آخرین و جدیدترین اخبار ماهواره خیام

ماهواره ایرانی خیام ساعت ۱۰:۲۲ امروز از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان پرتاب شد و طبق گفته معاون سازمان فضایی، این پرتاب تا این لحظه موفق بوده است. جدیدترین و آخرین اخبار پرتاب ماهواره خیام مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماهواره ایرانی «خیام» ساعت ۱۰:۲۲ امروز _سه‌شنبه هجدهم مردادماه_ از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان پرتاب شد.

ماهواره با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت

علیرضا نعیمی اظهار کرد: طی فرآیندی که توسط ماهواره‌بر انجام شده بعد از یک ساعت از ماهواره‌بر جدا شد و در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت. نیم ساعت پس از آن نیز نخستین داده تله‌متری را دریافت کردیم.

وی افزود: دریافت نخستین سیگنال‌ها برای ما بسیار خوشحال‌کننده و رضایت‌بخش بود و می‌توان گفت ماهواره خیام در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.

انتشار نخستین تصاویر تا چهار ماه دیگر

نعیمی گفت: ماهواره هنوز در شرایطی نیست که بتوانیم بگوییم وارد مرحله کاربردی شده است. برای دستیابی به این هدف حدود نیاز به چهار ماه زمان داریم تا بتوانیم تصاویر دریافت شده از این ماهواره را در اختیار مردم قرار بدهیم.

پرتاب ماهواره خیام موفق بوده است

دقایقی پس از این پرتاب، سعید صدیقیان در یک ارتباط زنده تلویزیونی در توضیح وضعیت ماهواره اظهار کرد: تا این لحظه پرتاب ماهواره خیام موفق بوده است و منتظر دریافت اطلاعات بیشتر از پرتاب ماهواره هستیم.

وی تاکید کرد: داده‌های ماهواره ایرانی خیام توسط کارشناسان ایرانی مستقر در ایستگاه ماهدشت ایران که متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در خاک جمهوری اسلامی ایران است رصد می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه راهبردهای سازمان فضایی ایران گفت: تمام فرامین ماهواره توسط کارشناسان ایرانی این ایستگاه فضایی صاد می‌شود.

وظیفه ماهواره خیام چیست؟

عمران مرادی با بیان اینکه «خیام» از نوع ماهواره‌های سنجش از راه دور است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ماهواره‌های سنجش از دور، نقش بسیار مهمی در زندگی انسان‌ها دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: یکی از مشکلاتی که امروزه در حوزه کشاورزی با آن روبه‌رو هستیم، مدیریت دقیق منابع آب است؛ عملاً امروزه مدیریت منابع آبی اهمیت بالایی دارد که برای این کار می‌توان از ماهواره‌های سنجش از راه دور بهره برد.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه می‌دهد: با استفاده از ماهواره‌های سنجش از راه دور، می‌توانیم مسائل مرتبط با کشاورزی را مدیریت، گستره جنگل‌ها را شناسایی، خشکسالی‌ها را تشخیص و وضعیت گیاهان یک منطقه را بررسی کنیم.

پایگاه فضایی بایکونور

پایگاه فضایی بایکونور با ده‌ها سکوی پرتاب، چندین مرکز کنترل، ساختمان مونتاژ، انبار نگهداری از قطعات، کارخانه‌های تولید سوخت‌های مایع یا جامد، شبکه توزیع برق، شبکه گسترده جاده‌ای و ریلی، مراکز ردیابی و ارتباط فضایی و اماکن اقامتی، آموزشی، فرهنگی و ورزشی در راستای جاه‌طلبی‌های شوروی سابق به‌منظور تسخیر فضا بنا نهاده شد و در ابتدا به‌منظور پشتیبانی از پرتاب موشک‌های قاره‌پیمای R7 این جمهوری برنامه‌ریزی شد. امکانات و تجهیزات پیشرفته این پایگاه در طول سالیان دراز و با عبور از چندین دهه رشد، تکامل یافته و هنوز هم در دست توسعه است.

پایگاه فضایی بایکونور محل پرتاب اسپوتنیک یک نخستین ماهواره مصنوعی زمین (۱۹۵۷) و لونا یک نخستین فضاپیمایی که به ماه نزدیک شد (۱۹۵۹) و محل پرتاب موشکی است که یوری گاگارین نخستین فضانورد تاریخ جهان (۱۹۶۷) و والنتناترشکوا، نخستین فضانورد زن تاریخ (۱۹۶۳) را با خود به فضا برد.

نخستین پرواز حامل دو سرنشین وسخود دو (۱۹۶۴) و اولین پرواز خدمه فضایی به یک ایستگاه فضایی سایوز ۱۹ (۱۹۷۱) نیز از این پایگاه انجام شده است.

در واقع تمام مأموریت‌های خدمه روسی و همه مأموریت‌های نظارت زمینی، قمری، سیاره‌ای و اقیانوسی از پایگاه فضایی بایکونور آغاز شده است. امروزه نیز این پایگاه محل پرتاب تمام پرتاب‌های روسی است و این تنها سایت پرتاب روسی به حساب می‌آید که قادر به پرتاب موشک‌های پروتون است که برای پرتاب زاریا نخستین ماژول ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده شد. پایگاه فضایی بایکونور میزبان چندین پرتابگر است که پروتون به‌عنوان بزرگ‌ترین وسیله پرتابی عملیاتی روسیه در اکتبر سال ۲۰۰۲ برای پرتاب فضاپیمای تشخیص اشعه گاما ESA مورد استفاده قرار گرفت.

کد خبر 594864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.