۰۱ ورزش بانوان به‌رغم تمام کمبود، ضعف و رکودهایی که داشت با کسب مقام و دست‌یابی به عناوین مختلف توسط ورزشکاران زن به اتمام رسید تا تمام بازیکنان چه در عرصه ملی و چه در سطح باشگاهی با اینکه توان کسب نتیجه مطلوب در شرایط دشوار را دارند اما امیدوار هستند در سال جدید فکری به حال حیطه ورزش بانوان شود، هر چند که در سال گذشته شاهد پیشرفت‌هایی همچون استفاده از مربیان خارجی در لیگ‌های ورزشی بودیم اما قطع به یقین پتانسیل بالای ورزش بانوان ایران فرارتر از یک یا دو رشته است و باید برای مشکلات موجود در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

در هرحال سعی کردیم برخی از رخدادهای مهمی را که در سال ۱۴۰۱ برای ورزش بانوان اتفاق افتاد مورد بررسی قرار دهیم که در ادامه می‌خوانید.

بسکتبال؛ افت ناگهانی ذوب آهن و قهرمانی تیروژ

لیگ بسکتبال بانوان در سال گذشته با حضور ده تیم بهمن تهران، تیروژ کردستان، پالایش نفت آبادان، شهرداری گرگان، ذوب آهن اصفهان، نیکان تهران، پاز آشا آروین، شرکت ملی گاز تهران، سپهرداد تهران و پادما یدک اصفهان در مرحله مقدماتی برگزار شد و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط فدراسیون، تیم‌هایی که در پایان مرحله مقدماتی جایگاه اول تا هشتم را از آن خود کرده بودند در مرحله پلی‌آف به تقابل با یکدیگر پرداختند و هر یک از تیم‌هایی که موفق شدند در پلی‌آف از مجموع سه بازی دو پیروزی کسب کنند در مرحله نیمه نهایی برابر هم صف آرایی کردند که چهار تیم راه یافته به این مرحله شامل شهرداری گرگان، تیروژ کردستان، بهمن تهران و پالایش نفت آبادان می‌شد و در فینال این رقابت‌ها تیم تیروژ کردستان با پیروزی مقابل حریف خود موفق شد جام قهرمانی لیگ برتر بسکتبال بانوان را بالای سر ببرد.

ناگفته نماند که ذوب‌آهن اصفهان از جمله تیم‌های شایسته‌ای بود که در مرحله مقدماتی و پلی‌آف بازی‌های مناسبی از خود به نمایش گذاشت اما از رسیدن به نیمه نهایی و فینال این مسابقات جا ماند و می‌توان گفت یکی از نماینده‌های اصفهان در میانه راه با افت محسوس مواجه شد.

پیکان یکه تاز ورزش بانوان/ سالی که طلایی به پایان رسید

والیبال؛ خودرو سازان طلایی شدند

لیگ برتر والیبال بانوان در سال گذشته با حضور هشت تیم پیکان تهران، ذوب آهن اصفهان، سریک، مس رفسنجان، طلوع مهر یزد، صدیق گفتار وارنا و جهانبین چهار محال برگزار شد و پس از طی شدن مرحله مقدماتی، چهار تیم پیکان، سریک، سایپا و ذوب آهن در مرحله نیمه نهایی به تقابل با یکدیگر پرداختند و از بین آن‌ها سبزپوشان اصفهان و نارنجی‌پوشان تهران به دلیل شکست مقابل سریک و پیکان از گردونه رقابت‌ها کنار رفتند تا در فینال شاهد صف آرایی پیکان و سریک برابر یکدیگر باشیم و در این جدال حساس شاگردان نیلوفر رشیدی موفق شدند در سه ست پیاپی سریک را مغلوب خود کنند تا در نهایت لیگ برتر والیبال بانوان کشورمان با پیروزی پیکان به اتمام برسد.

پیکان یکه تاز ورزش بانوان/ سالی که طلایی به پایان رسید

هندبال؛ یک مربی برای سپاهان و ایران

در سال ۱۴۰۱ شاهد اتفاقی عجیب در ورزش هندبال بانوان بودیم و می‌توان گفت این رخداد تا کنون در هیچیک از زمینه‌های ورزشی رخ نداده بود.ماجرا از این قرار است که در سال گذشته فدراسیون هندبال تصمیم گرفت برای حضور پر قدرت در مسابقات هم‌بستگی کشورهای اسلامی و قهرمانی آسیا تیم ملی ایران را با هدایت یک سرمربی خارجی اعزام کند و در راستای همین سیاست مونتراست پوچه ریاز، رهبری تیم هندبال بانوان کشورمان را بر عهده گرفت اما طولی نکشید که عملکرد وی باعث شد باشگاه سپاهان پوچه ریاز را به عنوان سرمربی خود برای شرکت در لیگ برتر و جام باشگاه‌های آسیا برگزیدند اما تمام ماجرا به این ختم نشد و مدیران فولاد مبارکه و فدراسیون هندبال پس از برگزاری جلسات متعدد به این نتیجه رسیدند که ریاز همزمان در سطح ملی و باشگاهی فعالیت کند که این اتفاق تعجب تمامی اهالی ورزش را به همراه داشت و جالب این است که این سرمربی پس از بر عهده گرفتن هدایت تیم ملی ایران و سپاهان با تصمیم و درخواست مدیران باشگاه اصفهانی به عنوان مدیر فنی تیم‌های پایه طلایی‌پوشان هم برگزیده شد تا در سال گذشته این رخداد عجیب هم جای خود را در ورزش بانوان باز کند.

