تابستان امسال نگرانی برای تامین آب شرب نداریم / حفظ حجاب با رفتار معقول و انسجام اجتماعی

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از رفع نگرانی در زمینه تامین آب شرب اصفهان خبر داد و گفت: برای تونل گلاب در سفر رئیس‌جمهور، بودجه مناسبی در نظر گرفته شد و بخشی از آن مورد بهره‌برداری قرار گرفت بنابراین در تابستان امسال نگرانی از بابت تامین آب شرب نداریم و مسئله درازمدت اصفهان در این زمینه برطرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیرحسین بانکی‌پور، شب گذشته در جمع اعضای مجمع نیروهای انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در طول دو دهه گذشته، همواره «آب» اصلی‌ترین مسئله اصفهان بوده است، به‌طوری‌که یکی از مهم‌ترین موضوعات گروهی نمایندگان نیز به شمار می‌آید و خط مشی مشخصی در این زمینه در پیش گرفتیم.

وی از برگزاری ۱۰ نشست با وزیر و دو جلسه با رئیس‌جمهور برای حل مشکل آب اصفهان خبر داد و افزود: دیگر نمایندگان نیز در این زمینه نشست‌هایی داشتند تا این موضوع در مسیر درستی قرار گرفت، نخستین خواسته‌ای که در این نشست‌ها مطرح شد این بود که در موضوع آب باید یک استراتژی مشخص براساس بر سه محور قانون، عدالت و شفافیت وجود داشته باشد.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اجرای برخی تصمیمات برخلاف قوانین موجود در حوضه زاینده‌رود گفت: نبود شفافیت در برداشت آب در حالی است که به راحتی این موضوع قابل تعیین است، همچنین برای برقراری عدالت در این حوضه آبریز باید همه در زمان خشکسالی به یک اندازه خسارت ببینند که رئیس‌جمهور این موضوع را پذیرفت و در سفر به اصفهان مطرح کرد.

وی تحقق این خواسته را باعث ایجاد یک منطق استوار برای تقسیم آب در حوضه دانست و خاطرنشان کرد: دومین خواسته مردم اصفهان تعیین یک مدیر کارآمد و لایق برای حوضه آبریز زاینده‌رود بود، بنابراین در هنگام رأی اعتماد از وزیر نیرو قول گرفتیم که فرد لایقی برای این حوضه در نظر بگیرد و گزینه معاونت وزارت بود به عنوان مسئول حوضه آبریز زاینده‌رود انتخاب شد.

توقف برداشت غیرمجاز در بالادست

بانکی‌پور حضور این مدیر را باعث پیگیری قوی و دقیق‌تر مسائل و تغییر فضا معرفی کرد و ادامه داد: سومین خواسته این بود که به جای وعده برای همسانی منابع و مصارف زاینده‌رود برنامه دقیق دولت را مشخص و اعلام کنند زیرا چندین سال مصارف افزایش یافته و منابع ثابت بود و پس از شش ماه، برنامه دقیقی در این زمینه تدوین و اعلام شد.

وی با اشاره به بررسی و تأیید این برنامه از سوی کارشناسان تاکید کرد: اکنون دولت با یک برنامه مشخص کار را پیش می‌برد و برای همسانی منابع و مصارف اقدامات درستی را آغاز کرد، یکی از اقداماتی که وزرای قبلی نتوانستند انجام دهند اما اکنون انجام شده، توقف برداشت‌های غیرمجاز در بالادست بود که با یک اقدام شجاعانه و جسورانه، از فصل زمستان همه آنها متوقف شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، درباره الحاق منابع آب خرسان به زاینده‌رود، افزود: در این زمینه تصمیم درستی گرفته شد که اگرچه هنوز به طور کامل مراحل قانونی را طی نکرده اما کانال‌کشی آغاز شده است. درباره جداسازی مصارف آب صنعت از زاینده‌رود نیز همواره دوگانه‌ای وجود داشت که باید از توسعه صنعت جلوگیری یا مشکل آب اصفهان حل شود که بزرگ‌ترین دستاورد طرح انتقال آب دریای عمان، صنعت را از زاینده‌رود جدا و این دوگانگی را برطرف کرد.

وی از ادامه اجرای طرح انتقال آب دریا خبر داد و گفت: قسمت حفاری تا سیرجان صورت گرفته و لوله‌گذاری در حال انجام است، پیش بینی می‌شود ظرف یک سال حداقل آبی که به سیرجان رسیده ملحق شود و بتوانیم مصرف صنعت را جدا کنیم.

رفع نگرانی در زمینه تأمین آب شرب

بانکی‌پور همچنین از رفع نگرانی در زمینه تأمین آب شرب اصفهان خبر داد و تصریح کرد: برای تونل گلاب در سفر رئیس‌جمهور بودجه مناسبی در نظر گرفته شد و بخشی از آن مورد بهره‌برداری قرار گرفت بنابراین در تابستان امسال نگرانی از بابت تأمین آب شرب نداریم و با پیگیری موارد دیگر، مسئله درازمدت اصفهان در زمینه تأمین آب شرب برطرف می‌شود.

وی با اشاره به نقاط ضعف موجود در بخش آب گفت: بیشتر این ضعف‌ها مربوط به مدیریت داخلی است که در حال انجام تغییراتی برای رفع آنها هستیم، همچنین در قسمتی که پمپاژ آب کوهرنگ قرار دارد و در داخل استان، مدیریت ضعیف است که باید این موارد نیز مورد توجه قرار گیرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار امیدواری کرد: در زمینه آب با یک برنامه منظم امسال شرایط بهتری نسبت به سال‌های گذشته در زمینه آب خواهیم داشت.

