پرداختن به حوزه کودک و فرهنگ عامه در موزه «عصارخانه شاهی»

رئیس اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: اتفاق خیلی ویژه که در نوروز ۱۴۰۲ در حال اجرا است، بحث کودک و فرهنگ عامه است. درواقع ما این بحث را به‌عنوان رسانه‌ای در سطح ملی و فراملی مطرح می‌کنیم.

علی عطریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امسال در اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بر حوزه کودکان متمرکز شده‌ایم، زیرا سرمایه‌های اصلی شهر هستند که می‌توانند سفیران فرهنگی ما در کشورها و شهرهای مختلف نیز باشند.

وی افزود: در اداره هنری برای نوروز ۱۴۰۲ خدمات ویژه کودکان تعریف شده تا آن‌ها هم بتوانند در فضای موزه‌ها تعاملی را بین موزه، دفتر تخصصی و شهر اصفهان برقرار کنند و این رویکرد در تمام موزه‌های شهرداری جاری و ساری است.

رئیس اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه موزه عصار خانه شاهی دفتر تخصصی مطالعات فرهنگ عامه است، اظهار کرد: فرهنگ عامه همان چیزی است که بین فرهنگ امروز مردم جاری و ساری است و ممکن است ریشه در تاریخ خیلی دور مثل آئین‌ها داشته باشد یا متولد شده در دوران معاصر باشد و فرهنگی را که امروز مردم با آن زندگی می‌کنند و بین مردم عمومیت دارد فرهنگ عامه می‌گویند.

وی تصریح کرد: امسال بین فرهنگ عامه، کودک و کالبد عصارخانه شاهی به عنوان یک اثر صفوی و بازار اتصالی برقرار کرده‌ایم و آن اتصال این است که در عصارخانه شاهی که یک گنج ناشناخته و مخفی در دل بازار است و به صراحت به آن دست پیدا نمی‌کنند.

پرداختن به حوزه کودک و فرهنگ عامه در موزه «عصارخانه شاهی»

ایده پیدا کردن گنج

وی خاطرنشان کرد: این ایده را که برای یافتن گنج در عصارخانه شاهی، باید بگردند تا آن را پیدا کنند، به‌صورت میکروسکوپی روی آن کار و به یک ایده برای گنج‌یابی کودکان تبدیل کردیم.

عطریان ادامه داد: کودک در بدو ورود به عصارخانه با نقشه‌ای مواجه می‌شود که به سبک قدیم طراحی شده و آن را که به مثابه طوماری است در دست می‌گیرد و لمس می‌کند و با استفاده از راهنمایانی که در طول موزه در حال چرخش هستند، می‌تواند به گنج واقعی عصارخانه شاهی که همان روغن است برسد.

وی گفت: روغن امروزه برای ما در دسترس است اما در گذشته، تهیه آن کاری بسیار مهم و دشوار بوده که بتوانند از دانه‌های خوراکی روغن را برای مصارف خوراکی، بهداشتی و روشنایی استخراج کنند، پس روغن در گذشته یک گنج بی‌نظیری بوده است.

رئیس اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اضافه کرد: در این بازی کودک نقشه‌خوانی را یاد می‌گیرد، عصارخانه را درک می‌کند و می‌فهمد روغن گنج است و در نهایت در گوشه‌ای دورافتاده از عصارخانه شاهی به گنج خودش که روغن است دسترسی پیدا می‌کند.

وی افزود: کودک همه این فرآیند را باید طی کند و متوجه شود هر کدام از قسمت‌های عصارخانه شاهی چه وظیفه‌ای دارند تا بتواند پازل روغن کشی را درک کند و به گنج خود دست یابد.

عطریان اظهار کرد: این هم یک بازی و هم یک سرگرمی و هم یک آموزش برای کودکان است تا با فرهنگ عامه خود و طریقه استفاده از دانه‌های روغنی و تهیه روغن آشنا شوند و بخشی از گنجینه فرهنگ عامه خود را هم درک کنند.

وی گفت: برنامه دیگر در عصارخانه شاهی، خیمه‌شب‌بازی است که دو کاراکتر محور، شامل مبارک و سیاره خانم دارد که روایت‌های عامیانه‌ای را روایت می‌کنند و بین این دو کاراکتر و کاراکترهایی که اضافه می‌شوند روایت عامیانه بیان می‌شود تا کودکان و خانواده‌ها بتوانند با این روایت‌ها آشنا شوند.

رئیس اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: بسیاری از این رسم و رسوم‌ها مانند مراسم ازدواج در خانواده‌ها جاری و ساری است که با زبانی نمایشی و کودکانه و قابل فهم برای بزرگسالان اجرا می‌شود تا روایت‌های عامیانه از طریق نمایشی ایرانی که ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارد بیان شود.

اهمیت پرداختن به فرهنگ عامه برای کودکان

وی با اشاره به اینکه در موزه عصارخانه شاهی به دنبال بازیابی هویت کودکان و بزرگسالان هستیم؛ تصریح کرد: فرهنگ عامه یک مسئله ساری است که بواسطه اینکه همیشه مقابل چشمان ما است کمتر دیده می‌شود، پس باید آن را از سایه خارج کنیم و برای کودکان بیان کنیم.

عطریان خاطرنشان کرد: کودک باید بداند چرا در اصفهان این موارد وجود دارد که این به شناخت هویتی خودش برمی گردد تا خودش را در مختصات فرهنگی بشناسد و درک کند؛ زیرا در کشور کمتر به فرهنگ عامه پرداخته شده و طبق پژوهش‌هایی که انجام داده‌ایم تنها دفتر تخصصی فرهنگ عامه همین عصارخانه شاهی است.

وی گفت: پژوهشکده‌های مختلف در حال کار بر روی زمینه فرهنگ عامه هستند اما کار در زمینه‌های مختلفی که شکل دادند شرایط خاص خودشان را دارند.

اعزام سفیران فرهنگی فرهنگ عامه به نقاط مختلف جهان

رئیس اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اضافه کرد: یک اتفاق خیلی ویژه که در نوروز ۱۴۰۲ اتفاق افتاده این است که ما بحث کودک و فرهنگ عامه را به عنوان رسانه‌ای در سطح ملی و فراملی مطرح می‌کنیم؛ زیرا فرصت حضور گردشگران ایرانی و غیرایرانی در نوروز و اردیبهشت‌ماه این فرصت را فراهم می‌کند که سفیران فرهنگی فرهنگ عامه را در ایران مرکزی به سایر نقاط کشور و جهان ارسال کنیم که خاطرات، عکس‌ها و استوری و گیفت‌های عصارخانه شاهی را با خود همراه می‌کنند و شاید این اتفاقات در آمریکای جنوبی یا ژاپن پیدا شود که ریشه آن در همین اتفاقات رخ داده، است.

وی گفت: دو موزه فعال شهرداری اصفهان سال گذشته رتبه خوبی را در ایکوم گرفتند و به نظر می‌رسد در این بین فضای کالبدی به عنوان فضای گردشگری مطرح است؛ اما در موزه‌ها فضای کالبدی، رویداد محور و موزه تعاملی ایجاد می‌کنیم؛ زیرا موزه‌ها فقط در و دیوار هستند که ارزش معماری خود را دارند اما امسال این رویکردی را به آن‌ها اضافه کرده‌ایم که علاوه بر اثر تاریخی بتوانند تعاملی را با فضای فرهنگی اصفهان ایجاد کنند که هم شادی در آن است و هم آموزش، تفریح، اصفهان‌شناسی و هویت اصفهان و هویت ایران همه در آن وجود دارد.

کد خبر 650197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.