پیکان یکه تاز ورزش بانوان/ سالی که طلایی به پایان رسید

دوومیدانی؛ هیچکس جز فصیحی برای جابجایی رکورد نیست

فرزانه فصیحی یکی از بانوان افتخارآفرین ایران در سال گذشته بود و عملکرد بی نظیر وی در دوومیدانی علاوه بر کسب مقام، جابجایی رکورد را به همراه داشت.

فصیحی به همراه اسماعیل‌نژاد از نمایندگان ایران در مسابقات قهرمانی دوومیدانی سالن در قزاقستان به شمار می‌رفتند و فرزانه فصیحی در مرحله مقدماتی این مسابقات موفق شد، با ثبت رکورد ۷.۲۳ ثانیه به فینال این تورنمنت راه پیدا کند و در کنار دیگر نماینده ایران آماده جدال با قزاقستان، اندونزی، ژاپن، هند، کویت و ترکمنستان شود و در نهایت این بازیکن سرعتی در مرحله نهایی موفق شد با ثبت رکورد ۷.۲۸ مقام اول را از آن خود کند و جالب این است که فرزانه فصیحی در مرحله مقدماتی رکورد ۷.۲۵ خود را جابجا کرده بود و پس از به جا گذاشتن این رکورد، به اولین دونده‌ای تبدیل شد که مدال طلای این تورنمنت را در طول تاریخ کسب کره است.

ناگفته نماند که اسماعیل‌نژاد در پایان این مسابقات جایگاه هفتم را به خود اختصاص داد.

پیکان یکه تاز ورزش بانوان/ سالی که طلایی به پایان رسید

تیراندازی؛ رستمیان پیشتاز رسیدن به المپیک

افتخار آفرینی ورزشکاران زن در سال ۱۴۰۱ در موارد بالا خلاصه نشد و یکی دیگر از بانوانی که سال گذشته عملکرد مطلوبی از خود به جا گذاشت، هانیه رستمیان ملی پوش تیراندازی کشورمان است.

این بازیکن در مرحله مقدماتی مسابقات قهرمانی جهان مصر با کسب ۵۸۸ امتیاز موفق شد به جمع هشت نفر برتر دور دوم راه پیدا کند و با توجه به اینکه در این مرحله بازیکنان در قالب دو گروه به تقابل با یکدیگر پرداختند رستمیان جایگاه سوم گروه دوم را از آن خود کرد و به دلیل اینکه تیرانداز آلمانی که در جایگاه اول گروه اول قرار داشت پیش از این سهمیه المپیک را کسب کرده بود، ملی پوش کشورمان در تورنمنت ۲۵ متر تپانچه در رتبه پنجم قرار گرفت و اولین سهمیه ایران در المپیک پاریس را به خود اختصاص داد.

پیکان یکه تاز ورزش بانوان/ سالی که طلایی به پایان رسید

کشورهای اسلامی؛ مدال طلا در دست تیراندازان است

مسابقات کشورهای اسلامی سال گذشته در اواخر مرداد ماه با حضور تیم‌های مختلف در بخش زنان و مردان برگزار شد و کاروان ایران از این تورنمنت که به میزبانی قونیه در کشور ترکیه بود با دست پر بازگشت.

به طور کلی تیم ملی هندبال بانوان ایران با هدایت مونتراست پوچه ریاز جایگاه ششم این رقابت‌ها را از آن خود کرد و بدون کسب مقام راهی ایران شد اما برخلاف هندبالیست‌های کشورمان سایر رشته‌های ورزشی همچون والیبال با هدایت سرمربی خارجی خود یعنی الساندر کم‌پدلی پس از درخشش برابر حریفان، سرانجام با ایستادن بر روی سکوی نایب قهرمانی به کار خود در این مسابقات پایان داد.

در بخش تیراندازی و اسلحه تراپ مرضیه پرورش‌نیا جایگاه ششم را به خود اختصاص داد اما گیسا بایبوردی با درخشش در اسلحه تیر و کمان یکی از مدال‌های طلایی ایران در پنجمین دوره از مسابقات کشورهای اسلامی را به نام خود کرد.

