حضور ماهواره خیام در مدار لئو چه مزیتی دارد؟

«با توجه به محل قرارگیری ماهواره خیام می‌توانیم در طول سه یا ۶ ماه عوارض زمین و اتفاقاتی که در یک ساعت خاص در یک منطقه زمین حادث می‌شود را مورد بررسی قرار دهیم.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، آغاز مجدد روند رو به رشد توسعه صنعت فضایی کشور در دولت سیزدهم، موضوعی است که رئیس‌جمهور و ارکان مختلف ذیربط آن را رقم زده‌اند. طبعاً به دلیل بی‌توجهی به این صنعت طی سالیان گذشته، مسیری صعب‌العبور در آینده پیش روی صنعت فضایی کشور قرار دارد.

با توجه به روند طی شده در این مدت کوتاه به نظر می‌رسد با رفع گلوگاه‌های این صنعت در حوزه پرتابگرها، در سال جاری شاهد افزایش کمی و کیفی پرتاب‌های فضایی کشور خواهیم بود. در همین خصوص با علیرضا بیات، کارشناس علوم فضایی گفت‌وگویی انجام شد که در ادامه می‌خوانید:

«ماهواره نور ۲» برای چه کاربردی به فضا ارسال شده است؟

«ماهواره نور ۲» در اسفندماه ۱۴۰۰ توسط سپاه پاسداران به همراه ماهواره‌بر قاصد به فضا پرتاب شد، این‌پرتاب ربطی به سازمان فضایی کشور نداشت و صرفاً توسط یک نیروی نظامی انجام شده ولی جزو دستاوردهای فضایی کشور قابل محاسبه است.

«نور ۲» در مدار ۵۰۰ کیلومتری تزریق شد و درحال‌حاضر نیز این سازه فضایی در یک مدار ۴۲۵ کیلومتری قرار دارد و در حال تصویربرداری است. این سازه بیشتر در موارد نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما از تصاویر آن می‌تواند در مسائل ژئوپلیتیک کاربرد داشته باشد.

قرارگیری ماهواره «خیام» در مدار «لئو» چه مزیتی دارد؟

در مردادماه ۱۴۰۱ ماهواره خیام با کمک کشور روسیه از پایگاه بایکونور قزاقستان به فضا ارسال شد. قرارگیری ماهواره ۶۰۰ کیلوگرمی در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین توسط موشک سایوز صورت پذیرفت و بنابر محاسبات صورت گرفته باید تا حدود پنج سال بتوانیم از داده‌ها و تصاویر این سازه استفاده کنیم.

این سازه در مدار لئو قرار گرفته است که در طول شبانه‌روز چهار مرتبه از روی ایران در زمان مشخص عبور می‌کند. با توجه به محل قرارگیری این ماهواره می‌توانیم در طول سه یا ۶ ماه عوارض زمین و اتفاقاتی که در یک ساعت خاص در یک منطقه زمین حادث می‌شود را مورد بررسی قرار دهیم. با استفاده از داده‌های این سازه بررسی شرایط آب و هوایی و پایش مسائلی که در مرزها صورت می‌پذیرد، ممکن خواهد شد.

ساخت پایگاه فضایی چابهار چه مزیتی به‌دنبال دارد؟

عملیات عمرانی پایگاه فضایی در چابهار از شهریورماه گذشته آغاز شده است. ساخت این پایگاه باعث خواهد شد که برخی پرتاب‌ها به دلیل نزدیکی به خط استوا و آب‌های آزاد از آنجا انجام شود حتی این امکان وجود دارد که پرتاب‌های نهایی را از پایگاه فضایی امام‌خمینی سمنان به چابهار منتقل شود.

ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ چیست؟

آزمون زیرمداری در آذرماه توسط موشک ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ که یک نوع موشک بالستیک جنگی است، انجام دادیم که تغییر کاربری داده شده و به عنوان یک موشک ماهواره‌بر قرار است مورد استفاده قرار گیرد. قائم ۱۰۰ ماهواره‌بر سه مرحله‌ای است که از سوخت جامد استفاده می‌کند.

تفاهم‌نامه ایران با آژانس فضایی روسیه چه مواردی را شامل می‌شود؟

در آذرماه تفاهم‌نامه‌ای با آژانس فضایی روسیه منعقد شده که موضوعات متنوعی در این تفاهم‌نامه گنجانده شده است. همکاری ایران و روسیه در راستای تقویت زیرساخت‌های آزمایشی و مسائل مونتاژی فضایی همچنین اعزام نیروهایی روسی جهت آموزش به ایران از جمله موارد تفاهم‌نامه ذکر شده است.

کد خبر 650174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.