وی با اشاره به تاکید مجلس بر هم‌ترازی بین منابع و مصارف بودجه گفت: مبنای مجلس ایجاد تراز در این بخش برای جلوگیری از ایجاد بار تورمی بود به همین دلیل بسیاری از پیشنهادات خوب را کنار گذاشت با این حال تمام سعی مجلس این بود که بدون ایجاد بار تورمی، اقشار ضعیف مورد حمایت قرار گیرند.

بانکی‌پور پیشنهاد دولت را رشد بودجه از حداقل ۱۵ تا ۲۵ درصد معرفی کرد و افزود: مشخص نبود که این ۲۵ درصد برای قشر پایین‌تر یا بالاتر خواهد بود و برخی از محاسبات رشد قشرهای پایین را ۱۵ درصد نشان می‌داد، بر همین اساس مجلس برای شفاف کردن این بخش حداقل رشد را ۲۰ درصد تعریف کرد تا از این رشد اطمینان داشته باشیم.

وی از افزایش ۲۰ درصدی حق اولاد و ۵۰ درصدی حق تأهل در بودجه خبر داد و یادآور شد: براساس نظام مدیریت خدمات کشوری و تراز بین حقوق بیشتر و کمتر نیز از طریق مالیات به تصویب رسید، همچنین مواردی که در زمینه کمک‌های بودجه پیشنهادات شد به خوبی جلو رفت.

اجرای ۳۰ درصد قانون جوانی جمعیت

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در تبصره ۱۶ که مربوط به تسهیلات است برای حوزه خانواده مجلس تسهیلات ازدواج را برای هرکدام از دختر و پسرها ۱۸۰ میلیون و زوجین در سن پایین‌تر ۲۲۰ میلیون تومان در نظر گرفت برای برای تسهیلات فرزندآوری نیز از ۳۰ تا ۱۵۰ میلیون در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به پیش‌بینی بودجه پنج هزار میلیارد تومانی برای کمک به اقشاری که نمی‌توانند تسهیلات دریافت کنند، گفت: نهادهایی مانند کمیته امداد، بهزیستی، بسیج و نیروهای مسلح با دریافت این اعتبار برای اقشار ضعیف جهیزیه و لوازم منزل تهیه می‌کنند.

بانکی‌پور همراهی مجلس را زمینه‌ساز واگذاری خودرو به ۳۰۰ هزار مادر در سال گذشته عنوان کرد و افزود: تفاوت قیمت این خودروها با بازار بین ۲۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان است که اگر میانگین این عدد را ۳۰۰ میلیون در نظر بگیریم، به این معناست که سال گذشته ۹۰ هزار میلیارد تومان به مادران کمک شد در حالی که جمع کمک به خانواده‌ها از ابتدای انقلاب تاکنون سه هزار میلیارد تومان در بودجه نبود.

وی بقیه موارد قانون جوانی جمعیت را در حال پیگیری و اجرا اعلام کرد و گفت: مقاومت‌هایی در دولت به ویژه سازمان برنامه و بودجه وجود دارد که در سال گذشته هیچ‌یک از بودجه‌های وزارتخانه در بخش جمعیت بود را پرداخت نکرد با این حال با فشارهایی وارد کردیم و از راه‌های دیگر توانستیم ۳۰ درصد از موارد قانون را اجرا کنیم.

حساسیت جدی مسئولان نسبت به حجاب

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره موضوع حجاب اظهار کرد: از اردیبهشت سال گذشته که متوجه تغییر و تحولات در حجاب شدیم، کارگروه ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه اقدام کرد و در سه تا چهار جلسه صحن شورا و پنج جلسه شورای معین به موضوع حجاب پرداختیم؛ همچنین با تشکیل تیمی در شورا از اردیبهشت تا تیرماه سال گذشته با جامعه مربوط به حجاب و عفاف جلسه تشکیل داد.

وی دستاورد این جلسات را تهیه یک بسته جامعی درباره تحولات در زمینه حجاب معرفی کرد و یادآور شد: در تیرماه این بسته جامع در شورا ارائه شد اما در زمان ابلاغ و اجرا همزمان با اغتشاشات شد و در عمل از دستور کنار گذاشته شد زیرا در فضای اغتشاشات مسئولان عالی رتبه ترجیح دادند در فضا امنیتی اقدامی در زمینه حجاب صورت نگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی راهپیمایی ۲۲ بهمن را عامل شست و شوی کامل فضا توصیف کرد و گفت: در جلساتی که با رئیس جمهور و دیگر مسئولان قوا داشتیم مشخص شد که رویکرد آنها پس از راهپیمایی به حجاب و در ماه اسفند بسیار قوی شد اما به دلیل فرارسیدن عید نوروز هنوز برنامه‌ها عملیاتی نشد اما قرار است بعد از تعطیلات پیگیری و عملیاتی شود.

وی با اشاره به جدی‌تر شدن حساسیت مسئولان نظام نسبت به حجاب در دو سه هفته گذشته خاطرنشان کرد: مسئله حجاب حیاتی است اما باید در شیوه برخورد با آن مراعات کنیم که با رفتار خود در پازل دشمن حرکت نکنیم بلکه با رفتار معقول و منطقی با حفظ انسجام اجتماعی بتوانیم حجاب را حفظ کنیم.

کد خبر 650188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.