در بخش دو و میدانی نیز فرزانه فصیحی مطابق‌با انتظار عملکرد مطلوبی از خود ارائه داد در تورنمنت دوی ۱۰۰ متر به مقام دوم و مدال نقره دست پیدا کرد.

پیکان یکه تاز ورزش بانوان/ سالی که طلایی به پایان رسید

فوتبال؛ برای خاتون بم حریف پیدا نمی‌کنید

لیگ برتر فوتبال بانوان در سال گذشته با حضور ده تیم خاتون بم، سپاهان، شهرداری سیرجان، پیکان البرز، پالایش گاز ایلام، ملوان، زارع باتری سنندج، ایساتیس کران فارس، بادرود تهران و کیان نیشابور در قالب رفت و برگشت برگزار شد و با توجه به اینکه در این دوره از مسابقات، بسیاری از تیم‌های لیگ برتری ستاره‌های جوان و نام‌آشنا را در اختیار داشتند نسبت به گذشته لیگ جذاب‌تری داشتیم، هرچند که پیش از شروع این دوره از رقابت‌ها شاهد انحلال یکی از تیم‌های ریشه دار اصفهان و استعدادپرور فوتبال کشورمان یعنی ذوب آهن اصفهان به دلیل مشکلات مالی هم بودیم و به نوعی این رخداد برای ورزش بانوان اصفهان به ویژه در عرصه فوتبال یک شوک بزرگ بود.

در هر حال سال گذشته سپاهان، شهرداری سیرجان و خاتون بم از مدعیان اصلی به شمار می‌رفتند و در نهایت لیگ برتر فوتبال بانوان ایران با نهمین قهرمانی پی‌درپی خاتون بم که تحت هدایت مرضیه جعفری بود به اتمام رسید و جایگاه دوم تا سوم از آن شاگردان مریم ایراندوست و شهرداری سیرجان شد.

پیکان یکه تاز ورزش بانوان/ سالی که طلایی به پایان رسید

فوتسال؛ دبل تیم پیکان با نیلوفر اردلان

در سال ۱۴۰۰ پس از قهرمانی پیکان در لیگ برتر فوتسال بانوان، فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت دور جدید مسابقات فوتسال بانوان در به صورت لیگ و سوپر لیگ برگزار شود و به همین دلیل هشت تیم پیکان، نصر فردیس کرج، پالایش نفت آبادان، مس رفسنجان، ملی حفاری اهواز، رایزکو صفادشت، هیئت فوتبال نطنز و صنعت فجر اولین سوپر لیگ فوتسال زنان را تشکیل دادند و در سه نیم فصل به تقابل با یکدیگر پرداختند که به رغم حساسیت و جذابیت فراوان، کمی طولانی و کسل‌کننده شده بود.

نیم‌فصل اول و دوم اولین دوره سوپر لیگ فوتسال بانوان با درخشش پیکان و صدر نشینی این تیم به اتمام رسید اما با شروع دور سوم مسابقات شاگردان اردلان در کسب امتیازات حیاتی با مشکل مواجه شدند و به همین دلیل دیگر مدعی این تورنمنت یعنی نصر فردیس فرصت کسب عنوان قهرمانی را پیدا کرد اما تساوی نماینده کرج مقابل مس رفسنجان در روزهای پایانی سبب شد شاگردان نیلوفر اردلان یک قهرمانی دراماتیک را کسب کنند و پیکان برای دومین بار پیاپی روی سکوی قهرمانی بایستد. همچنین هیئت فوتبال نطنز و صنعت فجر به ترتیب رتبه‌های هفتم و هشتم جدول را به خود اختصاص دادند.

پیکان یکه تاز ورزش بانوان/ سالی که طلایی به پایان رسید

مسابقات کافا؛ قهرمانی شاگردان سلیمانی در یک آزمون نسبتاً آسان

تیم ملی فوتسال بانوان ایران در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ با هدایت فروزان سلیمانی در مسابقات کافا ۲۰۲۳ حاضر شد و در یک تورنمنت نسبتاً آسان به مصاف سه تیم قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان رفت و با کسب سه پیروزی پی‌درپی موفق شد از مجموع بازی‌های برگزار شده با ۹ امتیاز و تفاضل ۲۲ در جایگاه اول جدول این رقابت چهار جانبه قرار بگیرد و به این ترتیب دومین قهرمانی پیاپی بانوان ایران در مسابقات کافا رقم خورد.

هر چند که در خصوص بازیکنانی که توسط فروزان سلیمانی به اردوی تیم ملی دعوت شده بودند انتقاداتی وجود داشت و برخی اعتقاد داشتند این سرمربی از دعوت برخی بازیکنان تأثیرگذار سوپرلیگ چشم‌پوشی کرده است.

پیکان یکه تاز ورزش بانوان/ سالی که طلایی به پایان رسید

کد خبر 650378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.